Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum För några år sedan körde jag mycket på min ridklubb med deras shettisar. Då hade vi enkla bröstselar, ibland travselar, och rockards och sulkeys. Aldrig såg jag skymten av bakselar och svänglar. Körde även min gamla medryttarhäst några gånger. En gammal nordsvensk som var mycket van vid körning och han hade vi loksele och en stor vagn till. Han hade baksele men ingen svängel.

Nu till mitt problem. Jag och min vän har 2 shettisar på 3 år som vi vill köra in. Vi har en bröstsele som vi utifrån hennes erfarenhet (hon är äldre än mig och därmed en hel del klokare ) och min lilla erfarenhet ser bra ut. Dock är ingen av oss riktiga körmänniskor på det viset att vi har koll på alla selar m.m. Vi har en fin vagn av modellen http://www.stuterinadhammar.se/produ...d_prodblad.pdf. Är 99% säker att det är samma vagn. Dock så ligger den nermonterad just nu så har inte själv kunnat se om det finns en svängel på den. Det jag undrar är om svängel behövs, shettisar sägs ju ha väldigt små bogrörelser? En baksele har vi förstått är bäst att ha då det underlättar bromsandet, stämmer det?
Anledningen till förvirringen är att vi har aldrig andvänt det tidigare när vi kört på ridklubben.

Mycket tacksam för svar
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

självklart är även en shettis beroende av svängel. De ska ju dessutom dra en större vikt jämfört med en ardenner, så svängel måste man ha, och baksele såklart om inte vagnen har broms.

Ta hjälp nu innan ni kör, det är mycket mera att hålla koll på vad gäller körning, mer saker måste passa perfekt för att det ska gå bra, och händer det något kan man faktiskt avlida, både häst o kusk så det är lite allvarliga grejer. Talar av erfarenhet tyvärr..
För att sagan ska sluta lyckligt ska ni ta hjälp, någon härinne som vet om västeråsområdet har någon kunnig??
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*kl*

Har precis köpt en rockard till vår shettis. Sele fick vi med vid köpet, en fin Maraton sele (tror jag det är). Består iaf av lös brösta, däckel och baksele. Draglinor också såklart. MEN jag som inte kört sedan 80-talet och då med loksele utan baksele förstår inte hur jag ska fästa bakselen? Finns inga extra öglor längre bak på skaklarna, kan man förlänga remmarna som går bakom ponnyn och fästa där man sätter skakelremmarna? Vill ju att det ska bli så bekvämt som möjligt för ponnyn att dra.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Är det någon som vet vilken längd det ska vara på skaklarna till en mindre b -ponny runt 120 i manke? letar ju rockard nu och hoppas att någon kan hjälpa mig :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

mät. men skulle tro 150 till 170 cm ibland mindre om det är en maratonvagn eller rockard med svängeln långt ner under korgen.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

bakselen måste fästas i skakeln ibland i en separat ring och ibland i samma som skakelhållaren.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack! Då har jag fattat rätt och ska förlänga remmarna till bakselen!
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Hur brett brukar det vara mellan skaklarna egentligen? alltså längst fram där man fäster skakeln? Jag har köpt en liten rockard och längden verkar passa mina små welsh mountain bra (150 cm) men det är 70 cm brett på smalaste stället, känns som om det är för brett?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja eller mindre eller mer. Beror på vad man ska göra när man kör. Jag vill ha så stor jag kan för att undvika olyckor och skav tex.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Vi kommer köra hemma i skogen/grusvägar, har tyvärr två utanpåliggande balkar som begränsar bredden på svängeln. Får ut och mäta och sen beställa så brett det går utan att den tar i balkarna.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Sela på och måtta, sen värmer du och böjer in skaklarna :)

Måste bara fråga igen. Jo jag har ju provat den på ponnyerna men jag vet inte hur brett det ska vara mellan skakel och ponny så att säga :p Nu är det nog en 15 cm och det måste ju vara alldeles för brett. Vi tänkte ta in den en 5 -7 cm på var sida, kan det vara lagom?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

knapplån

Jag funderar på att köpa en Bole loksele för att endast använda lokorna. Hur är lokorna och bossorna på den?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Någon som vet hur stall bergalunds prisvärda rockard är till storhäst?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ingen aning eftersom jag inte sett eller åkt i en sådan men jag kollade på deras hemsida och min första reflektion var att jag skulle aldrig köpa den åt mig själv.
Hjulen känns alldeles för klena!

Sedan vill man ju veta måtten på vagnen så man får plats i den. Den här undrar jag vart fötterna skall vara. Dem vill man kunna ha på framstammen men de verkar hamna nere i korgen.

mvh Eva
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack.
Mejlade efter mått men dom hade lagt verksamheten vilandes tills vidare. Får titta någon annanstans
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

KL

Är lite nyfiken på om min utrustning duger och tycker inte riktigt jag får svar från dom delar jag läst av tråden.

Min shettis fick med sig en handgjord sele i super läder gjord till honom när jag köpte honom. Dock är den av samma modell som dom här "skitselarna", den har därimot separat däckelgjord och gjord till bröstan. Den är väl stoppad och inte knölig. Till det har jag en baksele som funkar korrekt(tar bara i när vagnen skjuter på). En liten lätt vagn på smala cykelhjul och jag i som väger 50kg. Vagnen dras i draglinor och skaklarna ligger bara löst i skakelremmarna(finns inga öglor på skaklorna som dom sitter fast i). Skakelremmarna är spända såpass att vagnen inte kan "vingla" och så att den hålls uppe och inte hänger nere vid knäna...

Duger det? Har varit inne på att skaffa en komplett syntet sele men känns så tråkigt att byta bort den här selen som har så fint läder och jag tycker det funkar så bra nu. Vi hobbykör bara då och då på en ganska plan grusväg. Vagnen rullar såpass lätt att det ibland inte ens sträcker draglinorna. Vad säger ni?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag tycker iaf att det låter som att du kan köra med det där och skulle du börja köra mer och träna dressyr i vagn mm så fundera på en lös brösta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 610
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp