få travare att gå i form

Sv: få travare att gå i form

Jag har en (snart 2) travare hemma. Hur kan man lära dem att gå iform? några bra tips och idéer? Hur tränar man in det?
QUOTE]

Jag (iaf, vet inte om det stämmer då men ta det säkra före det osäkra) att travare absolut INTE ska gå i form då dom kan bryta (om det var nacken ellr ryggen xd) Jag vet då som sagt inte om det stämmer, men en travare på våran ridskola har blivit 'tvingad' att gå i form och har nu problem med rygg. :confused:

Jag har en (snart 2) travare hemma. Hur kan man lära dem att gå iform? några bra tips och idéer? Hur tränar man in det?
QUOTE]

Jag (iaf, vet inte om det stämmer då men ta det säkra före det osäkra) att travare absolut INTE ska gå i form då dom kan bryta (om det var nacken ellr ryggen xd) Jag vet då som sagt inte om det stämmer, men en travare på våran ridskola har blivit 'tvingad' att gå i form och har nu problem med rygg. :confused:

hm.. tror inte det stämmer för mina kompisar har travare som går ner i form? :confused: men vad vet jag.

och ang. alla ni andra: NEJ. Jag rider hellre utan att hästen "går på tygeln" än att betala de otroliga priserna för tränare. Jag har helt enkelt inte RÅD som jag har sagt i tidigare inlägg. Jag är 14 år och min månads inkomst är 1050 kronor. Av de betalar jag både stallhyra och hö själv. Finns inte en möjlighet att jag ska ha råd.
Men nu kommer jag få massa folk på mig: "Har du inte råd med tränare, har du troligen inte råd att betala hästarna heller, då ska du inte ha häst!" Tro mig, jag vet hur vissa på buke funkar. Så man försöker gärna ta en omväg från sanningen när det gäller pengar.
Och min mamma betalar inte tränare till mig för att jag ska rida i skogen 2 gånger i veckan. Hon är 0 insatt i mina hästar och hon betalar försäkring och vet. kostnader, men inget mer. Vill jag skaffa tränare får jag betala det själv och det säger sig själv att det är ganska omöjligt när jag har 400 kronor över i månaden som ska gå till annat än hästar.

Jag är beredd på alla möjliga inlägg här nu, bara säg att jag ska sälja mina hästar, för sådana som jag ska ju inte ha det om jag inte har råd/inte VILL ha en tränare, varsegoda! :)

Jisses! Och jag som ridit min travare i form i åtta år nu - ryggen måste vara helt av vid det här laget.

18946308.jpg

4690325.jpg

Skämt åsido - du har helt fel. Alla hästar mår bra av att gå i form, det är det som gör att de orkar bära sin ryttare och att de håller.

Vad gäller travaren på din ridskola är det nog snarare så att den inte gått i form, utan dragits ihop och tvingats till att kröka på nacken utan att bakdelen varit med.

Du gör som du vill, ingen kan tvinga dig att rida för tränare.
Men du kan heller inte lära dig rida genom att läsa böcker eller gå efter råd du får här på Bukefalos. I synnerhet som du tror att "gå i form" är ett trick man kan lära hästen.

nej, jag är inte helt okunnig och tror att gå på tygeln är ett trick.
att gå på tyglen innebär att man rider hästen i form och hästen gåt automatiskt ner när den är avslappnad och rids i rätt form. Lite dåligt formulerat men tro mig, jag vet.

jag måste säga att jag är grymt imponerad över hur du lyckas hålla 2 stora hästar på endast 600kr i månaden!!

Vad är knepet? Jag tar gärna efter!:bow:

jag måste säga att jag är grymt imponerad över hur du lyckas hålla 2 stora hästar på endast 600kr i månaden!!

Vad är knepet? Jag tar gärna efter!:bow:

Att höet kostar 250 kronor och stallplatsen likaså? Sedan kostar karftfodret 100 kronor. Försäkringen står mamma för.

Varsegoda, ta efter bara :bow:

och så kan jag ju lägga till att jag för tillfället har en a ponny och en liten stor häst, inte två stora.

hovslagare?

Vad betalar du per kg för hö? om bara storhästen käkar 10kg om dagen så blir 1 kr/kg 300kr i månaden. Extremt billigt, jag pröjsar 2,50kr/kg...

Väldigt billigt. Jag har tre hästar och betalar ungefär 350 kr i veckan på bara grovfoder.
Då har de fri tillgång i hage och får ett ordentligt lass i boxen varje kväll och priset är för en hösilagebal.

nej, jag tänker inte ta hjälp av en tränare:D jag har redan en bekant som rider in problemhästar oavsett ras som ger mig tips, men det finns så dåligt med tränare här som vill ta sig an och hjälpa med en travare, nej, här i småland ska man ha "vackra och ståtliga halvblod eller fina araber i ponny modell, annars kan man lika väl slakta hästarna".
det låter hårt,men alla mina kompisar skrattar åt att jag har en travare, "lixom hallå?! , men lägger ju ut iallafall minst 50 000 kronor på en häst!!"

jag har ingen speciell anledning att inte ta hjälp av en tränare mer än att de gillar inte mig för de är för fina för travare och att de riktigt bra är för dyra.

Dra inte hela Småland "över en kam", här finns det visst tränare som är villiga att hjälpa till i din ridning oavsett vilken hästras du har, det kan inte vara så att om inte en tränare gillar dig, att det handlar om din egen attityd i det hela? :angel:

Beträffande dina kompisar som skrattar åt dig, så om det nu är sant så tycker jag mest synd om dem.

Senast ändrad:

hovslagare?

Vad betalar du per kg för hö? om bara storhästen käkar 10kg om dagen så blir 1 kr/kg 300kr i månaden. Extremt billigt, jag pröjsar 2,50kr/kg...

Här betalar vi 1 kr/kg för storbal så visst är det möjligt att hon har så billigt hö. Resten av diskussionen låssas jag inte se... :angel:

Senast ändrad:

:D :rofl:

Vet faktiskt hur stora våra balar är, men de räcker ca 1 vecka iaf, och då har de fri tillgång i hage och får rejäla lass inför natten.

hovslagare?

Min kära morfar är hovslagare så verkning eller om de ska skos får vi gratis..
Vårt hö går på ungefär 0.6 kronor/kg, så JA det är völdigt billigt. Antar att jag bara har haft tur som har fått allt så billigt, men i vilket fall som helst är det vad jag håller hästarna för varje månad, och jag snålar inte på maten heller. Ändå får hästarna i stort sätt fri tillgång på hö.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25700965.html

Vi köpte en travare eller ja egentligen min mamma ville ha ngn att lulla i skogen med. Han är 16 år och var JÄVLIGT stel i kroppen och det kändes ungevär som man hade satt fast tyglarna i en vägg när man tog honom i munnen. Jag har tömkört honom väldigt mycket. Över bommar m.m. Och rider ut mycket i skogen och låter honom klättra och göra sådant han tycker är kul. sedan kör jag honom också med jämna mellanrum då kommer formen av sig själv i backarna:D Något som jag kom på att han svarade fruktansvärt bra för eftergifter och beröm och när han släpper bettet klappar jag honom alltid på den sidan ( så får han automatsikt eftergift) Nu är han en helgo kille som går i form i alla gångarter jag skönkelvikningar öppnar och slutor hur enkelt som helst! Men låt det ta sin tid dra inte ner hästen i munnen för det får du inget ut av!

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att det går att få ett mkt bra hö/hösilage så billigt, hos mig handlar det om tjänster och gentjänster vilket jag är glad för! jag betalar 0,50kr/kg men då tar jag åxå hem 5 ton till mina två varmblod, samma bonde som vi köper hö av hämtar gödslen på hösten och i gengälld får hans kvigor beta hos oss under sommaren, så är man bara bered på att hjälpa till så går det att få såna tjänster billigare! för som alla vet är det inte en rättighet att äga en häst utan en lyx! kram frida

Hejsan... När jag fick min första ridtravare var den ändast travtränad hade aldrig haft någon på ryggen... Jag tömkörde henne mycket på rakt spår, VÄLDIGT lite på böjtspår, som folk har skrivit tidigare så sliter det väldigt speciellt på travare som absolut inte är vana att gå på volt.
Men via tömkörningen fick jag väldigt mycket gratis när jag väl började rida henne :) Med tömkörningen menar jag inte att du ska bara gå efter hästen som man skulle köra utan vagn, utan träna på att böja hästen lite försiktigt i halsen och få den att böja självmant på nacken och få bakdelen under sig. Dom flesta travarna har oftast rätt bakbens teknik med att trampa under sig..
Det viktigaste jag tycker man ska tänka på när det gäller träning av ridtravare är att se till att dom har rygg muskler innan man rider dom. Dom flesta travarna har endast bog och bakdels muskler.
Men som jag brukar säga till dom som jag har hjälpt med sina hästar. att har man sunt förnuft och bra tänkande så ordnar sig det mesta, tänk dig in i hästens sitts, :)
LYCKA TILL!!!!:)

Hejsan... När jag fick min första ridtravare var den ändast travtränad hade aldrig haft någon på ryggen... Jag tömkörde henne mycket på rakt spår, VÄLDIGT lite på böjtspår, som folk har skrivit tidigare så sliter det väldigt speciellt på travare som absolut inte är vana att gå på volt.
Men via tömkörningen fick jag väldigt mycket gratis när jag väl började rida henne :) Med tömkörningen menar jag inte att du ska bara gå efter hästen som man skulle köra utan vagn, utan träna på att böja hästen lite försiktigt i halsen och få den att böja självmant på nacken och få bakdelen under sig. Dom flesta travarna har oftast rätt bakbens teknik med att trampa under sig..
Det viktigaste jag tycker man ska tänka på när det gäller träning av ridtravare är att se till att dom har rygg muskler innan man rider dom. Dom flesta travarna har endast bog och bakdels muskler.
Men som jag brukar säga till dom som jag har hjälpt med sina hästar. att har man sunt förnuft och bra tänkande så ordnar sig det mesta, tänk dig in i hästens sitts, :)
LYCKA TILL!!!!:)

Tack för tipsen, men jag har redan ridit in henne, men det var för 2 år sedan.. :D

Jag bor också i småland och känner inte heller igen detta med tränarna. Däremot så blir jag utskrattad av alla "fina" halvblodsmänniskor för att jag har travare. Men de tränare jag pratat med för att ha lite koll när det är dax för damen och mig de har mer sett det som en spännande utmaning att lyckas få mig och min travare framåt i utvecklingen. Vilket kan bero på att jag varit superärlig med hur hon är nu.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II