Fakta- Holländsk stam

superstar

Trådstartare
Får hem en ny häst inom de närmsta dagarna och tänkte höra om någon vet något om hennes stam, är holländsk import. Skulle vara skoj om någon mer har hästar med denna stam och kan berätta lite om hur dom är osv?

Härstamning: e. Dillenburg , u. Benusa , e. Persian Paths
Uppfödare: H Wegemanns

Ullis :bow:

Sv: Fakta- Holländsk stam

Hej,

Jag antar att du kommer få hem en KWPN?
Själv har jag 2 av den rasen och e jätte nöjd. De är hur coola som helst. Var lite skeptisk i början. Jag tycker själv att de har väldigt mycket karaktär, mer än de svenska halvblodet.
Det finns ju förstås fördelar o nackdelar med det.
Det tog mig nästan ett år innan jag o min polle funkade bra ihop och det var många gånger som jag höll på att ge upp för det kändes som vi aldrig gjorde några framsteg. Men plötsligt var det som allting släppte. De kan ta ett bra tag tills de litar på en men när det väl sker har man också 150% förtroende från hästen. Tyvärr har de fortfarande sina dagar när de absolut vägrar att jobba och har lärt mig efter mycket svett o tårar att det är ingen ide att försöka övertala utan att helt enkelt hitta på något annat.

Lycka till....
Det skulle vara jätte roligt att höra hur det går ;)

Dillenburg f.85 brun med liten stj, 4 vt kotor, 173 cm,
e.Nurzeus / Zeus (S F, e.Arlequin x - Matador)
u.Tareska ster
ue.Naturel keur
uu.Breska keur (Hannoveranare)
uue.Markgraf (e.Marcio xx)

Yes, jag gissar att det är en KWPN, eller alltså hon är registrerad som Svenskt Halvblod här i Sverige men rasen "heter" väl KWPN i Holland?

Hon kom idag, verkar hur cool som helst och bryr sig inte ett dugg att det är nytt stall, ny hage, ny kompis. Hon verkar helnöjd!

Ullis

GinTonic skrev:
Hej,

Jag antar att du kommer få hem en KWPN?
Själv har jag 2 av den rasen och e jätte nöjd. De är hur coola som helst. Var lite skeptisk i början. Jag tycker själv att de har väldigt mycket karaktär, mer än de svenska halvblodet.
Det finns ju förstås fördelar o nackdelar med det.
Det tog mig nästan ett år innan jag o min polle funkade bra ihop och det var många gånger som jag höll på att ge upp för det kändes som vi aldrig gjorde några framsteg. Men plötsligt var det som allting släppte. De kan ta ett bra tag tills de litar på en men när det väl sker har man också 150% förtroende från hästen. Tyvärr har de fortfarande sina dagar när de absolut vägrar att jobba och har lärt mig efter mycket svett o tårar att det är ingen ide att försöka övertala utan att helt enkelt hitta på något annat.

Lycka till....
Det skulle vara jätte roligt att höra hur det går ;)

Intressant! Samma för min häst, enl förra ägaren så tar det ett tag innan han får förtroende, men när jag har det så är det 150%. Vi börjar närma oss, har haft honom i 1 1/2 mån. Vad är det för ras på din? Gelderländer?

Intresserad av att veta hur det yttrar sig när han vägrar jobba? :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 445
Senast: Speedway
·
Avel Har en ny häst men eftersom jag är helt lost när det gäller hingstar och ston inom avel tänkte jag fråga er! Hon är e: Cascavelle u...
Svar
7
· Visningar
1 655
Senast: Guldaskig
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 523
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring