Få ut mer av ridskola? Behöver hjälp

iris.004

Trådstartare
Hej! Jag rider på ridskola och har inte möjlighet till egen häst. Har ni något tips på hur man ändå skulle kunna lyckas inom ridningen?/Tacksam för svar
 
Rid så mycket som möjligt! Det som verkligen ger en skjuts är ju om man har möjlighet att få kvalitativ ridning också, dvs rida för en tränare så ofta som möjligt. Finns det något skötarsystem som kan ge mer timmar i sadeln? Medryttarhäst?

Jag började som skötare och fick sedan, när jag blev lite duktigare, möjlighet att "rida till" en privatponny i min ridgrupp. Medan jag red den umgicks jag allt mer med andra människor som hade häst och fick fler erbjudanden om att rida deras hästar. Det borde jag ha gjort såhär i efterhand, vare sig det gällde motion ute i skogen eller ridning för instruktör. Vet flera som lyckats (tom jobbar med ridning) som inte haft egen häst. Det innebär ju också att man inte blir lika begränsad utan har möjlighet att rida fler hästar och kanske såsmåningom träna eller till och med tävla dem åt ägarna. Lycka till, det är absolut inte omöjligt!
 
Börja med att fundera på vad du menar med "lyckas inom ridningen". Kunna rida olika sorters hästar? Känna att du och hästen fungerar ihop? Vinna tävlingar?
 
Rid så mycket som möjligt! Det som verkligen ger en skjuts är ju om man har möjlighet att få kvalitativ ridning också, dvs rida för en tränare så ofta som möjligt. Finns det något skötarsystem som kan ge mer timmar i sadeln? Medryttarhäst?

Jag började som skötare och fick sedan, när jag blev lite duktigare, möjlighet att "rida till" en privatponny i min ridgrupp. Medan jag red den umgicks jag allt mer med andra människor som hade häst och fick fler erbjudanden om att rida deras hästar. Det borde jag ha gjort såhär i efterhand, vare sig det gällde motion ute i skogen eller ridning för instruktör. Vet flera som lyckats (tom jobbar med ridning) som inte haft egen häst. Det innebär ju också att man inte blir lika begränsad utan har möjlighet att rida fler hästar och kanske såsmåningom träna eller till och med tävla dem åt ägarna. Lycka till, det är absolut inte omöjligt!
Tack så jätte mycket för svar och alla bra tips! Tror det kommer hjälpa mig väldigt mycket!
 
Se också till, om du är på en ridskola som är upplagd så, att rida alla hästarna. Det är utvecklande att rida olika typer av häst, även om man gärna fastnar för en typ som man tycker bättre om.
 
Hej! Jag rider på ridskola och har inte möjlighet till egen häst. Har ni något tips på hur man ändå skulle kunna lyckas inom ridningen?/Tacksam för svar

Flera ridskolor har extraridning på helgerna och lov, i mindre grupper. De flesta ridskolor är även öppna för enskild ridning när tid finnes. Det är iofs en prisfråga, men ändå väldigt utvecklande för den egna hästhanterings- och ridutvecklingen. Tala med din instruktör. :)

Lycka till.
 
Att timmar i sadeln är bland det viktigaste för att utveckla sin ridning är ju självklart.
Men jag skulle vilja slå ett slag för den teoretiska utbildningen :).
Har ridskolan qlinics/teorikurser mm så se till gå på dom.
Att sitta på läktaren och titta på när elever som rider på högre nivå har lektion kan vara mer utbildande för sin egen ridning än man tror.
 
Teorikurser, kolla på träningar och clinics. Är alltid lärorikt att se andra ryttare rida, oavsett nivå och det är oftast helt gratis ;). Rid olika sorters hästar, kanske åka på kurs på nån grannklubb? Anmäl dig som funktionär till klubbens tävlingar för att lära dig mer om den delen (alltid väldigt uppskattat av arrangörerna dessutom).

Vet inte hur gammal du är men sen finns det ju många bra ridgymnasium om det är aktuellt :)

Jag har några klasskamrater (hippologen) som "bara" gått på ridskola innan. Nu behöver man förvisso inte vara något proffs för att komma in men vissa krav är det ju trots allt.
 
Kolla runt efter privathästryttare (både på ridskolan och i andra stall) som vill ha hjälp att sköta och rida sina hästar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 596
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp