Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

Mirre

Trådstartare
:) Vill ha lite tips på vad mitt sto och jag kan göra.
Hon får inte ridas pga av ryggproblem så vi måste stärka hennes rygg och få igång rörelsemekaniken i bäckenet och korset mera. Och muskla bakdelen. Så släng in alla tips ni har på vad vi kan göra:banana:
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

gå i skogen över stock å sten. de brukar mjuka upp rätt bra och göra dom rörliga. dom brukar även få använda huvudet lite å fundera vart dom ska sätta hovarna.
Gå i lite backigskog både upp å nerför. stanna till å gå vidare.
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

Ut och gå i skogen/backar, bommar och cavalettiarbete, tömkörning, öppnor och slutor vid hand (à la barock). Massage och stretching och sist men inte minst en bra foderstat.
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

skritta på hårt underlag = asfalt, 2x20/30 min om dagen.. ta med hästen som handhäst eller promenera med och låt hästen klättra, kan vara svårt utan att vara på ryggen men led i longeringslina så att du kan hänga med eller klättra före :idea:

även tömkörning är bra arbete, jobbigt på ridbana när man behöver svänga hela tiden men ta med en kompis som håller i slakt grimskaft när du tömkör så kommer ni ut i skogen också :)
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

men ta med en kompis som håller i slakt grimskaft när du tömkör så kommer ni ut i skogen också :)

Får jag fråga varför?
Jag tömkör utan problem i skog o mark och att ha nån vid hästens huvud skulle bara vara störande...
Bara man själv och hästen förstår vad man vill med de olika signalerna så är det bara att sticka ut o ha kul!




Till TS:
Ut i skogen, över stock och sten, runt träd och på en massa olika ställen! För hand (med grimskaft) eller med tömmar är ju smaksak.
På banan kan du ju löshoppa och tömköra och även köra lite övningar för hand; t ex trailövningar från westernridningen! Annars är ju cavalleti rätt ukl också!
Och så ut o gå. Variera tempot, underlaget och vägarna. Och sen kan du ju ha tyglar, men använda dem från marken och t ex böja hästen, be om sidvärtsrörelser m m.
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

har man en häst som aldrig tömkörts skulle inte jag ge mig ut i skogen direkt.. vid fara kan hästen vända sig till den som tömkör = inte bra..
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

Håller med. En som hjälpte mig komma igång med tömkörning tyckte att jag skulle hålla mig inom inhägnat område tills jag hade bra kläm på hur man gör i olika situationer.
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

hon är mycket tömkörd och går jättebra att tömköra henne både på bana och ute:)
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

har man en häst som aldrig tömkörts skulle inte jag ge mig ut i skogen direkt.. vid fara kan hästen vända sig till den som tömkör = inte bra..

Men hur tolkar du mitt inlägg?

Bara man själv och hästen förstår vad man vill med de olika signalerna

Man kan ju inte veta om hästen förstår en förrän man har kontrollerat detta på ett säkert område. Eller sitter ni bara upp på nya hästar och sticker ut i skog och öppna fält och galopperar?!?
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

Tömkörning! Longering med Chambon, Låt henne trava över bommar eller/och cavaletti.
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

I stallet så kan du göra maglyft på henne, vilket är bra för rygg och magmuskulatur. Det är lite bökigt att förklara här, men gå in på den här sidan och leta dig fram.


Tteam
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

Klättring är alltid bra för hästen ryggmuskulatur :p Mkt markarbete, typ tömkörning och longering ;)
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

TÖMKÖRNING! jättenyttigt för ryggen!! om hästen jobbar i form.
även longering med inspänning..gå och klättra med henne i backar...också supernyttigt för rygg! kram
 
Sv: Få upp ryggen på en häst som inte får ridas

tömkör, longera. se till att hästen går i rätt form bara, så hon använder rätt muskler. d.v.s. de du ska träna upp.

du kan låta henne springa över cavaletti (inte som många tycker bommar på marken uten en 10 cm meter över marken, så det blir "sockerbits-cavaletti")

klättra är super bra. det bästa du kan göra för en häst. har du hagar som är backiga kanske det är läge att byta till en sådan? då tränar hon sig på dagtid också
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 352
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp