Få ut fastighetskarta med fornminnen markerat?

MiniLi

Trådstartare
Jag skulle vilja införskaffa en karta över mark som hör till viss fastighet, i syfte att fundera kring vart det kan vara lämpligt att ansöka om bygglov för eventuellt framtida husbygge.
Det som krånglar till saken är att det finns mycket forngravar och sånt lite här och var, och det vore smidigt om man kunde få dessa områden (där man aldrig kommer få bygga) markerade så man kan få en överblick över vilka områden som ens går att överväga.

Alltså, fastighetskarta med märkning även för sådana lite speciella områden. Kan man få fram det? Och hur?
Var inne på lantmäteriets hemsida men blev inte ett dugg klokare..

Sv: Få ut fastighetskarta med fornminnen markerat?

Jag är tämligen säker på att det går via lantmäteriets kartor, det finns en knapp där man kan lägga till eller ta bort lager eller vad det kan kallas. Kollade själv för ett par dagar sedan.

Men hur gör man för att få fram deras kartor? Ska man typ ringa och beställa eller kan man göra det på datorn?

Kan tillägga att jag inte äger marken. Är min svärfars mark.

Hej!

När jag tittar på intressanta hus på hemnet, blocket mm så brukar jag även titta på Riksantikvarieämbetets fornsökssida för att se hur läget och tomtgränserna ser ut. Det är bara att flytta sig runt med pilarna och zooma in läget/stället man vill undersöka lite mer. Sidan är i många fall mycket enklare än lantmäteriets kartor och som stort plus så ser man alltså fornlämningar utmärkta med information om dem: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

mvh

kayoba

Skriver tenta om detta nu XD, men fornsök är det bästa, länken ovan dvs. Sen är det bäst att prata med länsstyrelsen så de kan göra en förundersökning osv (känner att jag måste läsa på lite mer), men som privat person så behöver ni åtminstone inte bekosta en utgrävning ^_^.

Till båda:

Tack för svaren om fornsök!

Har lyckats få fram karta över området nu. Jättebra!

Skogsstyrelsen har också en bra sida som heter Skogens pärlor.
Förutom fornminnen så får man där fram om det finns andra skyddsvärden såsom Natura 2000, Nyckelbiotop etc.

Liknande trådar

Kropp & Själ Tillhör egentligen ÄU, men vänder mig hit med tanken att här borde finnas mer erfarenhet ;) Rubriken säger väl egentligen allt, hur...
2 3
Svar
44
· Visningar
67 856
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?