Fakta om olika selar och vagnar!

Jag har ett wielpolska sto på 176 cm i manken, påminner väldigt mycket om ett svenskt halvblod.
Jag hade dock för mig att man måste ha svanskappan på vissa selar för att det hjälper till och bromsar i nerförsbackar eller har jag fel? :O
Det är inte svanskappan som ska bromsa, utan bakselen. Det man har svanskappan till med selar med baksele är för att stabilisera bakselen så att den inte glider runt (tänk spänna sadelgjorden för löst och sadeln glider runt). Det fungerar dock utmärkt för flera att köra med baksele och utan svanskappa. Har för mig om att @agtatoon (rätta mig om jag har fel) gör så och även har löst det med en rem från däckeln till bakselen, men utan själva svanskappan sen.
 
Det är inte svanskappan som ska bromsa, utan bakselen. Det man har svanskappan till med selar med baksele är för att stabilisera bakselen så att den inte glider runt (tänk spänna sadelgjorden för löst och sadeln glider runt). Det fungerar dock utmärkt för flera att köra med baksele och utan svanskappa. Har för mig om att @agtatoon (rätta mig om jag har fel) gör så och även har löst det med en rem från däckeln till bakselen, men utan själva svanskappan sen.
Till lokselen vi hade på fjordingen fanns ingen baksele utan endast svanskappa å när den pajja under en tur så fick vi inte köra nedför för då bromsar det inte sa dom som ägde både selen och hästen. Därför jag undra. :/
 
Ha bara en baksele, så behöver du ingen svanskappa.

Min häst fick ett skav av svanskappan nyligen. Jag plockade då av svanskappan på lokselen och säkrade bakselens remmar i ryggstycket med lite vetvrap. Det har fungerat utmärkt, jag kan inte märka någon skillnad och hästen verkar nöjd. På maratonselen jag har går det att göra likadant. På tärnsjös lokselar med baksele finns ingen svanskappa, det är bara en baksele, mycket praktiskt tycker jag.

/AA
 
Just därför ska man ha baksele. Tänk det trycket som blir under svansroten av en tung vagn. Extremt obekvämt för hästen. Med baksele kan den bromsa med hela rumpan och de stora musklerna där. Har man en tyngre vagn är det förstås att föredra att den är bromsas.
 
Okej här kommer en väldigt dålig bild från den selen som endast hade svanskappa. de har pratat länge att den ska renoveras men sen de tog bort hästen har den bara hängt.

05.jpg
 
Till lokselen vi hade på fjordingen fanns ingen baksele utan endast svanskappa å när den pajja under en tur så fick vi inte köra nedför för då bromsar det inte sa dom som ägde både selen och hästen. Därför jag undra. :/
Det är så jag också har lärt mig en gång i tiden. Har bestämt för mig att det stod så även i den lilla handbok om körning som jag läste i min ungdom. Jag har också en granne som, om jag fattat saken rätt, varit bland annat körlärare på ett naturbruksgymnasium. Och han har aldrig någon baksele när han kör sin ardenner heller.
Så man ska nog inte vara så förvånad över att det resoneras på detta vis, att det är svanskappan som bromsar i nerförsbackarna.

Men det är aldrig för sent att lära om!

Jag själv har först nu köpt en "riktig sele" med lös brösta och draglinor, för det är först nu jag har användning för en sådan, men jag har vetat i väldigt många år att det är en sån jag ska ha den dag jag sysslar med annat än träning av ponnytravare. (på travare fungerar selen helt annorlunda, där spänner man fast vagnen hårt vid däckeln så att det egentligen är däckeln hästen både drar och bromsar med. Men så är det ju också lätta vagnar.)
 
Jag har en del frågor om selar, hoppas någon har vettiga svar till en nybörjare på det här!

Jag har två islandshästar ungefär lika i storlek och jag tänkte köra in bägge för lite lugn körning ibland med en rockard. Jag har börjat tömköra dem lite lätt och så men tänkte skaffa riktiga selar snart för att vänja dem vid det. (Börjar med att köra in en av dem såklart). Men nu till den stora frågan; vad ska man ha för sele? Antar att det räcker med vanlig bröst sele samt baksele. Men eftersom jag är osäker frågar jag

En del verkar vara rent anti mot billiga selar ex. Hööks variant av bröstsele & baksele. Men vad är så dåligt med den? Jag har inte tänkt att köra jättemycket utan bara någon enstaka gång som en varierad motion och bara under sommartid. För mig känns det onödigt att lägga ut tusentals kronor på selar som bara plockas fram kanske 4-5 ggr under året och som bara brukas 20-30 min per gång. Så om någon kan ge mig en rimlig anledning till VARFÖR deras selar klassas som värdelösa för min situation skulle jag bli glad.

Har även varit inne på att beställa selar ifrån Drive Out som verkar ha mer koll men vilken sele skulle då passa bäst? Och exakt vad behöver jag mer införskaffa för att få ett komplett set för att vara redo att köra sen?

Jag har inga problem att lägga ut pengar på bra grejer till mina hästar, men ingen gillar att lägga ut pengar i onödan om det inte behövs.
Så jag är jätte tacksam om jag kan få ärliga och snälla svar, ni får ha lite överseende med mig eftersom att körning är helt nytt för mig
Tack på förhand!
 
Hööks har fast brösta dvs dras utan draglinor vilket inte är optimalt. Det finns billiga selar som är bättre och även billigare än Hööks sele+baksele(och då kompletta) :) Kortfattat då... Prova googla på namnen på selarna eller sök här på buke så brukar man få upp lite åsikter. Gjorde så när jag valde min. Om jag nu bara minns vilken det var...haha. Annars är det nog enklast att starta en tråd.
 
@Pathmaker Det är enkelt att själv jämföra skillanden i funktion på en sele med fast brösta och en sele med lös brösta. Ta ett grimskaft och trä bakifrån under armen, upp bakom nacken och ner framifrån under andra armen. Be sedan en kompis hålla ett jämt tryck i grimskaftets båda ändar och vara helt stilla med händerna, medan du rör ena axeln framåt och andra bakåt och sedan tvärt om, i en pendlande rörelse. Rörelsen är tänkt att motsvara rörelsen som blir vid bringan när hästen går.
Be sedan kompisen att hålla samma tryck i grimskaftet, men istället för att hålla stilla följa med i rörelsen framåt och bakåt. Det motsvarar funktionen i en lös brösta med draglinor kopplade till en svängel.

Sedan angående prisskillnaden i en fast bröstsele jämfört med en lös sådan. Räkna ihop vad det kostar att köpa en fast bröstsele och komplettera med en baksele, tömmar och huvudlag. Jämför sedan detta mot vad det kostar att köpa en sele med lös brösta, som dessutom redan har baksele, tömmar och huvudlag.
 
Ha bara en baksele, så behöver du ingen svanskappa.

Min häst fick ett skav av svanskappan nyligen. Jag plockade då av svanskappan på lokselen och säkrade bakselens remmar i ryggstycket med lite vetvrap. Det har fungerat utmärkt, jag kan inte märka någon skillnad och hästen verkar nöjd. På maratonselen jag har går det att göra likadant. På tärnsjös lokselar med baksele finns ingen svanskappa, det är bara en baksele, mycket praktiskt tycker jag.

/AA

Så du fäster helt enkelt mittendelen på bakselen i däckeln? Eller någon annan stans?
Jag kör (väldigt) lite.
Var ute på en sväng igår, och provade en "ny" lånad loksele på fröken. Ska antagligen flytta om och använda däckeln från en bröstsele och fästa till den här lokselen, eftersom det saknas däckelgjord (tror jag väl; ingen gjord som inte fäster mot draglädret) på den däckel som är till lokselen.
Bakselens rem över ryggen (usch, inte bekväm med termerna) glider gärna bak mot svansen på pålle. Hon blir visserligen inte irriterad, men funktionen blir ju inte lika bra när sakerna inte ligger på plats.

Egentligen vore det "roligaste" en rem som fästs på däckeln så som ryggstycket, men som slutar i en ögla/dubbelvikt att spänna fast bakselen med? Så skulle man slippa svanskappan, som knappast är bekväm?

Hmmm, kanske skulle skicka till Tärnsjö för att söka patent:D

Vad tror ni, som begriper det här med körning, om den tanken?
Har tidigare använt ett snöre och knutit så att ryggdelen av bakselen inte åkt bak, men det känns ju sådär hållbart med snöre.
 
Egentligen vore det "roligaste" en rem som fästs på däckeln så som ryggstycket, men som slutar i en ögla/dubbelvikt att spänna fast bakselen med? Så skulle man slippa svanskappan, som knappast är bekväm?

Hmmm, kanske skulle skicka till Tärnsjö för att söka patent:D

Vad tror ni, som begriper det här med körning, om den tanken?
Har tidigare använt ett snöre och knutit så att ryggdelen av bakselen inte åkt bak, men det känns ju sådär hållbart med snöre.
Stigläder? Det borde fungera som du vill. :)
 
Kreativt. Kanske inte så dumt, faktiskt, om man drar det runt mitten av däckeln.
Hur ser fästet för svnaskappan ut för dig? På mina selar ser det ut som på bilden, har inte sett annorlunda fäste på selar, bortsett från kanske bågdäcklar.

1376428_10202322327967632_1643820658_n.jpg


Edit: Men det borde vara enkelt löst genom en kort läderrem som man gör hål i så man kan sätta den som ett U i däckeln och sedan sätter stiglädret i den.

Fast om jag spånar vidare, får man tag på en sådan svanskappa jag har borde man kunna ta bort delen som går under svansen och helt enkelt vända svanskappan bak och fram.
 
Normalt har jag bara bakselens bärremmar instoppade i ryggstyckets "flärp", men när jag tog av svanskappan (pga skav) så drog jag ett par varv vetvrap runt alltihop.


edit, ett ryggstycke som slutar vid bakselens bärremmar, Tärnsjös ser ut.
 
Nu kommer jag med en massa funderingar igen...

Jag har en typ "vanlig bröstsele" i syntet och det är ungefär hit mina kunskaper räcker...
VAD är det som skiljer den från en maratonsele? Eller en giggsele?

Och, fäster man en gigg annorlunda än man fäster en rockard? Orsaken till den funderingen är att jag sett bilder på ett väldigt tjusigt ekipage från körtävling i helgen och på bilderna ser man att både draglinorna och bakselen hänger lösa och då undrar jag ju genast om jag har missat något?
 
Maratonselar är vanligtvis kraftigare sydda än klassiska giggselar, i maraton ska ju utrustningen tåla en del påfrestningar. Maratonselen är också som oftast försedd med en vagnsdäckel då vagnarna som dras i maraton är av tvåaxlad modell. Det förekommer dock kombidäcklar där man kan låsa upp silettfunktionen vid användande av enaxlad vagn.

En giggsele har alltid silettfunktion på däckeln.

Anspänningen vid användande av bröstsele är densamma oavsett maraton eller giggsele. Dock har maratonvagnarna för det mesta en ögla på skakeln, som en extra säkerhet. Detta kräver dock att selen är utrustad med snabbkoppling.

Draglinorna ska inte hänga löst, Det är ju dem hästen drar vagnen i. I utförslut och vid avsaktningar, då kan de dock slacka lite.
Bakselen sitter alltid relativt löst då hästen är i drag, den skall ju bara arbeta när vagnen ska bromsas.
 
tack för ditt svar!
Några följdfrågor/-kommentarer bara... (ja, jag ÄR gröngöling på körning! :p)

Silettfunktion - är vaddå? Hur vet man att man har det? Eller... Hmm. är det att remmarna över däckeln kan glida i sidled, om belastningen blir sned?

Åh, då vet jag det där med öglan, jag har just funderat på hur man sätter fast såna om man INTE har snabbkoppling... :idea:

Och jo, jag vet ju att de ska dra med draglinorna, det var därför jag blev lite fundersam. Men det var ju en ögonblicksbild och såna säger ju inte alltid hela sanningen...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 610
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp