Få ut mer av hästens gångarter?

idaAa

Trådstartare
Jag behöver tips på hur jag kan få igång min hästs gångarter bättre. Jag har ett sto, 13 år, som jag haft i 4 månader. Hon är tävlad upp till LA:5.

Hon har hyffsade gångarter, men jag vill lära mig att bli bättre på att få igång och engagera henne. Min tränare (Anna Hedbys) säger att det finns mera att hämta i henne, men att det är mig det sitter i. Så där till mitt problem: Jag försöker att rida henne mycket framåt för att få igång bakdelen, men jag har ett alldeles för stort kontrollbehov och blir låst i handen (jag rider "med handbromsen i" som min tränare säger) så jag bromsar henne istället för att hon får gå fram. Men när jag lättar i handen och släpper fram henne så vill hon falla fram och blir väldigt lång i formen istället. Hur ska jag göra för att hon ska bjuda framåt och engagera bakbenen utan att låsa handen men samtidigt utan att hon blir lång?

Lägger in en bild så att ni kan få en uppfattning om hur vi ungefär ser ut idag
22.gif

Tar tacksamt emot alla tips!

Sv: Få ut mer av hästens gångarter?

Till och börja med måste jag säga att det ser gulligt ut! Liksom mysigt på något sätt och att det är en skimmel.;) har också en...:angel:

Sen måste jag fråga om du tränar för din tränare just på den bilden? För om du gör det då hänger det absolut på tränaren att ta fram det. Att hjälpa dig ta fram det. Att du lär dig hur du ska ta fram det. Hon kan inte säga att det hänger på dig om du inte vet vad du ska göra. Det är ju skillnad om du är ointresserad vilket jag inte tror att så är...

Berätta lite hur den är annars... vidgaloppfattningarna.Hur är galoppen? Jag själv har en arab som inte hade gångarter alls och gick och spändeunderhalsen eftersomdenvarförmycket framåtlutad,du kan se tendens till det på din bild också... lite framåtlutning.... dessutom är inte rätt halsmuskler framme... men det är svårt. jag undrar när jag ska lära mig... Så därför tycker inte jag du ska sätta så stro press på dig själv och säga att det hänger på dig... det gör det inte men om din tränare försöker lära dig så är du ju uppmmärksam... jag tror du vet vad jag menar... vet inte om du fick ut något av det här men ja tyckte bara att det lät så som om din tränare liksom inte visste riktigt vad hon ska göra för att få fram gångarterna. Och därför belastar hon dig.....
Ett annat tips är att trampa henne också lite utåtställd till höger beroende på vilken sida hon har lättast för...:) Berätta hur det går!!

Lycka till! Ingen är fulllärd:p

På bilden så rider jag fram för tävling. Men jag tror ändå att problemet till stor del sitter hos mig, för det är när jag rider för tränaren som det börjar hända saker. När hon hjälper oss så går hästen fram och vi börjar få till påskjutet. Det är framförallt när jag rider själv som jag har problem, eftersom jag då inte har någon som står brevid och säger exakt vad jag ska göra. :angel:

Galoppfattningarna är lite samma problem, hon tar inte för sig så mycket som jag skulle önska utan det är lite broms i hela tiden. Brukar dock trampa henne, som du tipsar om, och det brukar funka bra.

Tack för dina synpunkter och tips.

idaAa skrev:
Jag behöver tips på hur jag kan få igång min hästs gångarter bättre. Jag har ett sto, 13 år, som jag haft i 4 månader. Hon är tävlad upp till LA:5.

Hon har hyffsade gångarter, men jag vill lära mig att bli bättre på att få igång och engagera henne. Min tränare (Anna Hedbys) säger att det finns mera att hämta i henne, men att det är mig det sitter i. Så där till mitt problem: Jag försöker att rida henne mycket framåt för att få igång bakdelen, men jag har ett alldeles för stort kontrollbehov och blir låst i handen (jag rider "med handbromsen i" som min tränare säger) så jag bromsar henne istället för att hon får gå fram. Men när jag lättar i handen och släpper fram henne så vill hon falla fram och blir väldigt lång i formen istället. Hur ska jag göra för att hon ska bjuda framåt och engagera bakbenen utan att låsa handen men samtidigt utan att hon blir lång?

Lägger in en bild så att ni kan få en uppfattning om hur vi ungefär ser ut idag
22.gif

Tar tacksamt emot alla tips!

jag försöker oxå få fram min ponnys gångarter mer. Hon har bäst trav när man just har galopperat då har hon som mest schvung i steget!
ett tips som kanske inte fungerar är att försöka ha korta tyglar men att ändå vara lätt och mjuk i handen. och hon blir lång så gör en helavhalt, sätt dig tillbaka, och lyft tillbaka henne, därefter lätta på handen igen. Hade samma problem med min ponny men det är mkt bättre nu.

Så hät ville hon gärna bli förut. http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1164100.html

så här ser det ut några månader senare
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1163786.html

hej igen!
På tävling brukar det vara allra svårast eftersom häsen går som bäst när den är rejält genomarbetad och varm men då börjar den också bli trött och då kanske den inte orkar igenom programmet. Lurigt.

Jag kom på en övning eller rättare sagt den finns redan men den är otroligt bra.. du har säkert gjort den förr men. Det är ju det hä
r med att göra en liten fyrkant 10x10 m där du i varje hörn gör en 90 graders bakdelsvändning med eftergift på innertygeln. Du kan göra den i alla tre gångarterna.. den är jättebra. Väldigt ordinär men bra. Sen ur dewt kan man bara rida rakt fram och "jogga" lite långsammare å sen öka på igen för att sedan jogga igen..:)

Sen en annan är att göra öppna på långsidan och sedan vid nästsista bokstaven sakta av till skritt i några steg tills hästen skrittar bra och sedan gära en 180 graders bakdelsvändning, en halv alltså:D. Och sen till baka i förvänd öppna beroende på hur din häst är ibland kan det vara bra att ta förvänd eller vanlig sluta också.

Lycka till igen... Och du ska veta att alla har vi problem.:D

Tack för tipsen båda två, jag ska testa så får vi se var vi hamnar.:)

När man ridit länge "med handbromsen" i, eller har en tendens att göra det, så upplevs ofta omställningen som att man rider i övertempo, dvs man är rädd att rida med SÄTET fram mot handen, och knycklar endera ihop hästen (fortfarande för mycket hand, och ofta knipande med låren) eller, så upplever man det som att hästen springer jättefort framåt, fastän det faktiskt är den takten hästen ska gå i normalt, om man släpper fram den. Handbroms ridningen har ofta också botten i att man lite om än omedvetet, fokuserat för mycket på hästens huvud position, dvs att den ska kröka på nacken, och glömt att det är bjudningen bakifrån och fram, och rätt rygg verksamhet som skall orsaka den krökningen - inte din hand!

ibland är en orsak även att hästen inte är rakriktad i grunden, dvs du använder dig av mycket krumelurer och böjda spår för att hästen ska gå "i form", sen när du rider på rakt spår så funkar det inte lika bra, och då rider du för mycket med handen - återigen - för mycket fokus på huvud position tyvärr.

vet ju inte om det är så i DITT fall men gissar, tycker det stämmer ofta.

Pröva att rida mycket övergångar, dvs öva på att släppa fram, korta upp, släppa fram igen - och märk skillnaden. Kan göras både på volt, ur hörn, ur vändningar, och glöm inte på rakt spår: VÅGA se vad som händer när du driver med eftergift i handen!

Om hästen blir framtung när du släpper handen, så är det för att du inte använder sätet rätt, och att bjudningen bakifrån och fram brister på hästen. Är den van vid handbromsen i, dvs mycket hand, så vågar den ofta inte kliva på i början, sänker dock nacken som effekt av att du släpper efter i handen, med framtung het som följd.

Hoppas du förstår vad jag menar. säger som nån annan - en bra tränare kan förklara och BÖR förklara för dig hur du ska tänka, vad du ska öva på, även när du rider hemma själv - inte bara säga till dig att det hänger på dig - att du inte gör rätt.

som sagt- öva på att släppa fram men våga RIDA med sätet, och kom ihåg att släppa fram, och att ge eftergift är INTE samma sak som att låta hästen ta hela tyglen från dig -eftergift sker fortfarande inom dina ramar för vart du har handen placerad, du ger eftergift inom den ramen. a och o är som sagt att rida bakifrån och fram.

för övrigt trevligt ekipage på bilden, men syns lite handbroms där också. Lycka till så mycket!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 519
Senast: Raderad medlem 149793
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
735
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 163
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII