Sv: Fakta om olika selar och vagnar!
Om selen ser ut så som jag tror av den beskrivningen så är den ju precis som en "vanlig", "komplett" bröstsele med bra däckel, draglinor, baksele. Enda skillnaden är att draglinorna/bröstan sitter ihop med den yttre, löst spända däckelgjorden? Så ser ju parselar ut och det är ingen nackdel att det sitter ihop där så länge bröstan och draglinorna på ett bra sätt kan följa med i hästens bogrörelser! Beror väl lite på hur skaklarna sitter uppe (såna finns ju inte på en parsele), om det stör något att det sitter ihop med draglinorna, men i övrigt så tycker jag det låter som en bra sele som förmodligen är godkänd på tävling också. Kan du inte lägga ut någon bild?
KL
Är lite nyfiken på om min utrustning duger och tycker inte riktigt jag får svar från dom delar jag läst av tråden.
Min shettis fick med sig en handgjord sele i super läder gjord till honom när jag köpte honom. Dock är den av samma modell som dom här "skitselarna", den har därimot separat däckelgjord och gjord till bröstan. Den är väl stoppad och inte knölig. Till det har jag en baksele som funkar korrekt(tar bara i när vagnen skjuter på). En liten lätt vagn på smala cykelhjul och jag i som väger 50kg. Vagnen dras i draglinor och skaklarna ligger bara löst i skakelremmarna(finns inga öglor på skaklorna som dom sitter fast i). Skakelremmarna är spända såpass att vagnen inte kan "vingla" och så att den hålls uppe och inte hänger nere vid knäna...
Duger det? Har varit inne på att skaffa en komplett syntet sele men känns så tråkigt att byta bort den här selen som har så fint läder och jag tycker det funkar så bra nu. Vi hobbykör bara då och då på en ganska plan grusväg. Vagnen rullar såpass lätt att det ibland inte ens sträcker draglinorna. Vad säger ni?
Om selen ser ut så som jag tror av den beskrivningen så är den ju precis som en "vanlig", "komplett" bröstsele med bra däckel, draglinor, baksele. Enda skillnaden är att draglinorna/bröstan sitter ihop med den yttre, löst spända däckelgjorden? Så ser ju parselar ut och det är ingen nackdel att det sitter ihop där så länge bröstan och draglinorna på ett bra sätt kan följa med i hästens bogrörelser! Beror väl lite på hur skaklarna sitter uppe (såna finns ju inte på en parsele), om det stör något att det sitter ihop med draglinorna, men i övrigt så tycker jag det låter som en bra sele som förmodligen är godkänd på tävling också. Kan du inte lägga ut någon bild?