Färg på papper...

okunnig

Trådstartare
Peder nämde ju i ryttareliten att de skulle släppa sin hingst tillsammans med deras avelsston för att hålla nere kostnaderna.

Men då undrar jag... Kan dessa avkommor registreras i ASVH och vad får de isåfall för färg på passet?

Nu utgår jag ju ifrån att både mamma och pappa till det blivande fölet har gröna papper i ASVH.

Grå? Vita? gula?
 
Sv: Färg på papper...

Sen undrar jag även. En sådan avkomma. Vad får den lov att göra. Fölvisning? 3 års? kvaliten?
 
Sv: Färg på papper...

Den lär väl inte få gröna papper eftersom det är en ovisad unghingst som är pappa. Huruvida det ens går att regga hos ASVH eller vad det blir för färg på pappren låter jag någon annan reda ut.

Jag skulle misstänka att man som tävlingsryttare är mer intresserad av att avkommorna hoppar bra än att den får rätt färg på sina papper. Och en välhoppande häst kan man alltid sälja...
 
Sv: Färg på papper...

Det beror väl på? Han pratade väl om att göra det "nästa" säsong? Eller minns jag fel?
Så då var kanske planen att få den visad innan?
 
Sv: Färg på papper...

Jo men nu undrade jag bara rent allmänt. Låt säga att hingsten inte är godkänd men har gröna papper i ASVH. Likaså mamman.

Det är alltså bara av ren nyfikenhet vad det "blir" och vilka regler som gäller...
 
Sv: Färg på papper...

Fast om man tycker att det är höga kostnader med att betäcka ett sto, så tror jag man inte är intresserad av visa en hingst.

Det är tämligen höga kostnader för att ta fram och visa en hingst.

Peder uttryckte det som att "han har bra stam och kommer släppas på med våra avelsston nästa vår och så får naturen göra sitt" - eller nåt i den stilen.

Det lät inte som de hade några planer på att få unghingsten avelsvärderad.

Tror som tidigare nämnts i tråden, att de är mer intresserad av att få fram hästar som hoppar bra än att de har "rätt" färg på papprena.

/Lizzie
 
Sv: Färg på papper...

Fast samtidigt så säger han att hingsten inte visade sig vara tillräcklig bra, men då är det ju kanske hoppmässigt han menar.
Från Hippsson:
I kvällens avsnitt får vi höra dig prata om hur ni har planer på att släppa in en av era hingstar till stona. Hur gick det med den planen?
– Vi gjorde aldrig det. Jag tycker att man ska betäcka stona med de bästa hingstarna i världen och den här var inte tillräckligt bra. Det är som jag säger i programmet väldigt dyrt att föda upp hästar, särskilt i den lilla skala vi gör i dag. Man får inte alltid tillbaka de pengar man lägger på att tillverka ett föl. Har du en tillräckligt bra hingst kan du absolut låta den betäcka flera ston naturligt. Du får dock ha koll hela tiden och se till att stona verkligen brunstar, så att det inte blir bråk.
 
Sv: Färg på papper...

Fast samtidigt så säger han att hingsten inte visade sig vara tillräcklig bra, men då är det ju kanske hoppmässigt han menar.
Från Hippsson:
I kvällens avsnitt får vi höra dig prata om hur ni har planer på att släppa in en av era hingstar till stona. Hur gick det med den planen?
– Vi gjorde aldrig det. Jag tycker att man ska betäcka stona med de bästa hingstarna i världen och den här var inte tillräckligt bra. Det är som jag säger i programmet väldigt dyrt att föda upp hästar, särskilt i den lilla skala vi gör i dag. Man får inte alltid tillbaka de pengar man lägger på att tillverka ett föl. Har du en tillräckligt bra hingst kan du absolut låta den betäcka flera ston naturligt. Du får dock ha koll hela tiden och se till att stona verkligen brunstar, så att det inte blir bråk.

Är jag den enda som tyckte han försökte va "rolig" ? Dvs att det aldrig var planen utan mer "tänk va pengar vi skulle spara ;) "
 
Sv: Färg på papper...

Jag kände det mer. Att han mest skojade om det. Att man sparar pengar på bara släppa ihop dem och låta naturen lösa sitt :p Tyckte han var rolig men trodde aldrig att han verkligen skulle göra det :)
 
Sv: Färg på papper...

Tack så mycket för svar Görel. Visst får en sådan avkomma inte göra något av de "vanliga" sakerna som en renrasig avkomma får?

Tänker på fölvisning, 3 års, kvalitetsbedömning?
Men den får väl lov att ställa upp i de öppna klasserna i unghästchampionaten?
 
Sv: Färg på papper...

Fast jag har för mig att Lisen skrev om detta i sin blogg, att det faktiskt var seriösa planer. Men jag kan minnas fel.
 
Sv: Färg på papper...

Den är renrasig i och med att den har raskod 04. Vad såna hästar har behörighet att ställa upp i varierar från år till år.
 
Sv: Färg på papper...

Jag vet flera av våra toppryttare som gör på det viset. Dom är intresserade av att få fram hästar som kan hoppa, inte om dom får grå eller gröna papper i ASVH. Om man sen har en unghingst som man själv tror på, och som dessutom har toppstam, så är det väl helt ok att betäcka sina ston med den. Hellre en sån avkomma med grå papper än en avkomma med gröna papper där det är en sämre hingst. Tycker JAG ;)
 
Sv: Färg på papper...

Jag kan tänka mig att han ändrade sitt uttalande efter att det blev reaktioner och kanske påtryckningar, "man får inte göra så" .... Men sen kanske de gör det i alla fall ... Kan inte tycka att det spelar någon roll, det handlar om ytterst erfarna hästmänniskor som vet vad de ska titta efter hos en häst och vet vilka stammar som brukar ge vad. Problemet som kan uppstå är väl vad som sker med de föl som inte håller måttet och inte har klara papper ...
 

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 626
Senast: Fiorano
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 765
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Satt och läste i några trådar och där dök det upp om gröna, gula och grå papper (finns det fler färger?). Försökte även söka efter svar...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 780
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp