Färger på papper?

Hej! Tänkte svara på ursprungsfrågan, men jag vet ingenting om SWB-avel.

De flesta raser har färgkoder och då är det sidorna i passet som har den färgen. De färger jag sett själv på pass är grön och grå - grön betyder helt godkänd stamtavla och hästen kommer få "gröna avkommor" förutsatt att den betäcks med en "grön häst", medan grått betyder att hästen inte är godkänd och kan inte få avkommor med grönt pass.

Våra hästar har följande färger på passet: shetlandsponnyn har mörkblått omslag på passet men själva sidorna är gröna. Ridponnyns pass inkl omslag är grått för ponnyn är inte godkänd, och på motsvarande sätt är hela passet grönt inkl omslag för travhästarna :)
 
Hej! Tänkte svara på ursprungsfrågan, men jag vet ingenting om SWB-avel.

De flesta raser har färgkoder och då är det sidorna i passet som har den färgen. De färger jag sett själv på pass är grön och grå - grön betyder helt godkänd stamtavla och hästen kommer få "gröna avkommor" förutsatt att den betäcks med en "grön häst", medan grått betyder att hästen inte är godkänd och kan inte få avkommor med grönt pass.

Våra hästar har följande färger på passet: shetlandsponnyn har mörkblått omslag på passet men själva sidorna är gröna. Ridponnyns pass inkl omslag är grått för ponnyn är inte godkänd, och på motsvarande sätt är hela passet grönt inkl omslag för travhästarna :)

Sanning med modifikation. Nordsvensk har ingen färgkodning på sina pass. Omslaget är visserligen blått, men det har inget med del av stamboken hästen är införd i att göra, och resterande sidor i passet är vita. En väns travhäst har ett pass med silverfärgat omslag och vita sidor och den har definitivt godkänd härstamning.
 
Sanning med modifikation. Nordsvensk har ingen färgkodning på sina pass. Omslaget är visserligen blått, men det har inget med del av stamboken hästen är införd i att göra, och resterande sidor i passet är vita. En väns travhäst har ett pass med silverfärgat omslag och vita sidor och den har definitivt godkänd härstamning.

Jo, jag anade att det inte var så för alla raser! Därav skrev jag "de flesta" :)

Intressant med travhästen! Jag trodde både kallblod och varmblod hade likadana pass i och med att det är samma organisation som gör dem, men det kanske inte är så. Våra travare är i alla fall kallblod!
 
Nu tänkte jag med ge mig in här i krånglet med lite frågor :)
Jag har nyligen köpt ett sto, mamman till stoet har full stam medans pappan står som okänd. Vad för "papper" ska mitt sto då ha? Och sedan tycker jag det är konstigt att mamman till mitt sto finn på Blup, men där står det att hon inte har fått några avkommor? Finns aldrig "oäktingar" med på blup?
 
Nu tänkte jag med ge mig in här i krånglet med lite frågor :)
Jag har nyligen köpt ett sto, mamman till stoet har full stam medans pappan står som okänd. Vad för "papper" ska mitt sto då ha? Och sedan tycker jag det är konstigt att mamman till mitt sto finn på Blup, men där står det att hon inte har fått några avkommor? Finns aldrig "oäktingar" med på blup?

På BLUP ser du endast avkommor till ett sto om avkommorna är reggade i SWB, eftersom blup är ett statistikprogram SWB använder sig av.
Sedan kan jag endast svara för SWB's räkning när det gäller färgen på papprena - en häst som reggas i SWB med okänd fader får grå papper. Det betyder inte så mycket förutom att du inte kan deltaga i vissa årgångstävlingar, och att hästen inte kan få diplom på unghästvisning.
 
På BLUP ser du endast avkommor till ett sto om avkommorna är reggade i SWB, eftersom blup är ett statistikprogram SWB använder sig av.
Sedan kan jag endast svara för SWB's räkning när det gäller färgen på papprena - en häst som reggas i SWB med okänd fader får grå papper. Det betyder inte så mycket förutom att du inte kan deltaga i vissa årgångstävlingar, och att hästen inte kan få diplom på unghästvisning.

Eller, Blup är inget statistikprogram i sig, men den baserar sig på mjukvara som räknar ut statistik utefter de hästar som förts in i datan.
 
Nu tänkte jag med ge mig in här i krånglet med lite frågor :)
Jag har nyligen köpt ett sto, mamman till stoet har full stam medans pappan står som okänd. Vad för "papper" ska mitt sto då ha? Och sedan tycker jag det är konstigt att mamman till mitt sto finn på Blup, men där står det att hon inte har fått några avkommor? Finns aldrig "oäktingar" med på blup?

Var är din häst registrerad?
 
Aha, men vart någonstans kan man mer se om stoet fått avkommor? Jag tänker på att flera av hingstarna som finns på Blup har avkommor som det står OKÄND på och att mitt sto kanske skulle stått som det iaf? Jag är helt ny i den här världen och kan nästan inget om stam eller andra saker. :)
 
Om jag förstår det rätt är hon reggad i Svenska Hästavelsförbundet?

Då är det inte konstigt att avkomman inte finns på blup, precis som Dressagenerd skrivit så är blup enbart för hästar reggade i SWB och det är ju inte din.

Du kan se avkommor reggade i SH i blåbasen. Där går du in på stoet och kollar under fliken avkommor.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men jag har en fundering, om en hingst som är fullt reggas i annat förbund blir godkänd hingst i SWB blir hans papper gröna här eller blir det bara avkommorna? Bara en fundering för godkända hingsta är ju direktkvalificerade till breeders om jag fattat saken rätt. Kan godkända hingstar med grundregistrering i annat förbund vara med på SWB breeders nu även i 4-7-års?
 
Nu har jag inte läst hela tråden men jag har en fundering, om en hingst som är fullt reggas i annat förbund blir godkänd hingst i SWB blir hans papper gröna här eller blir det bara avkommorna? Bara en fundering för godkända hingsta är ju direktkvalificerade till breeders om jag fattat saken rätt. Kan godkända hingstar med grundregistrering i annat förbund vara med på SWB breeders nu även i 4-7-års?

Godkända hingstar är undantagna att de måste vara grundregistrerade i SWB (är jag ungefär 99.9% säker på)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 999
Senast: Caoimhe
·
Avel Peder nämde ju i ryttareliten att de skulle släppa sin hingst tillsammans med deras avelsston för att hålla nere kostnaderna. Men då...
2
Svar
23
· Visningar
2 660
Senast: Görel
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 270
Senast: LenaH
·
Äldre Jag har spenderat någon timme på youtube och kollat på videor om färganalyser och sånt. Jag har provat och provat och provat, men jag...
Svar
0
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp