Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Dåliga bröstselar blir inte mycket bättre för att det är två gjordar.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

hej jag ser din fråga först nu. Du måste ha en rak linje med draglädret och skakeln annars belastar du hästen fel och problemen hopar sig. skakelns höjd bestäms av fästet i den vagn/släp du har efter. ditt jobb är att reglera linjen så den alltid är rak med hjälp av selens remmar. det kanske inte var mycken hjälp men ack så viktigt. mvh kristin i nirsgård
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ni som har flakvagnar, hur har ni fått tag i dem. Det verkar nästan omöjligt på annonser kollar på blocket, buke och lite över allt. Måste man bygga själv eller köpa ny?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag köpte min flakvagn från privatperson, men den kommer från smålandsvagnar, (jensa) De tillverkar nya för rimligt pris, mycket kvalitet för pengarna, och även specialbeställningar om man vet vad man vill ha.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack för svaret. Den vagnen är verkligen fin. Jag vet egentligen inte vad jag vill ha, men ska kolla vidare.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*KL*

Testar att fråga här istället för att starta en ny tråd...

Kan man få tag på lokor någonstans? Letar efter loksele till shettis, men hittar bara såndana utan bågdäckel och tänkte då göra en special-loksele. Använder däckeln som hör till bröstselen och tar ett par lokor istället för bröstan, lite specialfix behövs, men ändå. De selar som ligger ute kostar ju ett par tusen och de vill man inte pilla sönder liksom. Så ja, ett par lokor helt enkelt.

Snurrigt, men hoppas ni förstår mig. :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

KL

Så ska det införskaffas sele till damen! Är ute efter en "Bröstsele".
Vill inte ha någon tung loksele, utan en mer "fin" sele för lättare körning. Men vill samtidigt kunna dra släde på vintern.
Så vad ska man titta efter? Budgeten är inte jätte generös. Så gärna lite billigare men ändå bra selar!

Och den ska vara lätt för en inbiten dressyrryttare att "slänga" på hästen;)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ring till dom och fråga. :) Jag fick massa hjälp när jag skulle köpa sele. De rekomenderade Economic-selen, men då var det ju till shettisen jag skulle ha den i och för sig...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ring till dom och fråga. :) Jag fick massa hjälp när jag skulle köpa sele. De rekomenderade Economic-selen, men då var det ju till shettisen jag skulle ha den i och för sig...

Ja jag kommer ju främst rida men 1-2 körturer till sjön i veckan med familjen är ju inte fel!;) Så lite kommer den ju användas.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Låter jättemysigt! Jag längtar till vi kan sätta vår stora lilla häst framför vagn. :) Hon är ju bara 1 år ännu, så vi får nöja oss med den lille pållen sålänge. Jag köpte inte economic-selen, för den stämde inte i måtten med shettisen. Vet inte hur den är till stor häst, om baksele osv kanske är lite klena. Men prata med dom på DriveOut så hjälper de till. Hoppas du hittar nåt bra! :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*KL*

Testar att fråga här istället för att starta en ny tråd...

Kan man få tag på lokor någonstans? Letar efter loksele till shettis, men hittar bara såndana utan bågdäckel och tänkte då göra en special-loksele. Använder däckeln som hör till bröstselen och tar ett par lokor istället för bröstan, lite specialfix behövs, men ändå. De selar som ligger ute kostar ju ett par tusen och de vill man inte pilla sönder liksom. Så ja, ett par lokor helt enkelt.

Snurrigt, men hoppas ni förstår mig. :)

Är oxå på jakt efter lokor!:idea:

Har redan en däckel som passar shettis och ponnyn, men shettislokorna passar inte min kraftiga B ponny!!
Vill heller inte köpa en ny sele, ett par lokor och det löser sig!
Jag har ett par lokor till stor häst, smala. Men det blir nog inte så snyggt med lokor som sticker upp 30-40 cm över nacken eller som är avkapade på hälften...:crazy:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag har hittat! Bara lokträn, utan nåt läder eller så. ITE kan sälja det genom nån nätbutik. 24" kostar 900kr. Ska mäta på shettis och diskutera med sambo. :) Brukar det vara 24"? Det är ändå 60 cm. Men det måste ju vara hela lokträet..?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

har en shettis... vill köra med den tillsammans med barnen. Nu till frågan: ska jag köpa en bröstsele? har även sett en sk remsele, men när jag söker finns det ingeting om vad det är för nåt??? ska köpa mig en rockard som kan ta 2 pers.... passar alla sorters selar en sån vagn?? om jag har en rockard och köper en travsele,fungerar det när man ska koppla ihop dom,el är det olika anordningar?? är helt ny... så kom emd billiga tips, ska end köra kanske 10 ggr på ett år och end korta rundor...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag har sedan hösten blivit jätte sugen på att köra in mitt halvblod och försöker suga åt mig allt jag bara kan. Vad jag förstått så är bröstselar svåra att passa in så att de ligger bra, har kollat runt på lite selar på nätet och där har det ofta förekommit mått. Nu undrar jag hur man ska mäta för att de ska ligga så bra som möjligt? Ska självklart även skaffa baksele också om det blir en bröstsele... Hur mäter man för en loksele?

Jag hade tänkt skaffa en rockard som likanar driveouts optimal, passar denna ihop med t ex en bröstsele? Vad är bäst? Mest troligt så blir det bara att vi kör grus/skogsväg någon gång i veckan. Som ett sätt att variera träningen och angagera fler i hästarna :D tror både pappa och min pojkvän skulle kunna gilla att hänga med ut på någon tur då och då :) Hoppas då framför allt att min lilla häst ska gilla det.

Ge mig gärna en massa tips! Har liten erfarenhet av körning och brukar tömköra hästarna lite då och då. Skulle ju helst gå någon kurs men tyvärr så finns det få möjligheter till det...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*kl*

Nu behöver jag hjälp! Letar efter en sele till min shetlandshingst som blir två nästa år. Han kommer bli relativt stor (över metern). Vill ha en brösta av något slag. Kan tänka mig att lägga upp till 5000 kr, men självklart gör det ju inget om det blir billigare, men det viktigaste är såklart bra passform. Finns ju så otroligt många att välja på!
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*kl*

Jag håller på att bli tokig på vagnsletande... ser att den här tråden inte är så aktiv men hoppas på nått svar ändå :)

Håller på och kör in min lill-kille, grov men liten b-ponny. Behöver ha en vagn som man kan tävla med då jag vill göra det så spårvidden bör vara 125 alternativt 110 om jag inte hittar nån 125. Är mammaledig så jag har inte så jättemycket pengar så fina drive-out eller liknande går bort, hoppas däremot kunna köpa en sån framöver då man jobbar igen :D

Kan lägga typ 7000kr max... har ni några ideer? Tycker alla begagnade rockards har bilhjul och det vill jag inte ha eller så är de för smala. Funderar nu på om man skulle köpa en bullet ponnyrockard, fast då blir det lite jobb med att svetsa dit lite grejer man kan fästa svängeln i osv...

Nån som har några andra förslag, det mottages väldigt tacksamt :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag antar att du har koll på Blocket och andra sidor, där kan det dyka upp rejäla fynd när man minst anar det! Hittade min "nya" vagn där riktigt billigt och den är suverän! :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

KL

Var och kollade på en rockard idag. Hur vet man egentligen hur stor man ska ha? Den här är drygt 70 cm mellan skacklarna. Den har dragits av en fjording på 140 cm. Jag har en fjording på 1 år, ca 132 cm hög. Men är den här för stor tro? Han är inte ens tömkörd speciellt mycket än, så den här kommer han dra tidigast i vinter och kommer ju då vara något större.

Jag antar att jag måste fixa nåt fäste för svängel. Är det svetsa som gäller då? Eller behövs svängel? Varför är inte vaknen gjord med det från början?

Jag är nybörjare så någon får gärna upplysa mig vad jag ska kika efter när jag kollar efter vagn ...

Vad tycker ni om den? Vad skulle ni ge för den?

32602847.jpg

32602849.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 610
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp