Fågor angående slaggjord

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
M

MisterLillen

Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det nog bli långt men jag behöver hjälp :crazy: .
Lite historik:
Har en fd-travare som tyvärr fått stå under en period pga skada och sedan av tidsbrist. Nu har vi dock varit igång ett tag igen men då har det vuxit fram en massa spöken i skogen, bakom soptunnor, i havet osv osv.... Pålle har vuxit fast i backen och fullkomligt vägrat att flytta sig under ridning, körning, promenad, ledning osv. Istadighet har fått ett nytt begrepp för mig. Nu har vi dock efter månaders träning med mig brevid eller före som monsterbeskydd under en lång periond kommit så långt att ridningen funkar skapligt. Dock ska han gärna protestera lite när han blir pressad genom att lätta i rumpan innan har går vidare. Det samma gäller tömkörningen. Så länge han inte ser något monster är allt frid och fröjd men nu tycker jag att han kommit så långt att det är läge att pressa lite mer. Har börjat ha med en lång-pisk som jag viftar lite med alt. slår i backen. Då går han framåt och numera ser jag att han inte är rädd utan det är nog mest trots som gör att han stannar vid minsta osäkerhet. Men i början av varje tur ska han alltid veva med något bakben i protest trots att jag aldrig slår honom. I går ville han inte lämna stallplanen och slog då regelrätt bakut med bägge vilket gjorde mig rabiat!! Fick ett fullkomligt utbrott och slog hejvilt med pisken i backen och kallade häst-:devil: eln allt från A-Ö i 200 db.
Resulterade i att han skuttade fram och gick som en väldresserad pudel hela turen :angel: .

Men alla dessa promenader och tömkörningsturer har sitt pris. Nu har jag fått höftledsinflammation och är rekommenderad vila. Vill ju absolut inte ställa av igen och ridning är uteslutet. Maken är otroligt hjälpsam men när det kommer till annan hantering än hage ut/in är det stopp!
Tycker dock att det gått såpass bra med tömkörning så nu kan det vara dags att spänna för.
Så till frågan: Eftersom jag aldrig använt slaggjord förut så vet jag inte alls hur den ska sitta. Över rumpan har jag förstått men hur långt fram eller bak? Det finns en liten ögla på svanskappan ungefär vid korset. Är det där den ska träs igenom? Hur vet jag att jag spänt den tillräckligt hårt. Vilket material är att föredra. Tips om inköpsställe?
Kör med travsele och rockard med bilhjul och hel framsida av träskiva. Hur mycket kan en slaggjord hjälpa om han får för sig att skicka upp bägge bakbenen med sådan snärt som igår? Läste här om en rem att fästa mellan skaklarna bak. Var ska den i så fall sitta för att jag ska vara säker på att han inte trasslar in sig?
Törs man prova sig fram trots att jag inte har någon som kan hjälpa till med inpassning?
Har självklart hjälm när vi jobbar ihop men det finns ju fler delar att träffa. Känner mig mer säker när vi tömkör för då har jag LÅÅÅNGA tömmar.
Har tänkt att tömköra förspänt första biten (fuskar lite med vilan :o ) tills jag känner att han bjuder fram och sedan sitta på "snedden" så att jag lätt kan hoppa av om det börjar strula allt för mycket. Sliter det mycket på hästens rygg och annat om man gör så under en period? Kan ju byta sida med jämna mellan rum.
Känner att vi verkligen är på rätt väg trots vevande bakben och jag känner att jag kommer få ett slut på även detta om jag bara kan fortsätta hålla igång honom nu.
Eftersom han förut varit fullkomligt okomplicerad att köra och jag inte är så rutinerad så tar jag tacksamt emot alla tips angående både slaggjord och träning.

Sv: Fågor angående slaggjord

En enkel.. bättre för hårt än löst.. Många drar för löst, men den skall sitta så att det inte är glapp mellan rumpa-slaggjort...

Jag är helt övertygad om att du kan hitta slaggjord till försäljning i SAMTLIGA butiker som säljer utrustning för travhästar... OM inte annat så kan du ju besöka travshopen på din närmaste travbana.

Ok, spänna hårt, inget glapp.
Kan man spänna för hårt? Stämmer det att den ska träs igenom den lilla öglan på svanskappan? Var på skaklarna fäster jag den? Rakt ner, snett framåt, snett bakåt? Behöver det finnas öglor på skaklarna att fästa i eller drar man den bara runt skakeln? Enkelt eller behöver det snurras några varv? Hur inverkar den och hur mycket "spark" kan den förhindra? Tusen frågor, jag vet :o :crazy:

Tack för det! Då är det med andra ord inga problem att hitta. Har du några synpunkter på material?

Den snurras runt skakeln, sen "låser man fast" den där med en gummistropp - rem i gummi med hål o spännen. JAG spänner den något bakåt, men som den glada ponnyamatör jag är :D så vet jag inte hur korrekt det är :p
Har inga synp. på material, har läder själv..

MisterLillen skrev:
Ok, spänna hårt, inget glapp.
Stämmer det att den ska träs igenom den lilla öglan på svanskappan? Var på skaklarna fäster jag den? Rakt ner, snett framåt, snett bakåt?

Man kan ha som mått när man spänner fast slagremmen att mitt emellan korset och svansroten ska den anläggas, öglan på bakstycket kan du ha till hjälp för att hindra slagremmen från att kasa ner mot svansen genom att t ex sätta en läderrem (förslagsvis en tunnare modell) genom den. Man kan väl säga att man på så sätt "förlänger" den befintliga öglan, för den sitter inte alltid på det ställe där man vill ha slagremmen.
När du sedan surrar den om skaklen ska vinklen mellan skakel och slagrem vara mindre än 90 garder, alltså snett framåt, om du förstår vad jag menar...
Det allra bästa är om du kan åka till din närmaste travbana och handla en i deras travshop som nämts här innan. Dom som jobbar i butiken kan ju också förklara för dej hur du spänner fast den osv... Dom kan ju oftast sina saker...

Senast ändrad av en moderator:

Man spänner gummiremmen runt skackeln framför och bakom slaggjordens snurrning runt skackeln så att den inte ska kunna glida på skackeln. Jag föredrar en i läder då den känns mjukare mot hästen. Spänn den så att den inte glappar, men tänk på att en häst som aldrig haft en slaggjord kan tycka att den är obehaglig. Det måste till så mycket kraft i sparkarna att h*n orkar lyfta hela rockarden i skacklarna.
Här är en bild på min häst med slaggjorden på (jag har knytit en ögla av ett snöre uppe i svanskappan som den går igenom, det är ju bara för att den inte ska kunna glida iväg där uppe);
P1010003.jpg

Svarar alla: Tack för att ni tar er tid! Har ca 8 mil enkel resa till närmaste travsportbutik har jag efter lite forskande fått fram så det blir nog att beställa någonstans på nätet eller ur katalog. Har kikat lite och då ser det ut som en läderrem med spännen i var ände. Den här gummiremmen ni pratar om som ska snurras för att det inte ska glida på skakeln, är den då ett extra tillbehör och vad heter den i så fall:o ?
Tack för bilden, den var mycket upplysande:idea: .

Fast om jag hade en häst som slog, så skulle jag nog vilja ha rediga grejor. Det finns rejäla kraftresurser i en hästrumpa.
Då kan man lika gärna vara utan, som att sätta på nåt dravel som ändå inte håller.

Hästar som kräver slaggjord är inte i tävlingsmässigt skick.
Kör in hästen ordentligt eller omskola den till ridhäst.

Nej vi ska absolut inte tävla något, det är han totalt pensionerad ifrån sedan länge:D . Om du läser tråden ovan så ser du att han redan är omskolad till ridhäst men som jag fortfarande pga taskig hälsa (reumatism) vill köra då och då. Vilket fungerat ypperligt tidigare. Men nu har han, som jag nämde tidigare, stått en period och protesterar mot att lämna det trygga flocklivet. Har du några konkreta träningstips att komma med efter du läst mitt jobbigt långa inlägg i början så mottages de tacksamt.

Prakas skrev:
Hästar som kräver slaggjord är inte i tävlingsmässigt skick.
Kör in hästen ordentligt eller omskola den till ridhäst.
Höpp höpp höpp :eek:
Nu sk avi nog ta det lite lugnt? Vad menas med kräver?
Att hästen är rabbiat och slår oavbrutet eller att hästen KAN slå och därför är utrustad med slaggjord? :confused:

Trådskaparen-
{3A73F98A-B487-46BA-A933-E06E31EE56FD}.jpg

{7C629BEE-F371-4EFA-B825-89075046A6C9}.jpg

{6558ACFE-37C6-4969-8AD9-D229DEA592F8}.jpg

Prakas!!!
Menar du att Hilda Zonett inte varit i tävlinsmässigt skick under sin karriär? Bara en fundering med tanke på att hon sprungit in 15 434 377 kr. Mycket märkligt resonemang med tanke på vad hon har haft över rumpan! :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Maggan skrev:
Prakas!!!
Menar du att Hilda Zonett inte varit i tävlinsmässigt skick under sin karriär? Bara en fundering med tanke på att hon sprungit in 15 434 377 kr. Mycket märkligt resonemang med tanke på vad hon har haft över rumpan! :confused:

Uppenbarligen så var hon en fara för kusk och övriga i närheten.
Sådana hästar är farliga, farliga hästar ska inte vara på banan.
Jag måste ju vara konsekvent vilket innebär att en och annan topphäst också faller under detta,
som tex Hilda Zonett.

Givetvis så ska man kunna använda slaggjord under inkörning och uppträning.
Men faktum kvarstår, de ska inte ut i loppen om de inte är att lita på.

Prakas skrev:
Uppenbarligen så var hon en fara för kusk och övriga i närheten.
Sådana hästar är farliga, farliga hästar ska inte vara på banan.
Jag måste ju vara konsekvent vilket innebär att en och annan topphäst också faller under detta,
som tex Hilda Zonett.

Givetvis så ska man kunna använda slaggjord under inkörning och uppträning.
Men faktum kvarstår, de ska inte ut i loppen om de inte är att lita på.

Klart hästen är en "fara" på ett sätt... men när Hilda har slaggjord så har hon än så länge inte skadat någon, och så är ju flesta fallen med slaggjord, att dom inte kan "skada" på det sättet...

Skulle du verkligen mena att du nekat 15 och ½ mille för att du inte vill ha slaggjord?:o

Kom igen nu Prakas... du måste väl endå kunna ändra dig ;)

Montéryttare skrev:
Klart hästen är en "fara" på ett sätt... men när Hilda har slaggjord så har hon än så länge inte skadat någon, och så är ju flesta fallen med slaggjord, att dom inte kan "skada" på det sättet...

Skulle du verkligen mena att du nekat 15 och ½ mille för att du inte vill ha slaggjord?:o

Kom igen nu Prakas... du måste väl endå kunna ändra dig ;)

Klart att jag inte nekat vare sig de pengarna eller glädjen över att ha en sådan häst.
Men jag anser fortfarande att slaggjord inte är något som ska ingå i travhästens utrustning.
För att prata bukespråk - den är offtopic!

Men för att återgå till ämnet så skulle ju inte trådskaparen ut och tävla med sin häst...
H*n ville bara veta HUR den skulle sitta. Lägg dig inte i om du inte har något att tillföra ämnet!!!:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 546
Senast: Liran
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka