Få upp hullet på äldre valp

Sv: Få upp hullet på äldre valp

Båda hundarna har fritillgång och jag brukar fylla på matskålen en gång om dan, alltså ca 4-5dl får plats och hon äter upp en hel. Hundarna äter inte från varandras matskålar, vill inte att min hund ska vara 'lagom' mätt utan är kanske som de flesta äldre tanter, äter inte hunden maten så får den något annat haha :P Hon får 'läggdagsgodis' och då brukar hon äta lite av maten också men max 1dl. Hennes revben känns inte jättemycket utan de syns inte men känns lagom mkt så på så sätt är hon i 'lagom' hull men jag tycker att såfort man rör hennes rygg så är ryggraden väääääl markerad, och hon ser väldigt smal och nästan undernärd ut, fast hon gärna hänger med ut på cykelturer och kan leka i timmar med kompisar.

Även en sak som ni kanske kan svara på eller ge tips om.
Min hund blir väldigt uppspelt när man leker med henne, hon bits (på skoj och inte hårt då alltså) och hon skäller, morrar osv. Alltså hon blir lite för 'aggresiv' i sin lek, jag försöker att säga till henne när det är slut och hon biter inte en i huvudet så man kan pussa henne mitt under leken och hon pussas bara tillbaka. Men sen fortsätter det igen, jag är nu rädd för att det ska (som på vissa Schäfrar) slår runt på henne när hon blir större, att leken går över till att hon faktiskt ska skada en. Hon varken skäller eller morrar på andra hundar och går direkt i underläge, men har på senaste tiden börjar försöka dominera mer och mer och därav också nafsa på dem. Hon är snäll rakt igenom och har aldrig gjort något dumt mot varken djur eller människor, välter småbarn bara men det är svansens fel. Hon slickar på allt och alla och skrämmer hästarna genom att ge de en blöt puss över mulen. Men hur hade ni gjort? Oftast jag som börjar leken och jag som avslutar den men hon blir 'galen' ibland och hoppar upp i soffan och springer sen iväg, runt i köket och ja överallt. Så hur kan man få leken till en lite lugnare nivå, leker vi så tillåter jag att hon bits lite iallafall för det är ändå lek och hundar leker ju så. Hon skulle däremot aldrig få för sig att skälla mot en annan hund men mot mig kan hon stå och skälla som en galning.
Hon är inte ledaren och jag säger till henne på skarpen när hon gör något som hon inte får och då backar hon undan, men hon har börjat mer och mer att försöka bestämma, som när vi skulle gå in efter en mindre runda igår så gick hon bara iväg och skulle gå längre. Och vilken hundägare kan motstå de små valpögonen som tittar på en så hoppfullt.
Några fler tips?

Min grabb är 59 i manken o väger ca 22 kg, är drygt fyra år gammal. han har mycket svårt att hålla sig i hull.
Håller med linsan o Roxer. Färskfoder är knappast dyrare o skippa fri tillgång, om hon inte äter så ta bort, då kanske hon lär sig äta upp det som bjuds.

Så här ser min grabb ut

large-DSC_04002.JPG

Att inte ha sin hund försäkrad är galenskap om man inte har för mycket pengar att lägga ut om hunden blir sjuk eller råkar ut för en olycka!
Undras vad för armbågsfel som en vet kan se på en 12 v vappe?

Vet du ens vad färskfoder är?

När veterinären tog bak och fram benet så riktigt 'skrek' hon, först bara på ena frambenet och då fick vi smärtstillande till henne och vi fick komma tillbaka efter två veckor och då var det på båda, vi beslöt oss då för att inte ha någon försäkring på henne för den skulle ändå inte täcka de problemen.

Jag tycker inte hon ser för smal ut alls.
Man ska med lätthet känna en hunds revben och de ska även ha midja. Annars är de tjocka/feta.

När veterinären tog bak och fram benet så riktigt 'skrek' hon, först bara på ena frambenet och då fick vi smärtstillande till henne och vi fick komma tillbaka efter två veckor och då var det på båda, vi beslöt oss då för att inte ha någon försäkring på henne för den skulle ändå inte täcka de problemen.

:crazy::crazy:

Ta hunden till en annan veterinär! Är den röntgad nu vid "vuxen" ålder? Att bara ge smärtstillande till en valp med såns symptom låter helt idiotiskt!!

Att inte ha försäkring är inte smart. Har ni 20-40 tusen att lägga ut om hon blir skadad?

Vad var det för fel på armbågarna? Och varför har ni ingen försäkring pga det?

Vi ska röntga henne när hon blir 18månader både höfterna och armbågarna.
Vet ni någon bra försäkring då? Vill inte ha Agria, har haft den till min f.d häst och den skadade sig och vi fick ut ungefär 5000kr när det hela kostade nästan 50.000kr, vi skulle fått ut mkt mer om de gjort som de lovat. Så inte Agria, men om ni vet någon annan så kan jag gärna ta en billigare försäkring på henne.
Eftersom hon inte gick igenom 'besiktningen' eller valpkollen eller vad man kallar det så kan man inte få en försäkring som täcker skador med benen på henne, så tyckte inte det var speciellt lönt då det är störst risk att det händer något med benen. Men om det inte syns något efter att vi röntgat henne så skaffar jag såklart försäkring.
Ska nog ta och kolla henne hos en annan veterinär, en privat för den vi kollade henne hos har jag inte riktigt gillat, men jag har böjt på hennes ben lite åt alla håll och hon har inte visat något alls så det kanske bara va att hon överansträngt sig eller något sånt då :P

Man har nog dålig fantasi om man inte kan komma på kostsamma skador annat än i lederna på frambenen...

Min tvååring har nyttjat försäkringen en gång, tandskada som krävde rotfyllning = ca 5500:- Jag betalade knappt 2000:- av det, och har därmed tjänat in tre års försäkringspremier i ett kör.

Det finns många bra försäkringsbolag, men man bör läsa igenom villkoren noga. Mig veterligen är Sveland ensamma om att täcka just tandskador tex.

Billigt är det aldrig att försäkra, för än man tänker på vad veterinärvård kan kosta. För mig är det en låg löpande kostnad som garanterar att jag inte behöver avliva min bästa vän pga skador eller sjukdomar som uppkommer under potentiella privatekonomiska svackor.

/Migo

Jag har haft hund tidigare och har aldrig behövt använda försäkringen, jag kan säga att 5500kr är en kostnad jag kan ta på mig om min hund blir sjuk eller skadad, men större skador är det ju såklart bra med en försäkring.
Men ingen försäkring som någon kan rekomendera? Tar inte på mkt pengar isf men eftersom hon inte ens är 1år så borde det inte vara så svårt att få en bättre ändå.

Ring runt och kolla. De största är If, Folksam, Sveland och Agria. Sen förstår jag inte hur du kan vara 15 år och ändå veta att ingen av (hur många kan det vara..?) dina hundar mår bra av färskfoder?

Om du nu har svårt att få upp ett bra hull på hunden så säger jag som ett antal andra färskfoder.
Det är få hundar som inte glatt äter det, högt näringsinnehåll på liten mängd mat.
Om man tex jämför Hallas färskfoder som är det jag jag själv använder med pedigree som du använder , så innehåller de av deras foder jag hittade på nätet 20% alt. 21% råprotein och ca 13% råfett jämfört med Hallas färskfoder som innehåller 27% råprotein och 49% råfett. Det enda var valpfodret som hade 30% råprotein som där var mer innehållsrikt men inte mer än 18% råfett så var det hullet du ville ha upp så är aven valpfodret mycket sämre att ge.

Nu vet jag inte hur dom andra märkenas siffror ser ut, för det har jag inte kollat upp. Hallas nackdel är ju priset. Jag ger 23 kr/kg, vilket hade gett dig ett dagspris på ca 17 kr/dgr alltså 510 Kr/månad om din hund verkligen behöver maxdos till sin storlek, vilket inte är troligt. Och då är ändå Halla ett av de dyrare vad jag förstått.

Så om du inte brister på frysutrymmet som ju krävs till färskfodret, så hade jag helklart testat.

/Camilla

Jag vill fortsätta med valpfoder tills hon är 18månader, hon ska inte ha färskfoder då ingen av de djur jag någonsin haft har mått bra utav det.

Först undrar du varför hunden inte går upp i vikt, men du vill inte byta foder när det hon äter inte fungerar? Hur tänker du då?

Bild : http://i39.tinypic.com/33x95zn.png
Bilden är inte bra men eftersom kameran klyddar så kan jag inte ta några nya.

Hunden är i mina ögon i gott hull. Jag hade dock helt klart bytt till ett mer sammansatt foder är pedigree pal.

Vad kostar ungefär ett veterinärbesök för att undersöka tonsillit då? Är 15år så det är pappa som får betala veterinärkostnaderna, vi har ingen försäkring på henne då veterinären konstaterade vid 12v ålder att hon hade 'fel' på båda armbågarna, inget vi har märkt av däremot.

Minst 600 kronor. Ingen försäkring? Skaffa det omedelbart.

Angående fodret, uppenbarligen hjälper det inte att ha fri tillgång till mat då hunden inte har något intresse för det. Ge hunden all mat en gång om dagen, äter den inte omedelbart, ta bort maten och svält den en dag. Funkar alltid på min som ibland "tjurar" över maten...

Ring runt och kolla. De största är If, Folksam, Sveland och Agria. Sen förstår jag inte hur du kan vara 15 år och ändå veta att ingen av (hur många kan det vara..?) dina hundar mår bra av färskfoder?

Det undrar jag oxå o jag undrar om TS vet vad färskfoder är?

Ang försäkringar så har jag alltid haft Agria (fd Länsförsäkringar) till alla mina djur, hundar, katter, får, kor o hästar o har aldrig haft några problem med dem.

Till TS: Billiga försäkringar har en tendens att inte vara lika bra o täcka lika mycket som de dyra, det lönar sig sällan att vara snål.
Om din hund bryter ett ben, eller får magomvridning, vad gör du då, avlivar hunden?
varför vänta med röntgen tills hunden är 18 månader o varför vänta med att försäkra hunden?

*kl*
421181_10150537342689332_514979331_8981073_126862519_n.jpg

Här är min 2,5 åring. Från sidan anar man revbenen, ligger han ner så kan man i vissa vinklar se lite ryggrad. Just nu är han i det hull han ska vara för att kunna vara maximalt aktiv.
Det är först nu när han är äldre som han börjar fylla ut lite i bredd, innan såg han ut som din. Kinkig med maten i omgångar, men lägger på sig någorlunda av färskfoder blandat med RC 4800. På honom övergav jag valpfodret när han var 8-9 månader eftersom hunden såg ut som ett levande skelett mer eller mindre. Han rör sig och är så pass aktiv att han behöver ett mer energitätt foder iom att han gör av med energi i princip hela tiden. Gamlingen behöver väldigt lite energi i jämförelse. Det jag vill ha sagt är att unghundar inte alltid klarar sig på näringsvärdena i valpfoder utan kan behöva ett kraftigare en period för att kunna sätta muskler.

Först undrar du varför hunden inte går upp i vikt, men du vill inte byta foder när det hon äter inte fungerar? Hur tänker du då?
Hunden är i mina ögon i gott hull. Jag hade dock helt klart bytt till ett mer sammansatt foder är pedigree pal.
Minst 600 kronor. Ingen försäkring? Skaffa det omedelbart.
Angående fodret, uppenbarligen hjälper det inte att ha fri tillgång till mat då hunden inte har något intresse för det. Ge hunden all mat en gång om dagen, äter den inte omedelbart, ta bort maten och svält den en dag. Funkar alltid på min som ibland "tjurar" över maten...

Jag tycker du har helt rätt, men TS är alltså 15år, bor på landet i Skåne. Min gissning är att TS i sig själv inte bekostar hunden utan det gör pappa.

Fördomsprofilen säger mig att hunden är en blandis, kanske inköpt via Blocket, att den inte gick igenom besiktningen som valp säger ju en del. Huset erbjuder fri tillgång på ett billigt torrfoder. Punkt. Någon försäkring "behövs inte". Jag sätter 100 spänn på att någon röntgen vid 18 månader inte kommer att ske. Lika gäller nog för fodret om inte 15-åringen själv vill betala annat foder och veterinärbesök så kommer nog saker och ting att fortsätta som vanligt.

Jag ser framför mig en understimulerad schäferblanding med en 15årig matte som vill väl, därav tråden.

Jag tycker du har helt rätt, men TS är alltså 15år, bor på landet i Skåne. Min gissning är att TS i sig själv inte bekostar hunden utan det gör pappa.

Fördomsprofilen säger mig att hunden är en blandis, kanske inköpt via Blocket, att den inte gick igenom besiktningen som valp säger ju en del. Huset erbjuder fri tillgång på ett billigt torrfoder. Punkt. Någon försäkring "behövs inte". Jag sätter 100 spänn på att någon röntgen vid 18 månader inte kommer att ske. Lika gäller nog för fodret om inte 15-åringen själv vill betala annat foder och veterinärbesök så kommer nog saker och ting att fortsätta som vanligt.

Jag ser framför mig en understimulerad schäferblanding med en 15årig matte som vill väl, därav tråden.

Instämmer.

Jag har inte sagt att jag inte vill byta foder, eller tillverkare utan att jag vill fortsätta ge henne valpfoder och inte mat till fullvuxen hund då hon faktiskt inte är fullvuxen.

Blandrastik : Jag bor inte på landet utan mitt inne i centrala Landskrona för det första, jag har haft hundar hela livet och även katter. De flesta i min släkt har hund/ar och de går inte heller bra på färskfoder. Vi har för det första inte heller bara haft ''billigt'' torrfoder, vi har testat det mesta, Ekanuba, Royal Canin, en som jag inte kommer ihåg vad den heter som vi köpte utav veterinären för ca 100kr för 5kg. Men hon blir varken smalare eller tjockare vilket foder vi än har och därför testar vi många olika. Pedigree kommer vi bara ha tills denna 10kgs säck är slut och sen testar vi ett nytt. Priset på fodret är inga problem sålänge hon går bra på det. Det enda fodret hon faktiskt blev riktigt fin på är Royal Canin fast hon fick mindre än vad de skrev så spydde hon upp mer än hälften (hon fick mer än vad de rekomenderade i början och sen drog vi ner för hon spydde). Om jag säger att hon behöver ett veterinär besök så kommer vi åka till en privatveterinär utanför Tågarp där vi även klipper klorna på vår andra hund då man måste söva henne. Men tycker det är lite onödigt eftersom hon äter så hon klarar sig och verkar inte må dåligt på något vis.

Jag kommer inte ens att tänka på att svälta min hund en dag för er som föreslagit det. Att inte ge hunden mat kallas för djurplågeri!

Det är inte djurplågaeri att fasta hunden en dag, eller två. Hundars magar är gjorda för att kunna vara utan mat längre perioder och tar inte stryk av det på samma sätt som tex häst skulle göra.
Låt hunden bli hungrig så den förstår att den ska äta när maten är framme. Om hunden inte ätit inom 10 minuter så ta bort maten och ge inte försen nästa fodringstillfälle.

En ettårig hund är rätt vuxen i kroppen. Det är INGEN valp och klarar sig bra utan valpfoder. Framförallt när den så uppenbart behöver ngt annat. Det bästa är ju att ge ett så näringstätt foder som möjligt. Om du nu inte vill ge färskfoder (varför?). Så kan jag rekomendera High energy fodret, det finns i tre olika varianter. Den med högst näringsvärden är High Energy Extreme och innehåller 34 g protein och 30 g fett. Vilket är, om jag har förstått det rätt det torrfodret med högst näringsinnehåll på marknaden. Det har jag använt senastemånaderna tiden till schäferhanen och jag är nöjd med det. Även om jag främst ger färskfoder och kött/ben till hundarna.

Det är inte djurplågaeri att fasta hunden en dag, eller två. Hundars magar är gjorda för att kunna vara utan mat längre perioder och tar inte stryk av det på samma sätt som tex häst skulle göra.
Låt hunden bli hungrig så den förstår att den ska äta när maten är framme. Om hunden inte ätit inom 10 minuter så ta bort maten och ge inte försen nästa fodringstillfälle.

En ettårig hund är rätt vuxen i kroppen. Det är INGEN valp och klarar sig bra utan valpfoder. Framförallt när den så uppenbart behöver ngt annat. Det bästa är ju att ge ett så näringstätt foder som möjligt. Om du nu inte vill ge färskfoder (varför?). Så kan jag rekomendera High energy fodret, det finns i tre olika varianter. Den med högst näringsvärden är High Energy Extreme och innehåller 34 g protein och 30 g fett. Vilket är, om jag har förstått det rätt det torrfodret med högst näringsinnehåll på marknaden. Det har jag använt senastemånaderna tiden till schäferhanen och jag är nöjd med det. Även om jag främst ger färskfoder och kött/ben till hundarna.

Jag vill somsagt ha fri tillgång till min hund. En hund räknas som valp tills de är ca 1½år. Jag vill inte ge henne färskfoder då ingen av våra katter eller hundar någonsin gått bra på det.
Vart finns det fodret att köpa då? :)

Liknande trådar

Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: arabia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 693
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min häst började gå ner i vikt vid installningen, det var dock inplanerat iom han samtidigt motionerades mera. Han åt bra och var glad...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 597
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025