Fakta om olika selar och vagnar!

Är mest ute efter ngt så billigt som möjligt ^_^ och har läder och tråd hemma så att bygga om en skitsele är inte ngt större bekymmer ^_^ är svårare att hitta en sele som jag har råd med ;).

Vad har du för häst/ponny? Jag har ett par gamla hööksselar som jag fått med diverse olika ponnyer som bara ligger på logen och dammar.
 
Vad har du för häst/ponny? Jag har ett par gamla hööksselar som jag fått med diverse olika ponnyer som bara ligger på logen och dammar.
Halvblod på 167 i mankhöjd. Normal i bogen men lång manke, sadel läget långt bak Och rakt bröstben. Så en full eller extra full sele bör det vara antar jag ^_^.
 
får man vara med? :)
Jag har tänkt börja tävla lite med min travartant. Dressyr och precision främst. Maratondelen får vi nog skippa, jag kommer aldrig få ner henne i vatten.
Nu till min fråga, sele.. Är syntetselarna något att ha? töjer dom ut sig? Håller dom?
Har spanat lite på driveout och dom har ju en syntetsele till väldigt trevligt pris! Jag gillar billigt, men det ska vara prisvärt också.
 
Är mest ute efter ngt så billigt som möjligt ^_^ och har läder och tråd hemma så att bygga om en skitsele är inte ngt större bekymmer ^_^ är svårare att hitta en sele som jag har råd med ;).
Syntetselen på Drive Out kostar bara en dryg hundring mer än hööksselen och är fullt funktionsduglig för hemmabruk.
 
Nu till min fråga, sele.. Är syntetselarna något att ha? töjer dom ut sig? Håller dom?
Har spanat lite på driveout och dom har ju en syntetsele till väldigt trevligt pris! Jag gillar billigt, men det ska vara prisvärt också.
Jag har en sådan till shetland. Är väl inte direkt "körkunnig" men någon form av koll finns väl.
Jag upplever att min sele har bra passform. Den töjer sig inte alls. Men den blir rätt ful när den blir nött på ytan, så om jag hade siktat på tävling så hade jag nog inte köpt en sådan. Fast å andra sidan, hellre en syntet än lågprisläder, är min filosofi.
 
Syntetselen på Drive Out kostar bara en dryg hundring mer än hööksselen och är fullt funktionsduglig för hemmabruk.
Var en begagnad hööks sele för halva priset som jag blev erbjuden, men även den kändes lite dyr i och med modifieringen som krävdes. Är iofs beredd att vänta på en sele till rätt pris ^_^ dvs så billigt det bara går att få ;) gärna gratis :rofl:
 
Jag har en sån här rockard, inköpt till ekipaget på bilden. Tror det är en Globus, men vet egentligen inte eftersom den är inköpt begagnad, av en som också köpt den begagnad...

Den är ju rätt klen i konstruktionen.
Men HUR klen är den egentligen? Vad håller den för? Kan man åka två 50-60-kilos-personer i den utan att knäcka den? Någon som har nån aning?

Det är en Globus, jag har en likadan. Skaffade min begagnad i höstas. Hitintills är jag hur nöjd som helst, men så är jag ny på det här med körning så jag har inte jämfört med dyrare vagnar. Har bara kört på grusväg och våra vägar här är inte i bästa skick om man säger så. Kör nu också och det är fullt med hålor i isen som ligger på vägarna men än är där inget på vagnen som bågnat.
Här om dagen så reste vi vagnen upp och då såg vi att det stod under sätet hur mycket vikt den klarade, och den tar lätt (enligt vad som stod där iaf...) två vuxna personer. Kommer inte ihåg vad det stod, men jag och min sambo har åkt tillsammans i princip alla gånger med vagnen (även innan vi läste detta, alltså sedan i höstas) och vi väger 150-160 kg tillsammans.
 
får man vara med? :)
Jag har tänkt börja tävla lite med min travartant. Dressyr och precision främst. Maratondelen får vi nog skippa, jag kommer aldrig få ner henne i vatten.
Nu till min fråga, sele.. Är syntetselarna något att ha? töjer dom ut sig? Håller dom?
Har spanat lite på driveout och dom har ju en syntetsele till väldigt trevligt pris! Jag gillar billigt, men det ska vara prisvärt också.

Vatten finns det inte på varje maratonbana. :)
Tycker läderselar från Drive Out också är prisvärda! Vi har Drive Out Duo både till vår shettis och halvblodsdam. Mycket nöjd!
 
Nu har det lags alldeless för många timmar på vagn och sele, omsvettsningar och justeringar, svängel på plats. MEN nu börjar de likna något, tror jag iallafall :nailbiting::o:D
Bakselen ska spännas mer till vagnen vet jag (gjorde det efter bilden tagits).
Annars vad tycker ni?
Och just det huvudlaget ska självklart bytas ut till samma färg som selen, behöver sy in det lite bara :D
11061292_10205221096185744_2580497145024345812_n.jpg

11068082_10205221097185769_7117363217665074414_n.jpg


Det enda som irriterar mig nu är draglädren, de kanar runt på stången. Lädren är helt nya och vill inte forma sig riktigt. Fundera på att sätta något stopp på stången?
10399449_10205221097665781_6817197325974700875_n.jpg

11037633_10205221098465801_9153646372005755308_n.jpg
 
@Cita
Snygg sele! Jag har aldrig sett en brösta gå förbi däckeln innan.. men tar den inte emot, nyper, eller på annat sätt stör draglinjen så är det ju lugnt. Värre när de är bara nästan för långa så de tar emot med kanten.
Jag hade absolut satt en stopp på svängeln, det där ser lite riskabelt ut eftersom de kan glida.
Det blir nog svårt att få bakselen att fungera optimalt när skaklarna är så pass höga. När ponnyn bromsar så kommer skaklarna att dra bakselen uppåt. Jag skulle vilja ha skaklarna lägre längs ponnyn, för bromsfunktionens skull.
 
selen är till shettis, diesel är ju en am miniatyr :) så denna är på gränsen att passa. Men efter massa extra hål så tycker jag den passar riktigt bra :up: bröstan som du nämner hamnar somtur så den inte "hakar" i något på däckeln.
Kommer tyvärr inte kunna ändra skaklarna något :(, men känner att hellre köra med denna sele än ekonomibröstselen som jag hade innan :wtf:

Sitter bakselen annars i bra höjd vid rumpan? :D
 
selen är till shettis, diesel är ju en am miniatyr :) så denna är på gränsen att passa. Men efter massa extra hål så tycker jag den passar riktigt bra :up: bröstan som du nämner hamnar somtur så den inte "hakar" i något på däckeln.
Kommer tyvärr inte kunna ändra skaklarna något :(, men känner att hellre köra med denna sele än ekonomibröstselen som jag hade innan :wtf:

Sitter bakselen annars i bra höjd vid rumpan? :D

Svårt att se höjden bra, men oavsett så kommer skaklarna att dra den uppåt. Om den åker upp under svansen på hästen vid en inbromsning kan det skapa stora reaktioner. Och är den något för låg så kan den nära på fälla hästens bakben. Jag tror du kommer få det mycket svårt att få bakselen att fungera ihop med de skaklarna.
Har du broms på vagnen?

Det är svårt att hitta utrustning till de små.. och svårt att passa in. Ett håls skillnad gör väldigt stor skillnad, man har inte mycket till marginal.
 
Nu har det lags alldeless för många timmar på vagn och sele, omsvettsningar och justeringar, svängel på plats. MEN nu börjar de likna något, tror jag iallafall :nailbiting::o:D
Bakselen ska spännas mer till vagnen vet jag (gjorde det efter bilden tagits).
Annars vad tycker ni?
Och just det huvudlaget ska självklart bytas ut till samma färg som selen, behöver sy in det lite bara :D
11061292_10205221096185744_2580497145024345812_n.jpg

11068082_10205221097185769_7117363217665074414_n.jpg


Det enda som irriterar mig nu är draglädren, de kanar runt på stången. Lädren är helt nya och vill inte forma sig riktigt. Fundera på att sätta något stopp på stången?
10399449_10205221097665781_6817197325974700875_n.jpg

11037633_10205221098465801_9153646372005755308_n.jpg


Vill tipsa om snabbkopplingar till draglinorna, bra om något händer, och så rör de sig inte. Du kan sätta dem i öglorna i änden av svängeln. Vi har snabbkopplingar även till baksele, som det bara är att dra i en sprint så lossnar det. Bra om man måste få av vagnen fort... (vis av erfarenhet när vi inte hade det...)
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Vill tipsa om snabbkopplingar till draglinorna, bra om något händer, och så rör de sig inte. Du kan sätta dem i öglorna i änden av svängeln. Vi har snabbkopplingar även till baksele, som det bara är att dra i en sprint så lossnar det. Bra om man måste få av vagnen fort... (vis av erfarenhet när vi inte hade det...)

Hur ser snabbkopplingarna ut? Lät smart :up:
 
Hur ser snabbkopplingarna ut? Lät smart :up:
007005-70-0.jpg


Oj bilden blev jättestor, sorry! Men så till exempel. Finns på Driveout, vi har såna som ovan från DO till Svängel/draglina och så har vi köpt mindre till bakselen på biltema (mkt billigare, går att köpa större där också, men då får man köpa till en del till att fästa i svängeln, då den från biltema inte är öppningsbar nedre del så att säga, på biltema finns de bland båtgrejer. :))

Man drar bara i ringen på kroken så öppnas den. :)
 
Nu kommer det antagligen en korkad fråga, men vad anser ni om att köra med ett huvudlag med skygglappar när man bara hobbykör i skogen?
Har ju ett sånt som följde med selen som är så snyggt :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 613
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp