Färger på papper?

På min hittar jag bara ett livsnummer oxå förutom registreringsnummer.

Är din tilläggs registrerad någon stans om det finns 2 olika registreringsnummer?
 
På min hittar jag bara ett livsnummer oxå förutom registreringsnummer.

Är din tilläggs registrerad någon stans om det finns 2 olika registreringsnummer?
Ja, det är en polsk import.
Tror jag är något på spåren dock men inte helt säker, kan man använda t ex löpnumret och söka online för att se vilken färg hästen har på pappret?
 
Finns det något sätt att veta vem som har vilka papper, eller kvittar det om vi säger att hästen man ska avla på har gröna papper, även om det bakåt i leden kan finnas nått grått/vitt?
Ja alltså har den gröna så har den gröna. Då kvittar det vad som ligger längre bak eftersom den haft mer än två generationer med stamboksförda hästar.
 
Så här står det i själva SWB-passet ang färgerna:

Grönt papper:
I svensk varmblodsavel fullt godkänd härstamning.

Vitt papper:
Fullständing varmblodshärstamning men ngt ej kvalificerat på moderns sida.

Gult papper:
Ofullständig härstamning men godkänd tack vare goda prestationer.

Grått papper:
Häst av varmblodstyp där ett eller flera led i härstamningen är ej kvalificerade.

Registreringsnumret står på allra första sidan. Överst står livsnummer, sedan namn och sist registreringsnummer.
 
Senast ändrad:
Så här står det i själva SWB-passet ang färgerna:

Grönt papper:
I svensk varmblodsavel fullt godkänd härstamning.

Vitt papper:
Fullständing varmblodshärstamning men ngt ej kvalificerat på moderns sida.

Gult papper:
Ofullständig härstamning men godkänd tack vare goda prestationer.

Grått papper:
Häst av varmblodstyp där ett eller flera led i härstamningen är ej kvalificirade.

Registreringsnumret står på allra första sidan. Överst står livsnummer, sedan namn och sist registreringsnummer.

Det var precis den sidan jag menade! Har mina egna pass i stallet så jag kunde inte kolla.
Förstår man inte nivån på det som står där är det väldigt svårt att förklara enklare.
 
De stamboksregler som Polen har. De kan ju skilja sig från swb.

Eller undrar du om den hade kunnat få gröna papper i Sverige?

Nej, SWB gör en egen värdering av stammen när hästar tilläggsregistreras i Sverige. T ex Oldenburg kräver fyra godkända led för gröna papper medan SWB bara kräver tre.
 
Är hästen tilläggs registrerad SWB?

Om hästen är det så är det det nya numret som du ska titta på för att få reda på vilken färg hästen har i SWB.
 
Är hästen tilläggs registrerad SWB?

Om hästen är det så är det det nya numret som du ska titta på för att få reda på vilken färg hästen har i SWB.
Fuskade och hittade i Blup (tog hjälp av för att kolla att det var rätt). :o

Men nu blir jag fundersam, det verkar som det är raskod 04 men sen blir jag lite förvirrad, vet inte om jag hänger med. Det rör de fyra sista siffrorna, har försökt läsa i den "grekiska länken" men blir inte helt klok...

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201).


Hur räknas det?
 
Det är mycket information på sidan du fick tips om tidigare, och för den information du är ute efter så är den vänd bak-och-fram så att säga. Hur som helst. Mig veterligt, i sverige, är det bara (?) ASVH som jobbar med färgkodade papper och då pratar man om färgen på första sidan i passet. Som jag tolkar det så gäller nedanstående för de olika färgkodningarna. Har jag missat något, eller har fel, rätta gärna.

Grön: häst med SWB-godkänd far och mor med två led SWB-godkända hingstar.
Vit: häst med SWB-godkänd far, men med mor som inte har godkänd härstamning.
Gul: häst med SWB-godkänd far, men mor som inte har godkänd härstamning, dock införd i avd II i stamboken eller har meriter.
Grå: korsning med SWB-godkänd hingst, eller efter ej godkänd men avelsvärderad hingst. Samt övriga hästar av varmblodig ridhästtyp, med eller utan känd härstamning.
 
Fuskade och hittade i Blup (tog hjälp av för att kolla att det var rätt). :o

Men nu blir jag fundersam, det verkar som det är raskod 04 men sen blir jag lite förvirrad, vet inte om jag hänger med. Det rör de fyra sista siffrorna, har försökt läsa i den "grekiska länken" men blir inte helt klok...

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201).


Hur räknas det?
Är hästens 4 sista mellan 1001 och 6000 eller
mellan 6001 och 8200 eller
Högre än 8201
 
Fuskade och hittade i Blup (tog hjälp av för att kolla att det var rätt). :o

Men nu blir jag fundersam, det verkar som det är raskod 04 men sen blir jag lite förvirrad, vet inte om jag hänger med. Det rör de fyra sista siffrorna, har försökt läsa i den "grekiska länken" men blir inte helt klok...

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201).


Hur räknas det?

En renrasig häst har raskod 04, men beroende på vilka fyra sista siffror den har kan du se vilken del av stamboken den tillhör och också "se" vilken färg den har på första sidan i sitt pass.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 999
Senast: Caoimhe
·
Avel Peder nämde ju i ryttareliten att de skulle släppa sin hingst tillsammans med deras avelsston för att hålla nere kostnaderna. Men då...
2
Svar
23
· Visningar
2 660
Senast: Görel
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 270
Senast: LenaH
·
Äldre Jag har spenderat någon timme på youtube och kollat på videor om färganalyser och sånt. Jag har provat och provat och provat, men jag...
Svar
0
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp