Få upp hullet på äldre valp

Sv: Få upp hullet på äldre valp

Jag vill somsagt ha fri tillgång till min hund. En hund räknas som valp tills de är ca 1½år. Jag vill inte ge henne färskfoder då ingen av våra katter eller hundar någonsin gått bra på det.
Vart finns det fodret att köpa då? :)

Men vilket färskfoder har ni gett? Det skiljer sig trots allt mellan de olika märkena. Bara för att en hund fungerar bäst på Nordic betyder det inte att en annan hund gör det, där kanske Fodax är det mest optimala. Det finns ganska många märken att välja mellan och dessutom många olika sorter inom samma fodermärke.

Jag vill somsagt ha fri tillgång till min hund. En hund räknas som valp tills de är ca 1½år. Jag vill inte ge henne färskfoder då ingen av våra katter eller hundar någonsin gått bra på det.
Varför vill du att hunden skall ha fri tillgång? Det är oftast inte optimalt för hund, speciellt inte om den äter dåligt.
Vilka färskfoder har du testat till hund, o var har du hittat färskfoder för katter?

TS tror nog att färskfoder är burkmat...

Tror jag med...

TS: Färskfoder är INTE burkmat. Burkmat är i de flesta fall inte lämpligt som fullfoder, till hund iaf.

Om du nu absolut inte vill ha färskfoder utan torrfoder så kolla foderbilen.se
Där har de även High energy extreme.

Även om du väljer ett annat foder så välj ett foder som är bra i sammansättningen. Även om det i de flesta fall är lite dyrare så har man igen det på att hunden mår bättre = färre veterinärbesök och problem som kan komma upp pga fodret.

De foder som jag har hört om på bukefalos som är braoch vissa provat själv är Halla, standardt, magnusson, robur och high energy. Dessa foder är svensktillverkade. Vilket jag själv föredrar då man slipper de långa transporterna. Sen finns det såklart fler foder som är bra, men de allra billigaste innehåller oftast mer spannmål, eftersom att det är en billigare ingrediens än kött. Välj ett foder med så mkt kött/animalier i som möjligt. Och såklart - näringstätt.

I High Energy Extreme kommer 87-90% av proteinet från animaliska produkter. Och det är även vetefritt.

Senast ändrad:

Undrar också vart du hittat färskfoder till katt för har aldrig överhuvudtaget sett det någonstans?

/Camilla

En hund räknas som valp tills de är ca 1½år. /QUOTE]

Bäbis, valp, föl what ever, efter könsmognad får man kalla det vad man vill, men valp är man inte längre när man kan bli mamma eller pappa själv. En hund blir könsmogen lite individuellt, små hundar mycket tidigare. Men säg vid 7-10månader.

*KL*
Hur mycket foder ska en chihuahua äta på en dag.?
Hon får Royal Canin och ca 50g om dagen (om hon äter upp allt, vilket hon oftast inte gör) Hon är väldigt aktiv m.m.

Du kan inte ha din hund på fri tillgång och samtidigt få den att äta mer och bättre. Du får helt enkelt välja. Och fri tillgång är för hundar inte direkt anpassat till deras matsmältningssystem. De ska inte gå och småäta. De ska äta rejält en eller två gånger om dagen och de kan också fasta någon dag i veckan. Det är vad som är naturligt för en hund.

Ni har skapat ett bortskämt djur med det eviga bytandet av foder och tillskott av smaskiga saker såsom människomat. Vill du ha bort det och få bättre matlust på hunden så är det bestämda mattider som gäller och bara hundmat. Alla rester och annat gott ska bort. Inget annat ska erbjudas hunden om den vägrar äta. Den kan gå utan mat en vecka utan att det är skadligt. Alternativet är att du gillar läget och accepterar att hunden inte äter ordentligt. Ett till foderbyte kommer inte ge mer matlust.

Och en schäfer behöver definitivt inte äta valpfoder när den är över ett år. Den är inte valp. Den är då unghund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: arabia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 693
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min häst började gå ner i vikt vid installningen, det var dock inplanerat iom han samtidigt motionerades mera. Han åt bra och var glad...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 597
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025