Få ut livförsäkrningen på gammal häst?

P

Prince

Hej!
En tjejj i stallet har ett halvblodssto på 21 år.
Nu vill hon döma ut hästen för att få ut livförsäkringen.
Hon har Agria. Vet inte vilket belopp det gäller.
Hon har sagt att hon skulle avliva hästen till hösten, men
nu kommit på att göra så här istället.
Kan man verkligen få ut pengar för en så gammal häst?
Hästen har något ben som är dåligt. Har gått som avel i flera
år nu och inte ridits regelbundet på 10 år.
Inte konstigt att försäkringarna är dyra om de skall delas ut
till hästar som ändå skulle slutat sina dagar. Ingen lever ju
för evigt.

Sv: Få ut livförsäkrningen på gammal häst?

Har den en livförsäkring och den döms ut av veterinär och det godkänns av bolaget, så ja. Annars skulle man ju inte ha livförsäkring på äldre hästar.

Däremot så minskar ju livvärdesbeloppet varje år efter att de fyllt 16 (eller däromkring), så det finns nog inte så mkt pengar kvar på den försäkringen.

Tanken med försäkringen från bolagens sida är ju att hästarna ska leva så länge som möjligt (skadefria) så att den dagen livförsäkringen löses ut (inte av ålder då vill jag minnas) så ska försäkringsbolaget gå plus totalt sett (inbetalda premier kontra utbetalningar).

Min ena häst är 21 och fortfarande värd några tusenlappar... Men jag har hellre henne levande iofs.:):)

Hon måste ju ha någon skada på hästen så att veterinären dömer ut den först... Detta ska ju sedan bolaget godkänna innan pengarna når ägaren...

Det finns säkert några få tuenlappar kvar, dock kommer nog dessa att användas till avlivning, bortforsling samt destruktion. Blir det sen någon krona kvar av dessa, får häst ägaren dessa. Men det lär inte vara många hundralappar vi talar om, de enda raser såvitt jag känner till som har en förlängd livförsäkring. Det är arab, shettis och islänningar, här gäller 25 år för övriga raser försvinner livförsäkringen vid 20 år medan ston kan ha ett något större livvärde eftersom man tar hänsyn till avelsvärdet.

Vårt halvblodssto som fyller 24 nästa år blir av med de sista hundralapparna i livvärde då.. :( Synd att de tror alla hästar dör när de är 20.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 276
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar