Faderskapstest

S

Sara-Ida

Det blir ju allt vanligare att man DNA-testar sina älsklingar... Har någon av er gjort det? I så fall varför? Hur ställer ni er till att cirka 10-20 procent av alla barn har en annan pappa än de tror?
 
Sv: Faderskapstest

Nej, vi har inte testat fadern.
Jag vet att det är han som är pappa.
Han litar på mig när jag säger att det är han som är pappan.
Dessutom är sambon adopterad från Asien och det syns ju på sonen så det finns ingen anledning att tvivla.

Jag tycker att det är skrämmande om det är så att cirka 10-20 procent av alla barn har en annan pappa än de tror.
Kan inte sådant gå illa om man t.ex hamnar på sjukhus och behöver blod, ngt nytt organ o.s.v???

Min pappa fick sent i livet (vid 15 års ålder) veta att hans pappa inte var hans pappa biologiskt.
Så, jag vet vad den sortens lögner kan ställa till med... :(
 
Sv: Faderskapstest

Jag tycker att det är skrämmande om det är så att cirka 10-20 procent av alla barn har en annan pappa än de tror.
Kan inte sådant gå illa om man t.ex hamnar på sjukhus och behöver blod, ngt nytt organ o.s.v???

Jo, jag vet en man som ville donera blod till sin sjuke son som hade en dålig njure, och fick veta av läkaren att det inte gick... Doktorn vågade inte säga som det var, han bara hintade att de inte var kompatibla. Modern hade levt ett dubbelliv under fem år. Hemskt va? :eek:
 
Sv: Faderskapstest

En fd. arbetskamrat till mig råkade ut för det där.

Träffade en tjej på en av Stockholms krogar och följde med henne hem. Dagen efter satt han på flyget hem igen. Ett kort och impulsivt möte med ett avsked som inte lovade mer..

1 år senare blir han kontaktad av familjerätten. Han har en dotter och nu ville mamman ha underhåll..För det krävdes ett faderskapstest.
Till en början hade hon uppgivit att fadern var okänd men ändrade sig då dottern var ett par månader gammal.

Fanns inte så mycket för arbetskamraten att göra mer än att acceptera situationen. Skrev under faderskapsbeviset även om han var mäkta arg på tjejen som inte hade hört av sig tidigare!

Han kände sig aldrig som en pappa till barnet och han mådde jättedåligt över hela situationen. Främst för barnets skull.

När dottern var 7 år slog DNA-tekniken igenom och han krävde att få dottern och sig själv testade.

Det var inte hans barn!

Underhållsbidraget betalades tillbaka retroaktivt..

Som tur är, både för honom och barnet, så hade dom inte utvecklat någon starkare känslorelation.

För då hade han inte ens haft umgängesrätten kvar med "dottern" i o m att han inte var hennes pappa.


Jag bara häpnar inför dom tjejer som gör så här!!


Är det verkligen så stor procent som inte har "rätt" pappa?

Kan man utläsa av undersökningen vad det är för relation pappan och mamma har?

Dvs. är majoriteten sådan som beskrivs ovan eller är det t o m vanligt att sammanboende kvinnor lurar sina män (och barn) så grymt och vanvettigt!?
 
Sv: Faderskapstest

:eek: Makalös historia :eek:


...och otroligt skrämmande...
 
Sv: Faderskapstest

jag tror faktiskt inte på att det är 10-20 % som inte har den pappan man har uppgivit.

Vad kommer den siffran ifrån ?
Alla gjorda DNA-tester ?
Hur skall man annars kunna veta att det är fel pappa om det inte var ifrån DNA-test.
Alltså om man utgår från att DNA-testade är en statistiskt korrekt population så har man ju gjort ett galet antagande. Eftersom det antagligen finns misstanke redan från början om man gör en DNA-test.

Visst förekommre det att det ljugs om vem som är pappan, jag har ett sånt fall i min yttre bekantskapskrets.
Två blåögda föräldrar som fick ett brunögt barn. Det går liksom inte rent genetiskt. Men det var ingen som reagerade på då. Så ungen hade en pappa ända fram till ett par år efter att de skilt sig, då någon som var lite bevandrad i genetiken sa till honom att han inte kan vara pappa till den ungen. Och det var han inte heller.
 
Sv: Faderskapstest

KL
Sen är det ganska stor skillnad på 10 och 20 %. Var tionde eller var femte barn och att vart femte barn har "fel" pappa undrar jag också över.

Men två blåögda kan väl få ett brunögt barn, beror väl på dominanta anlag bakåt?
 
Sv: Faderskapstest

Fast det är itne riktigt sant. Man kan faktiskt få brunögda barn även om båda föräldrarna är blåögda. Det är nämligen flera anlag som styr ögonfärg så även om båda har blå ögon så är det inte uteslutet. Likväl som man kan få gröna ögon fast föräldrarna inte har det.

Så gå nu inte hem och puckla på någon eller anklaga någon för otrohet bara baserat på ögonfärg på barnet. I alla fall inte utan att veta att alla deras förfäder, på båda sidorna, bara varit blåögda...
 
Sv: Faderskapstest


Det är studier gjorda i England som har visat det, jag kommer dock inte ihåg den exakta siffran. Faderskapstester är inte det enda sättet att fastställa dna på. Jämförelser förkommer i många andra situationer också, exempelvis inom vården.
 
Sv: Faderskapstest

Två blåögda föräldrar som fick ett brunögt barn. Det går liksom inte rent genetiskt. Men det var ingen som reagerade på då. Så ungen hade en pappa ända fram till ett par år efter att de skilt sig, då någon som var lite bevandrad i genetiken sa till honom att han inte kan vara pappa till den ungen. Och det var han inte heller.

Jag har en brunögd släkting med blåögda föräldrar.
H*n har ofta fått höra att mamman måste ha varit otrogen, men det har hon inte varit.
Kommentarerna har naturigtvis varit jobbiga, både för mamman, pappan och för barnet :(

För ca tre år sedan läste jag genetik och frågade min lärare om just detta och hon förklarade att det visst är möjligt för två blåögda att få ett brunögt barn.
 
Sv: Faderskapstest

Gjorde inte familjerätten en blodundersökning för att fastställa faderskapet när han begärde det?

Eller var det så länge sen att testerna inte var tillförlitliga?

Jag jobbar själv som familjerättssocionom och om en man som utpekas som far i en faderskapsutredning och som inte bor ihop med barnets mamma begär blodundersökning har han rätt att få det.

Jag började i branschen 1997 och då var testerna 99,997% säkra, idag är de 99,999% säkra.
 
Sv: Faderskapstest

Nej vi har inte gjort något DNA test, fullständigt bortkastade pengar för våran del! Skulle det visa att det var fel pappa så är det garanterat fel mamma oxå... :D

Det enda i "den vägen" ang pappor som inte är pappor är en släkting som i vuxen ålder kom på att han var adopterad, alla trodde dock att han redan visste det då han var i 4 års åldern när han kom till familjen... Men det blev chockartat för honom och en hel del att bearbeta...
 
Senast ändrad:
Sv: Faderskapstest

Men herregud!! :eek: Man häpnar och tar sig för pannan! Vilken ångest han måste ha haft... Hur mår han i dag?

Oj, det har jag ingen aning om.:o

Det var under min tid som extraknäckande "soldat" i Kungliga Postverkets uniform!:D

Dvs. det var på den tiden posten fraktades via dilligence genom landet!:angel:
 
Sv: Faderskapstest

Gjorde inte familjerätten en blodundersökning för att fastställa faderskapet när han begärde det?

Eller var det så länge sen att testerna inte var tillförlitliga?

Jag jobbar själv som familjerättssocionom och om en man som utpekas som far i en faderskapsutredning och som inte bor ihop med barnets mamma begär blodundersökning har han rätt att få det.

Jag började i branschen 1997 och då var testerna 99,997% säkra, idag är de 99,999% säkra.


Det måste ha varit runt -88.

Jag vet att det var prat om något slags blodtest som kunde ha gjorts men det kunde bara visa på om blodgrupperingen var helt fel eller något sådant..?


Jag tänkter alltid på just den händelsen när jag och pappan är på familjerätten ang. barnen.

Nu när vi fick vår sista bebis så måste dom ha rotat fram något gammalt gammalt papper.

Dom frågade ju allt om när senaste ägglossningen var. Hur många sexuella relationer jag hade haft under den mensperioden osv osv.

Både jag och pappan tyckte frågorna var obehagliga och kränkande!
Vi hade ju två barn sedan innan och syskonlikheten slår igenom!

Dom vände in och ut på hela mitt sexliv och leverne för övrigt med!
Jag erbjöd då pappan att ta ett DNA-test för dom frågorna satte griller i huvudet på mig t o m!!

Eller vänta..kan det ha varit ett annat dokument då i o m att vi inte bodde ihop denna gången?
Men kan inte en pappa begära DNA-test i dagsläget på sina barn om man bor tillsammans med mamman?

I alla fall, man kan ju t o m erkänna sitt faderskap innan bebisen ens är född. Vad händer om man gör det men sedan tvivlar?

Visst har man väl idag möjlighet till att DNA-testa även om det inte sker just vid själva bekräftelsen?
 
Sv: Faderskapstest

jag tror faktiskt inte på att det är 10-20 % som inte har den pappan man har uppgivit.

Vad man vet i svenska undersökningar är att 20 procent av alla kvinnor har två älskare samtidigt. Bland män uppgav 30 procent att de är otrogna.
 
Sv: Faderskapstest

Vi testade, mest för att jag och sonens pappa inte kände varnndra speciellt bra när Hampus blev till. Så han ville testa så vi gjorde ett test, jag var däremot 100% på att Hampus var hans, men jag kan förstå pappan som inte kände mig speciellt väl eller visste vad jag gjort innan att han ville ta ett test.
 
Sv: Faderskapstest

Usch, en baknt var med om en liknande grej, dock var han med då barnet föddes och trodde det var hans, han var pappa hela flickans uppväxt och mamman och han fick även ett barn till, när de gick isär då flickan var 7 år och började bråka påstår mamman att barnet inte är hans., ett test görs...flickan är inte hans.

Mamman ställer ultimatumet att antingen får du ha båda barnen varannan helg eller båda barnen varannan vecka.

Tyvärr valde han att säga Hejdå till dottern och bara ha sonen, han förklarade för henne att jag är inte din riktiga pappa, din pappa sitter inne, men om du vill när du är myndig får du gärna söka upp mig...

Helt sjukt, och dessutom verkade det som att mamman visste att barnet inte var hans redan från början. :cry:
 
Sv: Faderskapstest

Då förstår jag, -88 var inte genetiken så utvecklad.

När föräldrar inte är folkbokförda på samma adress använder vi på familjerätten en blankett som heter MF-protokoll. Det är samma blankett som används vid ärenden där det kan finnas mer än en tänkbar pappa till barnet. Det är därför frågan "sexuellt umgänge med annan man under konceptionstiden" finns med.
Jag tycker att socialstyrelsen kunde utarbeta en ny blankett som används i fall som ditt där föräldrarna har en relation men är folkbokförda på olika adresser.

När faderskapsbekräftelsen är påskriven anses faderskapet som fastställt och ärendet avslutas. Vill man efter det kan båda föräldrarna göra ett dna-test om de är överens om det och bekostar det själva.
Vill man att familjerätten ska bekosta det måste man ha synnerliga skäl.
Vill ena vårdnadshavaren ha ett test men inte den andra kan endast en domstol fatta beslut om det finns någon anledning till att misstänka att ett barn ar fel far registrerad.
 
Sv: Faderskapstest

Synd att han inte ville vara "far" åt flickan ändå. Han verkar vara en god man av att döma ditt inlägg (du får söka upp mig när du är myndig om du vill). Men man förstår hans ilska emot ex frun.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 114
Senast: Bexzor
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Nikan
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 408
Senast: Svartkatt
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp