Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

KL

Är lite nyfiken på om min utrustning duger och tycker inte riktigt jag får svar från dom delar jag läst av tråden.

Min shettis fick med sig en handgjord sele i super läder gjord till honom när jag köpte honom. Dock är den av samma modell som dom här "skitselarna", den har därimot separat däckelgjord och gjord till bröstan. Den är väl stoppad och inte knölig. Till det har jag en baksele som funkar korrekt(tar bara i när vagnen skjuter på). En liten lätt vagn på smala cykelhjul och jag i som väger 50kg. Vagnen dras i draglinor och skaklarna ligger bara löst i skakelremmarna(finns inga öglor på skaklorna som dom sitter fast i). Skakelremmarna är spända såpass att vagnen inte kan "vingla" och så att den hålls uppe och inte hänger nere vid knäna...

Duger det? Har varit inne på att skaffa en komplett syntet sele men känns så tråkigt att byta bort den här selen som har så fint läder och jag tycker det funkar så bra nu. Vi hobbykör bara då och då på en ganska plan grusväg. Vagnen rullar såpass lätt att det ibland inte ens sträcker draglinorna. Vad säger ni?

Om selen ser ut så som jag tror av den beskrivningen så är den ju precis som en "vanlig", "komplett" bröstsele med bra däckel, draglinor, baksele. Enda skillnaden är att draglinorna/bröstan sitter ihop med den yttre, löst spända däckelgjorden? Så ser ju parselar ut och det är ingen nackdel att det sitter ihop där så länge bröstan och draglinorna på ett bra sätt kan följa med i hästens bogrörelser! Beror väl lite på hur skaklarna sitter uppe (såna finns ju inte på en parsele), om det stör något att det sitter ihop med draglinorna, men i övrigt så tycker jag det låter som en bra sele som förmodligen är godkänd på tävling också. Kan du inte lägga ut någon bild?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Perfekt tråd för mig, jag är rookie!!

Jag har funderat på att börja köra och vill så småningom tävla. Min stallägare är en gammal räv i körning och har hela sadelkammaren full med rosetter från hennes storhetstid som kusk och hon peppar mig!

Men det är en bit kvar, man bör ju ha en körduglig häst också innan man börjar ;)
Men! Tilltänkt körhäst (ponny) blir en liten rackare på runt 120cm. Om den håller sig som B-ponny eller är över till C-ponny vet jag inte i dagsläget men då vet ni ungefärlig storlek.


Så! Vad är en bra nybörjarvagn om man så småningom också vill tävla? Jag har förstått att den måste vara godkänd enligt vissa mått och vikter?
Och vad ska man satsa på? Jag är inte gjord av pengar men är beredd på att lägga ner en slant på en bra vagn som jag kan ha några år och testa med.

Bör man satsa på en 4-hjulig eller 2-hjul? (rockard? gigg?)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

glömde skriva; min stallägare kan säkert svara på mina frågor också men känns inte så aktuellt just nu då ponnyn inte finns än ;)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Denna bröstsele har ju spännen där bröstan slutar är det för att kunna fästa draglinor eller vad är dessa spännen till?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Okej då är den inte riktigt lika dålig då? Om man jämför med en utan draglinor alltså ;)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Det är en parsele, men den andra selen fattas alltså är den helt oduglig som körsele. Du kan harva ridbanan och tolka i den, värde 200:- max. Helst skänkes, eller eldas upp så ingen annan nybörjare blir lurad. Som jag en gång i tiden blev som ni vet. Både min ekonomi och hästen fick lida.

Förtydligande: såhär ser alltså parselar ut. Man fäster draglinor i två hästar, parstången som styr vagnen går mellan hästarna och bärs upp av ringen längst fram på bröstan, det håller också ihop hästarna. Jag skulle däremot aldrig valt en sån här brösta för parkörning då det fattas justeringsmöjligeter på bröstan samt fattas tömringar på nackremmen. Det är heller inget järn i däckeln vilket gör att det blir en dum belastning, risk för knölar och skav. Det fattas också huvudlag, baksele, linbärare, ryggstycke och partömmar. Kanske finns dem, men jag hoppas ingen har kostat på denna selen det då man kan köpa nya parselar och enbetsselar för under 3000:-
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja som snigelfarmor säger så är det en del av en parsele. Där flera delar saknas för att ens utgöra selen till ena hästen... och ännu mera grejer saknas om man vill bygga om den till enbetssele. Sådär inkomplett är den tyvärr inte värd många kronor.

Jag skulle inte heller harva ridbanan med den, om en harv/ridbanesladd ska göra någon nytta mer än att kratta lite fint uppe på ytan så är det tunga grejer som bör dras med loksele.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Det är inte särskilt vanligt idag, men det GÅR att köra par med skaklar också.

Parskaklar förekommer både med och utan stång dessutom :D

Eftersom vi galna människor har kört hästar i över 5000 år så finns det väldigt många varianter på det temat... Långt tillbaka kördes det ofta par med tvåhjulig stridsvagn och vagnen anspänd med ok som då låg uppepå hästen, det har även förekommit bukok när man har spänt hästar framför redskap som ursprungligen byggdes för oxar.

Det är svårt att säga att det bara finns ett "rätt", utan så länge utrustningen inte skadar hästen/hästarna så får det lov att anses som rätt...

Många olika selar har under århundraden vuxit fram för specifika uppgifter. Tex travselen är värdelös att dra något tungt med eller när det ska köras i starkt kuperad terräng - Men med en lätt sulky på en travbana så ger den maximal bogfrihet och just där och då är den "rätt".

Ska man dra tungt så väljer man ju självklart en loksele eller en kollersele, ska man köra maraton så väljer man ju självklart en maratonsele... Det blir lite grann "sax, sten påse" över det hela. Rätt anpassad utrustning vid rätt tillfälle är helt enkelt "rätt" där och då.

Använd vid fel tillfälle så kan alla selar vara en "skitsele"...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

När man drar redskap som tex harv så har man en väldigt kort och brant draglinje som gör att det är olämpligt att använda en bröstsele öht... Selen på bilden skulle vara bäst lämpad att dra en lätt vagn med en draglinje som går tämligen parallellt med marken - Den är mao bättre framför en gigg än framför en harv...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Selen på bilden ska ändå inte användas att dra med. Som tacitus säger så har du väldigt begränsad inställning på bröstan eftersom du bara har en nackrem. Även med draglinor kommer den ligga sämre än en sele gjord att dra vagn med.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Påminner mg om när jag bytte ut lokselen mot maratonsele. Hästen fick en bättre skritt, kunde galoppera och blev rörligare i bogen. Och då drog vi remmalagsvagn á 1200 kilo plus klippte gräs med hästgräsklippare. Han hade rätt gott om plats för brösta. Med kunskap kan man experimentera.
Vi körde även släde så.
 
Kl.

Orkar inte gå igenom hela tråden efter ev svar på min fråga :p

Kan någon förklara vad alla delar på selen heter? Har hittat bilder på sadel o träns men inte de olika selarna. Har teori för ett par tjejer varje vecka och tänkte ha utrustning som tema nästa vecka :)

Tyckte det va onödigt att starta en egen tråd för detta så provar här. Tacksam för svar!
 
Hej! Jag skulle gärna vilja ha kunskap om olika typer av vagnar, vad de heter och används för. Hoppas att någon känner för att svara, eller berätta var man kan få denna kunskap någonstans! :) Va kallas en enkel vagn med fyra hjul och en kuskbock till exempel?
 
Tycker du ska surfa runt lite inne på detta forumet, väldigt givande måste jag säga :) En sån vagn jag tror du syftar på kallar jag för maratonvagn :)
 
Nån som har erfarenhet av Washaps selar, lite sugen på en som heter Arden maratonsele, går och få i lite olika färger. Är biothan.
 
Vilken kul tråd, vet inte om just denna fråga har varit uppe förut men jag är nyfiken då min häst är inkörd och jag tänkte behålla det vid liv.
Frågan är bara vad jag ska använda mig för sele.

Så vad är skillnaden mellan loksele, maratonsele och en travsele?

Är maratonselarna bra? För jag söker en sele som inte har svanskappa, hon har fått skav i svansen av sådan tidigare så det växer inget hår där. :/
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 610
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp