Vad är det här för kaka?

__sofia__

Trådstartare
Någon som vet vad det här är för kaka? Antingen om den har något namn, eller recept.

Kanske 1 dm långa, hård yta men väldigt mjuk och god i mitten, inga lager av vad jag kände utan samma deg i hela. Jag tänkte först på finska pinnar, men tänker att de är mer torra och mindre, och jag tyckte inte heller att jag kände någon smak av bittermandel. (det var dock ett tag sedan jag åt någon finsk pinne, och jag har aldrig testat göra dem själv)

IMG_20250424_113111117.webp

Jag tänkte direkt finska pinnar (för övrigt den tråkigaste kakan som finns, om du frågar mig) när jag såg bilden men det stämmer inte riktigt in på beskrivningen... Jag tycker att det ser ut som att det är två olika sorters deg och att det är ett ljusare lager som lindats runt det mörkare som syns på kortsidorna, funderar på om det kan vara någon slags maräng i mitten och typ mördeg runt om? Typ som en variant av jitterbugg?

Mandelkubb? Stämmer in på hela beskrivningen utom det där med ”ingen smak av bittermandel” för det är vad jag tror att den väldigt speciella smaken är.

Jag tänkte direkt finska pinnar (för övrigt den tråkigaste kakan som finns, om du frågar mig) när jag såg bilden men det stämmer inte riktigt in på beskrivningen... Jag tycker att det ser ut som att det är två olika sorters deg och att det är ett ljusare lager som lindats runt det mörkare som syns på kortsidorna, funderar på om det kan vara någon slags maräng i mitten och typ mördeg runt om? Typ som en variant av jitterbugg?
Jag håller helt med om att finska pinnar är tråkiga, det var en väldigt trevlig överraskning när jag smakade de här och jag tyckte de var riktigt goda :D Ja, på utsidan i ändarna på fotot ser det ut som om det är något annat gjort, men det var ingen nyansändring på insidan av vad jag kunde se - utöver att yttersta skorpan var hårdare så var det homogent mjukt inuti i jämn ljus färg. Mer åt sockerkakamjukt än liten hård kaka i konsistensen inuti, tyckte jag (dock inte riktigt så mjuk, men åt det hållet)

Mandelkubb? Stämmer in på hela beskrivningen utom det där med ”ingen smak av bittermandel” för det är vad jag tror att den väldigt speciella smaken är.
Mandelkubb är mycket torrare än den här var, den här var typ "moist" på insidan. Typ "Marabou cookie soft inside" på insidan, snarare än mandelkubbinsida

Mandelkubb är mycket torrare än den här var, den här var typ "moist" på insidan. Typ "Marabou cookie soft inside" på insidan, snarare än mandelkubbinsida
(utöver bittermandelsmaken, som jag inte heller kände något av - och jag har varit känslig för bittermandelsmak senaste månaderna/året efter att ha råkat hälla i för mycket i ett recept :p)

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
897
Senast: Sel
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika... 2
Svar
30
· Visningar
2 645
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka