Få upp konditionen ?

S

snorjazz

Hejhej!

Jag hjälper en familj med deras 4-åriga b-ponny. Det är bara jag som rider henne för dottern har fortfarande inte så goda kunskaper, ibland rider hon den lite.

Ponnyn har tidigare stått mycket eftersom dem inte haft någon som kan rida henne. Så nu har hon ingen toppenkondition.

Jag skulle vilja ha lite tips för att få upp konditionen på henne =).

Tack på förhand !

Sv: Få upp konditionen ?

Säger samma sak till dig som någon annan sa till mig för ett tag sen.

Börja med skrittrundor, ta längre och längre rundor hela tiden. När det går bra så lägg in lite trav, öka sträckorna med trav efterhand och fortsätt så. Längre och längre sträckor med högre och högre tempo. När hästen fått någorlunda kondis kan du börja klättra lite också, det kanske är mer muskler men jag tycker det har funkat bra för då får dom ta i lite och får lite flås.

Första frågan är ju om hästen är riden överhuvudtaget innan? Om den inte är det så tycker jag att det Elina8 skriver verkar bra.

Rider du däremot hästen i alla gångarter och att den har lite kondition men du vill att den ska ha bättre,
så galoppera lite i olika tempon, öka, minska, så att hästen får lite fåls. Jag gör så på min häst. Glöm dock inte bort att lägga in skrittpauser emellan galoppen. Dvs galoppera 2 minuter, skritta 1 minut eller något sådant.

Lycka till! :)

intervall är jättebra! galoppera 2 min-skritta å trava på två min (skritt å trav räknas som vilopaous så tex 1 min trav och 1 min skritt. eller 30 sek skritt och 1 min och 30 sek trav) gör de 2 - 3 gånger. skritta 10 min och gör om hela proceduren igen. Intervall är bättre än att bara ut och galoppera. Har en egen unghäst (5 år) som ligger efter i utbildningen (hade föl förra året) så tränas nästan som en 4 åring men lite hårdare eller vd man ska säga. Mamma köpte en unghäst bok för föl till 5 år. Det står att de uppnås en mer effektiv träning än om hästen hade galopperats 4-6 min i sträck. Stöt dämpningen försämras av belastning under en längre tid därför e de bättre med intervall för att senor och ligament får en chans att återghämtar sig. De e strörre chans att hästarna snubblar eller vrickar sig för att de blir trötta i benen om de bara galopperas!

Jag skulle hellre gå på Elina8 förslag om att skritta igång hästen.
Risken är för stor att hästen inte håller om du börjar på galoppintervaller direkt. En 4-åring lär ju inte vara helt färdig och behöver hållbarhetsträning i grunden.
// Linda

ut och skritta mkt först i flera veckor, lägg sedan in trav och sedan galopp. Var försiktig för det är en så pass ung häst och den växer fortfarande så jag skulle inte rekomendera att rida varje dag i veckan kanske rida max 4-5 dagar.

Klättring är väldigt påfrestande för lungorna, inte bara musklerna.

Det är därför det inte är bra att klättra innan de fått upp konditionen. Men har de bra kjondition så kan man börja lite smått. Nu menar jag inte klättra upp och ner i tio minuter, utan mer klättra upp för EN backe En gång.

Det definierar jag som klättring, att bara gå upp för en backe, medans vissa bara räknar det som klättring om man jobbar ordentligt i flera minuter.

Så det är väl lite definieringsfråga.

Men jag tror inte att det skadar att gå upp för en brant backe i kanske 30 sekunder.

Nej, att gå upp för en backe eller två med en otränad häst är inte farligt, men att klättra som träningsform, upp-ner-upp-ner etc, är att räkna som uthållighetsträning och ska inte göras för ofta.

Ja, träning av hästar funkar väl i stort sätt samma som med människor. Det man själv tycker är jobbigt är även jobbigt för hästen. Att traska upp och ner för backar i stor utsträckning och ofta är otroligt slitsamt och jobbigt, för muskler och uthållighet. Man får rejäl träningsvärk osv.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Anna-KarinO
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix