Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

S

Saima

I morse när jag körde in om stallet innan jag skulle till skolan fick jag se just detta i stallet. Stallägaren höll på att ta ut hästarna och min 1,5 åring togs ut sist som vanligt. Inget konstigt med det.
Däremot så står kvinnan 1-1,5 meter framför min häst och rycker med kraftiga tag i grimskaftet. :eek: Vid varje ryck så spjärnar min häst emot med huvudet och nacken. De står precis i grindhållet, stallägaren håller "grindsnörena" med andra handen. Jag antar att min häst inte vill gå in i hagen, hon tycker det är lite obehagligt när alla lermodd frusit och blivit ojämn. När stallägaren ser att jag kör in på gårdsplanen så slutar hon, ger efter på grimskaftet och tar ett steg åt sidan. Min häst går in i hagen.
När jag hoppat av bilen så säger hon "Gud var min häst var svår att ta ut idag, hon vill ju inte gå in i hagen." Jag svarar att det blir inte bättre av att du rycker henne i huvudet. "Nä, men vad ska jag göra!? Vi har stått där i 15 minuter!" får jag till svar. Jag kontrar med att jag försöker lära henne att när jag viftar/svänger med grimskaftet mot bakdelen så betyder det gå fram. "Jag har provat det också, men det funkar inte!" svarar hon då. Jag sa inte så mycket mer. Det kändes inte så lönt just då. Dessutom hade jag en tid att passa. Stallägaren gick in.

Jag känner inte att det är ok att min häst/mina hästar behandlas så här. Jag blev väldigt ledsen och upprörd över det. Jag tycker inte att jag har fel heller. Hur kan man lära en häst att gå fram på det sättet? Hur skapar man förtroende? :confused:
Det konstiga är att stallägaren har själv fött upp flera hästar och ägt unghästar.

Jag tycker det är ganska viktigt att jag berättar för stallägaren att jag inte tycker det är ok. Jag tänker berätta för henne hur jag känner, att det gjorde mig ledsen och upprörd och jag vill inte att hon står och rycker mina hästar i huvudet när de inte vill gå fram.

Jag vill gärna höra era åsikter. Överreagerar jag?

Sen kan jag inte låta bli att undra ifall det var en engångsföreteelse eller om det är så här ofta? :crazy:
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Det är din häst och jag tycker du har all rätt att säga ifrån hur du vill att hästen skall behandlas. Att hålla på och rycka i grimma/grimskaft är ett jädra ofog som man tyvärr ser alltför ofta.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag hade förklarat lugnt och sansat att jag inte under några omständigheter tolererar att min häst hanteras så. Det finns inte i min värld i hantering av hästar över huvudtaget!:eek:
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

svarar hela tråden nu....
Jag tycker det är så konstigt att hon (stallägaren) beskyller min häst för sin dåliga hästhantering. Jag uppfattar det som om hon tycker att hon inte gjort något fel, tyvärr. Att min häst varit olydig och då förkänar hon en sådan behandling. Ett misstag hade jag kunnat acceptera, inte ok, men jag hade accepeterat om hon förklarat. T.ex. att hon var sjuk och bara ville in så fort så möjligt och lägga sig i sängen, och därför blev frustrerad. (hon sa att hon var kraslig sen och skulle gå in och lägga sig.) Men visst, det finns många vuxna människor som inte kan ta ansvar för sina handlingar och misstag. Som skyller ifrån sig.
Det är lite därför också som jag tänkte prata med henne igen. Ge henne en chans till att berätta vad som hände. Blir det bråk och tjafs så är det isåfall stallägaren som står för det.
Jag är öppen för att ge henne tips på hur man kan få min häst att gå fram när hon (hästen) stannar vid grinden. Det gör hon med mig med. Det blir dock kortare tillfällen för varje gång.

Men det finns också en risk att det hela urartar. Att vi tvingas flytta...
Fast det gör mig inte så mycket egentligen, har själv funderat i de banorna. Jag tycker att det här var en så stor överträdelse. Problemet är att det är så svårt att hitta bra stall. Trodde jag hade gjort det nu.

Vad tycker ni? Hade ni flyttar er/era hästar för en sådan sak?
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Nej jag hade inte flyttat om det hade hänt en gång om hen hade en bra förklaring. Typ, "jag var så dålig och blev så frustrerad, jag vet inte vad jag tänkte men det ska inte hända igen". Hade däremot stallägaren menat på att det var enda sättet att få in henne i hagen så hade jag flyttat för det tyder ju på att det här är något som händer varje dag och en sådan behandling ska ingen häst behöva stå ut med.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Ja du eländet med att vara inackorderad.:crazy:

När min äldre var föl ansåg stallägaren att jag skulle provocera den för att kunna slå den.

Den var rädd för vattnet som låg i diket vid grinden o jag hittade ett dressyrspö där. stallägaren hade bråttom till jobbet o hade noll tålamod.

Jo du förstår att "alla hästar med tysk stam var hårda".

Hon borde veta att även vuxna hästar kan reagera på vatten som inte ligger konstant.

Nej det är inte OK att dra som en tok i grimman.
Det är hästen huvud vi pratar om:mad:
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag skulle nog börja med att göra en liten "kurs" med stallägaren, så att denna får lära sig de signaler din häst är van vid. Samtidigt förklarar du att vissa saker är INTE ok att göra, att våldföra sig på olika sätt på hästen.

Personligen skulle jag föredra att om stallägaren inte med normala metoder kan släppa ut min häst, att denne då istället ställer tillbaka den i boxen, så får den antingen stå inne eller om jag själv kan åka och släppa ut senare.

Unghästar är ju dels ganska olika, men sedan kan de ju också "ha sina dagar" där de kan vara lite jobbigare. Kanske kan det också tänkas att en unghäst inte litar lika mycket på andra än på sin ägare som den är van vid. Om den då inte är sugen att gå ut i hagen kanske den verkligen blir jättebesvärlig med stallägaren, fast den aldrig skulle varit det med dig.
Och som sagt, i ett sånt läge skulle jag föredra att stallägaren INTE tog den fighten där och då.

Ett tips du kan ge stallägaren, om problemet är just att hästen inte vill gå fram, att man istället för att fortsätta försöka leda den rakt fram, istället svänger lite så att "draget" från grimskaftet blir lite åt sidan. Då brukar de "lossna" och så kan man fortsätta att leda dit man ville från början.
Min unghäst släpps ibland ut av folk som inte är vana vid honom, och i början sa de att han ibland "frös fast" och att det inte gick att rubba honom då. Jag tipsade då om just ovanstående, att svänga lite, och då har det gått toppen. :idea:
Han är inte heller jättesugen på att gå ut i en knölig hage..
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Tycker inte att du överreagerar - säg till stallägaren! Vill/kan hon inte hantera din häst så får hon säga det, inte hitta på en massa dumheter emot den på eget bevåg. Det är inte något konstigt du kräver.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Mindre rutinerade hästmänniskor ska inte bedriva hästhantering med andras hästar. Definitivt inte NH-hantering dä'r ovana hästar kan bli huvudskygga.

det kan oxå bli problem av samma anledning i kollektivstall.

Det är faktiskt bra att man skriver att man sköter tjänsten i NH-stil, så man kan tacka nej om man vill. Man betalar ju för tjänsten för att man själv inte har tid att vara där o man vet inte om hur det fungerar förrän hästen börjar bli "konstig"
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Var det där ett svar till mig??

Vad ville du ha sagt? Vem har hanterat någon häst med "NH-stil"? :confused:
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Mindre rutinerade hästmänniskor ska inte bedriva hästhantering med andras hästar. Definitivt inte NH-hantering dä'r ovana hästar kan bli huvudskygga.

det kan oxå bli problem av samma anledning i kollektivstall.

Det är faktiskt bra att man skriver att man sköter tjänsten i NH-stil, så man kan tacka nej om man vill. Man betalar ju för tjänsten för att man själv inte har tid att vara där o man vet inte om hur det fungerar förrän hästen börjar bli "konstig"

Jag håller helt med här, Skuggi får ursäkta. Vår känsliga fina häst råkade ju illa ut därför att en komplett okunnig stallägare försökte hantera henne på "NH-vis", helt utan min vetskap. Jag förstod inte hur hästen kunde ändra sitt beteende som hon gjort, t.ex. kasta sig handlöst iväg vid ledning. Som tur är så litar hon så mycket på mig och maken (som också fött upp henne) att vi enkelt kom till rätta med problemet innan det gick för långt.
Men för min del är påstådd "NH" efter denna tråkiga erfarenhet ett mycket bra skäl till att byta stall/neka inhysingar.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Vadå ursäkta?

VEM HAR PRATAT OM NH??

Vad jag förstår har TS stallägare inte förklarat sitt beteende med att h*n försökte hantera hästen på "NH-vis"?
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag hade förklarat lugnt och sansat att jag inte under några omständigheter tolererar att min häst hanteras så. Det finns inte i min värld i hantering av hästar över huvudtaget!:eek:

Här gäller det att vara smidig med både häst och stallägare. Erbjud dig att ta hästen själv några morgnar, det kan ja faktiskt vara så att hästen blivit skrämd kanske fått sig en kyss av elstaketet. När hästen går ut utan att krångla instruerar du stallägaren hur hon ska göra utan att mästra.

Sedan kan jag ha viss försåelse för stallägaren också. Hästarna på ett inackorderingsstall måste vara någorlunda lätthanterliga (säger inte att din häst är svår i det här fallet).
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Ja du, det måste ju nästan vara bland det mest effektiva sätten om man vill förstöra en hästs känsla för människan från början. En sak är att lära hästen ge efter tryck men dra å rycka för att hästen ska gå framåt, det blir ju absurt. det ska inte göra ont, varken mentalt lr fysiskt. Och grejen är att om detta inte ändras omgående, så skulle inte jag bli förvånad om du senare får problem. Så absolut ska du ta upp detta med stallägaren. om nu denna ändå har egna hästar tkr ja att det är ett konstigt beteende, vad mer gör hon när du inte ser? nu menar jag inte att skrämma upp dig, men folk som gör ett fel gör ofta två.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Vill bara förtydliga här.
Stallägaren håller inte på med NH och aldrig utgett sig för att göra det.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Ett tips du kan ge stallägaren, om problemet är just att hästen inte vill gå fram, att man istället för att fortsätta försöka leda den rakt fram, istället svänger lite så att "draget" från grimskaftet blir lite åt sidan. Då brukar de "lossna" och så kan man fortsätta att leda dit man ville från början.

Precis så gör jag när hon stannar med mig och det har fungerat jättebra! Jag hade lite svårt att få henne att följa mig i somras när jag ledde med grimma och grimskaft. Jag fick ovanstående tips av min hovslagare som har väldigt bra hand med hästar. Sen dess har det bara blivit bättre. Både antalet gånger som hon stannar och tiden hos står kvar har minskat sen jag började göra så. Nu tycker jag bara att hon stannar och när det är något nytt och obekant.

Jag tänkte ge det tipset till stallägaren, men när vi talads vid intog hon försvarsställning direkt. Jag kände att hon inte var så motaglig just då. Fast och andra sidan, det handlar ju inte henne...
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Här gäller det att vara smidig med både häst och stallägare. Erbjud dig att ta hästen själv några morgnar, det kan ja faktiskt vara så att hästen blivit skrämd kanske fått sig en kyss av elstaketet. När hästen går ut utan att krångla instruerar du stallägaren hur hon ska göra utan att mästra.

Sedan kan jag ha viss försåelse för stallägaren också. Hästarna på ett inackorderingsstall måste vara någorlunda lätthanterliga (säger inte att din häst är svår i det här fallet).

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta ut mina hästar själv, inte de närmsta veckorna iallafall. Annars hade det varit ett bra sätt.

Vad exakt ska jag ha förståelse med? Jag tycker egentligen att jag visar stallägaren mer förståelse än vad hon förkännar.
Självklart ska hästar i ett inackorderingsstall vara lätthanterliga.
När jag letade stallplats sökte jag något där stallägaren hade unghästvana. Även om min unghäst inte är särskilt komplicerad, så är hon dock en unghäst. Då ville jag ha någon som hade erfarenhet eller som var beredd på att vad som helst kan faktiskt hända. Detta påpekade jag innan jag flyttade dit.
Stallägaren hade fött upp flera hästar själv och jag tolkade det som om hon hade unghästvana. Hon själv fick det att låta så iallafall.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Det är alltid svårt när man hamnar i en situation där man behöver "lära upp" en som "borde" kunna mer än en själv.

Kanske kan du försöka ta tag i det när ni båda är lugna och samlade, du kan ju skylla på hästen, typ att den är himla krånglig, och att du kommit på några knep som du gärna vill visa henne?
Då blir det inte hennes "fel" och hon har ingen anledning att gå i försvar och bli arg :idea:
Spelar ju ingen roll så länge budskapet går fram så att säga ;)
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

En människa kan ju ha unghästvana, men det betyder ju inte att hon hanterat sina unghästar trevligt :grin:
Hon har kanske våldat med dem så mycket att de aldrig skulle våga tveka vid grinden tex. Och då vet hon väl inte hur hon ska lösa situationen.

De flesta jag träffat på har INTE tänkt tanken att leda hästen ett halvt steg åt sidan om det tar stopp, de har ställt sig och dragit/smackat/ryckt i varierande grad. Och beroende på situation och häst funkar det ju olika bra också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp