Fakta om olika selar och vagnar!

Vad tror ni gott folk! Köpte en rockard å renovera upp, med i priset fick jag en bröstsele ekonomimodell (gillar inte den typen av selar) Kom då på att jag har en sele som b-ponnyn skulle dra vagn med, dock blev ju min minsting inkörd först nu så provade b-ponnyns sele på han. Är strl shettis på selen men är jätteställbar. Finns det någon ärlig chans att kunna använda den om jag gör fler hål, eller kommer den bli klumpig, tänker främst på däckeln? La en handduk under "halsremmen" bara för att se höjden om jag ska använda den å gör fler hål i den, ifall ni undrar.

10610874_10203657899346800_5571619119552208555_n.jpg



10534078_10203657902546880_7512214896937951788_n.jpg

12515_10203657900026817_7582830166480069234_n.jpg
 
Hur blir det här då måntro? kommer de bli tjockt med remmar när man kopplar på daglinorna? Men visst de bästa är ju att bara prova :D
10616496_10203659068336024_5441761606342715149_n.jpg

måste dock fixa en svängel först. Gubben kommer åka på å göra en :devil: hur mäter man sig till hur bred den ska vara? :o
 
Nu har jag gjort mer hål i selen å tycker det börjar likna nått :D Men ska bakselen och bröstan upp något hål mer :confused:

10622893_10203694546582958_259578820643882264_n.jpg

10419004_10203694547782988_2608023095633656_n.jpg
 
Nu är jag ingen expert men skulle nog vilja ha upp bakselen nått hål till=)
Annars hur snygg sele som helst ju=)

Ja när man kollar andras bilder så sitter nog min lite lågt. Får prova att höja minst ett hack å se hur den hamnar.:up:

Ja selen är sjukt snygg, dock vet jag inte om färgen på den är så speciellt bra till diesels färg. Men skitdetsamma när den ändå passar :D:love:
 
Tanke kring selar.
Jag är införstådd med att de där billiga från Hööks, Börjes etc är ganska dåliga.
Men om man nu råkar ha ett par sådana.
Om jag utnyttjar däckeln som har både bukgjord och däckelgjord, köper till skakelhållare (antagligen fel term men ni vet vad jag menar) och sätter i uppehållsremmen till däckeln, och så köper en fri brösta, så borde jag väl ha en skaplig bröstsele?

Visserligen blir det väl inte så hemskt mycket billigare jämfört med att köpa en komplett bröstsele från exempelvis driveout, men ändå?
 
Tanke kring selar.
Jag är införstådd med att de där billiga från Hööks, Börjes etc är ganska dåliga.
Men om man nu råkar ha ett par sådana.
Om jag utnyttjar däckeln som har både bukgjord och däckelgjord, köper till skakelhållare (antagligen fel term men ni vet vad jag menar) och sätter i uppehållsremmen till däckeln, och så köper en fri brösta, så borde jag väl ha en skaplig bröstsele?

Visserligen blir det väl inte så hemskt mycket billigare jämfört med att köpa en komplett bröstsele från exempelvis driveout, men ändå?

Däckeln är inget vidare heller, så att göra så är inget jag skulle rekommendera. När man idag kan få en komplett bröstsele med ordentlig däckel för under 1600kr så kan det väl inte finnas ngt skäl i världen till att greja med att återanvända selar som redan från början var skräp? :)
 
Däckeln är inget vidare heller, så att göra så är inget jag skulle rekommendera. När man idag kan få en komplett bröstsele med ordentlig däckel för under 1600kr så kan det väl inte finnas ngt skäl i världen till att greja med att återanvända selar som redan från början var skräp? :)

Var hittar man en för mindre än 1600kr?:)
 
Fler frågor (och jag misstänker att svaret finns ovan men erkänner att jag är för bekväm för att läsa igenom hela tråden).
Kikar lite på vagnar för det vore kul att ha något lättare än min fyrhjulsvagn.
Vad är det egentligen för skillnad mellan rockard och gigg???
Hittat en saluannons på hastnet där något som i mina ögon ser ut som en rockard, beskrivs som en gigg.
 
Jag har syntetselen och i mina ögon (fast jag är ju ingen körmänniska) så är det en väl anpassad sele för hemmabruk. Jag skulle inte ha en sådan om jag körde väldigt mycket.
 
Jag funderar på att köpa en sele till min welshponny, som är liten C-ponny. Men hur är det med storlekar? Var går gränsen mellan ponny och cob när det gäller selar? Är det ponny jag ska ha till henne?
Och nästa fråga, om jag skulle känna mig riktigt modig :P - ponny eller cob till en new forest D-ponny? (fortfarande unghäst)
 
Jag funderar på att köpa en sele till min welshponny, som är liten C-ponny. Men hur är det med storlekar? Var går gränsen mellan ponny och cob när det gäller selar? Är det ponny jag ska ha till henne?
Och nästa fråga, om jag skulle känna mig riktigt modig :P - ponny eller cob till en new forest D-ponny? (fortfarande unghäst)
Olika på olika selar.. Min islänning är ca 135 cm hög och normalbred vill jag säga. Hon har ponny på sin idealsele och jag har på sista hålen. Men man kan byta delar så selen passar sin häst utan extra kostnad. Det som är så bra. så har ponnyn cob brösta men ponny runt gjorden så går de att fixa=)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 610
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp