Få upp vita

MonteRose

Trådstartare
Kan någon tipsa om hur man bära sig åt för att få upp koncentrationen av vita blodkroppar i blodet på min häst?
Veterinären rekommenderade Dr Schaettes Ursonne men jag har svårt att få tag i just det medlet.
Han har stigit från 4.5 i oktober till 4.7 i går.
Röda och Hb har ökat något mer men är inte heller riktigt bra.
Tackar för ideér!

Sv: Få upp vita

Oj..eh.. lite mer kött på benen lär "vi" nog behöva.. varför har hästen låga värden? Har inte veterinären andra alternativ om du inte kan få tag i just det?

Antagligen lågt efter en "osynligt" infektion. Det är inte ovanligt med hosta o snuva i stallet men han visar aldrig något förutom lite snabb andhämtning, kanske.

Jag ville inte störa vetten igen igår då jag var så säker på att detta medel fanns i min vanliga affär. H*n är kanske i stallet när jag kommer dit idag, ska kolla om jag kan störa då.

Jag köpte mariatistel istället och nypon som vetten oxå rekommenderade. Hästen får även ecinacea.

Efter förra blodprovet fick hästen bloodliquid men det vill jag inte ge av för länge.

Vi ska ta nytt blodprov i början på feb.

jag kanske blandar ihop :o men har man inte HÖGT värde av vita blodkroppar om man har en infektion??

jag kanske blandar ihop :o men har man inte HÖGT värde av vita blodkroppar om man har en infektion??

De kan ha lågt värde också, och framförallt har de ofta lågt värde EFTER de haft en infektion som förbrukat en massa vita att bekämpa. Det tar tid för kroppen att återhämta sig efteråt speciellt om de samtidigt har jobbat.

Min hingst tex låg på låga vita (dock precis på gränsvärdet neråt) och då hade han ändå samtidigt 2 infektioner i kroppen som påvisades genom blodprov, immunförsvaret orkade helt enkelt inte med då han inte visade symtom så han jobbade hårt ändå, så fort han fick total vila så orkade kroppen själv att läka infektionerna men fortfarande 2 månader efter låg han på samma låga värde i vita det tar helt enkelt tid för kroppen att komma ifatt igen.

Till TS tack för tipset om Dr Schaette preparatet det är faktiskt samma som jag blivit tipsad om till hästar som haft borrelia/anaplasmos just för återhämtningssyfte. Deras produkter går att beställa via nätet på deras hemsida googla namnet så får du fram dem. Skall helt klart ta och beställa en spann till grabben, skadar inte att hjälpa dem lite på traven ett bra immunförsvar är guld värt speciellt nu när det gracerar så mkt skit.

ja sänkt värde tyder ju på dåligt/överbelastat immunförsvar så det kan ju vara att den har haft en infektion. tack för ditt svar.:)

Tack för info! :bow:
Då lärde man sig nått nytt idag :idea:
Är det tokigt att ge Ursonne bara ändå? Även om hästen verkar må prima?

Såg på deras hemsida att det går att ringa o beställa oxå. Hittar inga priser nånstans men har för mig att det är väldigt dyrt. Jag är rädd för att frakten blir en slant med. Minsta mängden var 2.5 kg.

Känns bra när nån mer blivit rekommenderad medlet.

Är inte värdena bättre i februari så får vi fundera lite hårdare.

Eller det kanske inte är hela världen om värdena är lite låga? Hästen känns inte sjuk. Vad säger ni?

Nej, värdena är inte så låga att det spelar någon roll. Referensvärdet varierar också mellan olika individer, din häst kan mycket väl ligga helt ok i sitt intervall.

Något tillskott som ökar benmärgens produktion av vita blodkroppar finns inte. Ett gäng medel saluförs som "immunförsvarshöjande", men jag tror inte mycket på det.

Det bästa du kan göra för din häst är att ge den en välbalanserad foderstat där alla komponenter för att bygga upp kroppen finns.

Detta är innehållet i preparatet.

Kolsyrad algkalk, Ca-Na-fosfat, natriumklorid, melass, vetegrynskli, magnesiumoxid, karoten, mjöl av havsalger, maltgroddar, fruktrester (äpple), jäst

Det finns ingen beståndsdel som man skulle kunna anta stimulerar vira blodkroppar. Märklig rek av vet tycker jag.

Om det är en ensilage fodrad häst kan man däremot tänka sig att ge vitamin E substitution för att optimera immunförsvaret. Ensilage innehåller ofta lågt med vit E. HH

Med andra ord är Ursonne bara ett säljtrick som ingen bör gå på menar du? Kan isf vara bra att veta om man nån gång hamnar i samma sits själv:angel:

*kl*
Tack alla för era svar!

Hästen får 525 mg E-Vitamin om dan enligt analysen på vita/mineral-påsen. Det måste väl räcka?

Såg i innehållsförteckningen på Ursonne att det innehöll Mariatistel så det köpte jag en bytta av.

Jag hittar bara en gammal blodanalys från hästen så veterinären skulle hem o kolla journalen efter om vi haft någon analys med "bra" värden överhuvudtaget.

Angående E-vitamin

Nu hittade jag ett arbete från SLU där en studie från -86 visade att häst som utfodrades med E-vitamin fattigt foder behöver ett tillskott på 600-1 800 mg dl-α-tokoferylacetat per dag.

Jag tycker detta är svåååårt!

Jag tycker också det var en märklig rekommendation av en veterinär. Kan väl knappast vara ett råd baserat på varken vetenskap eller beprövad erfarenhet?

Varför togs blodprov på hästen från början? Visade den några tecken på sjukdom? Verkar den vara sjuk nu? Om inte skulle jag tro att dessa värden är normalvärden för just den här hästen.

Om hästen inte har några symptom på att vara sjuk kanske värdena är hans normala? Referensintervallet är ju där majoriteten normalt ligger men det finns individer i kanterna av normalfördelningskrurvan för vilka det är normalt att ligga över eller under.

Om hästen ätit Echineacae länge kanske det räcker att sluta med det? Långvärigt bruk misstänks kunna orsaka låga vita blodkroppar.

Om man ändå skulle välja att ge ngt av de preparaten du nämner skulle jag inskränka mig till vitamin E i första hand. Det är upprepade ggr bevisat att brist på vitamin E kan ge infektionsbenägenehet. Men inte överdosera utan ge hästens behov. Typ 1 mg per kg i underhåll, 1 mg till för hårt arbete.

Eftersom du köpt Mariatistel är det inte fel att lägga till det. Om inte annat kan det skydda levern och njurarna om de tar stryk av echineacae eller ngt av de andra preparaten (delvis skämt). Negativa effekter av Mariatistel finns inte beskrivna i sammanhanget. Det är faktiskt min favoritblomma från naturens apotek (som medel vid lever- och njurförgiftning). HH

Veterinären skulle kolla i hästens journal på tidigare blodanalyser för att jämföra.

Första gången vi tog blodprov (som jag kommer ihåg) så var det för att han blev väldigt anfådd och då var värdena (vita, röda, Hb) låga, fördelningen kommer jag inte ihåg. Jag gav 1 flaska Feratone och C-vitamin. Ca ett halvår, efter intag från bete, senare tog vi nytt blodprov då det gick förkylningar i stallet och då var värderna ännu lägre, gav Bloodliquid under ca en månad och Echinacea nån vecka. Nu två månader senare så har värdena ökat liiite men är fortfarande under normvärdena.

Fick köpa 1 kg Tokosel av en tjej i stallet i dag men tror jag kör med halv dos eftersom det finns både E-vitamin och Selen i vita/mineralerna.

Jag har största förtroende för veterinären och ser det som positivt att h*n inte är blind för någotsånär alternativa behandlingar.

Jag har aldrig varit mycket för burkar o pytsar men har nu lärt mig att efter intag efter bete och i samband med pälssättning på hösten så måste hästen få tillskott, typ foderjäst. E-vitamin o Selen har jag aldrig funderat på då det ingår i vitamineralerna men om det inte finns alls i ensilaget så får jag ge det oxå.

När är hästen avmaskad senast? Tänkte på Blodmask eftersom den ligger lågt i Hb....

Har haft liknande problem med min ena häst maj-okt, med upprepade virusinfektioner, lågt Hb, Låga vita, dålig diff, etc etc. Allt kom i Samband med ökat tävlande, långa resor, möten med fler hästar på meeting osv.

Min hade inga parasiter, tagit träckprov samt blodprov på bandmask samt utrett den i Helsingborg på Djursjukhuset, kollat magsår, biopsi på tarmen och en massa blodprover.

Gav också Järnpreparat ett tag (Hemolytan el vad det nu hette?, samt Ferratone och sedan en burk koppar+järn från Granngården)och nya prover en g/mån samt mkt lätt arbete under denna tiden.

Efter 2 månaders vila var alla prover normala och hästen kunde tränas och sättas igång igen för tävling.

Tycker du skall ringa han (eller hans fru) som säljer medlet då han brukar åka ner till skåne och behandla folk och fä så kan han troligtvis ta med sig dit han åker för då behöver inte du åka så långt.

Kram

Tack för info! :bow:
Då lärde man sig nått nytt idag :idea:
Är det tokigt att ge Ursonne bara ändå? Även om hästen verkar må prima?

Jag ger mina B-Ursonne o de är friska o krya. För min del var det hovslagarn som rekomenderade det då han tyckte min unghäst behövde lite extra för hovarna när hon hade Bärrandsröta. O han har flera gånger nu sagt att hovarna blivit jättefina! (utan att nämna ursonne'n). Mina har ätit det i ett år o jag kommer inte sluta med det. Kan inte annat än att rekomendera det vidare som ett mycket bra ört/mineralfoder. Säljtrick eller inte men det fungerar för hovkvaliteten iaf!

När är hästen avmaskad senast? Tänkte på Blodmask eftersom den ligger lågt i Hb....

Mask har jag överhuvudtaget inte funderat på... Lägger till det på listan över möjliga orsaker. Tack!

Hästen är inte avmaskad på 5 år då han nollat på träckprov varenda gång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 596
Senast: Sol
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: akleja
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur