Få tillbaka hund?

C

corno79

Om man lämnat bort sin hund till någon som man litat på och tyckt om men sedan märker att vederbörande helt och hållet missbrukat detta förtoende och man vill ha tillbaka sin hund, får man det? Inget ägarbyte har gjorts ännu och inget kontrakt skrivits ännu. Det finns bara det muntliga avtal som utbytts. Vad har man för rätt som hundägare att få tillbaka sin hund om man ångrar sig? Rörig tråd men jag är så ledsen och upprörd att jag inte kan tänka klart...:cry:
 
Sv: Få tillbaka hund?

Om du äger hunden så borde det gå, jag menar om hon missköter den så borde avtalet brytas, det muntliga alltså, för det var väl också ett avtal hoppas jag!
 
Sv: Få tillbaka hund?

Hunden missköts inte men jag hade vissa andra villkor som inte följs och inte kommer att följas. Kan jag få tillbaka honom utan att få problem?
 
Sv: Få tillbaka hund?

Nej, det kan du inte. Och dessutom får man inte sälja en hund, utan att lämna med stamtavla och köpekontrakt, så blir det tvist och SKK blandas in, så kommer den som nu äger hunden att få rätt.

SKK kan ju bara blandas in under förutsättning att det är en renras givetvis. Är det en blandras, så gäller i stort sett samma sak. Du har lämnat ifrån dig hunden med löfte om köp = Bindande.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Vad är det som gäller om man sagt att man lämnar ut hunden "på prov" för att se hur det fungerar och känner man att det fungerar så blir det tal om köp?
 
Sv: Få tillbaka hund?

Gör man så, ska man skriva kontrakt på det, för annars sitter man där man sitter om köparen inte vill lämna tillbaka hunden, om säljaren blir ångers under prövotiden.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Hunden missköts inte men jag hade vissa andra villkor som inte följs och inte kommer att följas. Kan jag få tillbaka honom utan att få problem?
Men om den som har hunden har btutit mot det muntliga avtalet så borde det väl inte vara så svårt? Är det värre med just hudar än annat vid muntliga avtal?
Fö. är du säker på att personen inte vill lämna tillbaka hunden? Har du tagit upp att h*n brutit mot avtalet? (om jag förstod det rätt?)
 
Sv: Få tillbaka hund?

Jag lämnade ut hunden på prov för dom ville se om han fungerade med deras katt. Det är så konstigt att om dom vill ändra sig så ska det få gå men om jag ångrar mig så kan jag inte. Kan ju säga som säkert många andra sagt att jag trodde verkligen inte att det skulle bli såhär eftersom att detta var väldigt goda vänner till mig och min familj. Det är för övrigt en renrasig hund. C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

kl
Om du fortfarande har hundens papper och inget avtal om ägaröverlåtelse skrivits är det fortfarande din hund och du kan hämta den när du vill, ffa om tom det muntliga avtalet brutits.
Visst är ett muntligt avtal lika bindrande som ett skriftligt rent juridiskt, men hur ska någon av er kunna bevisa vad som sades i detta muntliga avtal? (=värdelöst)
 
Sv: Få tillbaka hund?

Jag har inte sålt hunden utan det var mer att dom skulle ta över honom. Jag har alltså inte tagit emot några pengar för honom. Vi var båda överens om att ha en prövotid. Läget är väldigt inflammerat så det känns som att det inte går att prata lugnt och sansat med dom om detta. Jag tänker självklart betala tillbaka pengar för deras foder och andra utlägg. C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

Vi har inte gjort något skriftlig ägarbyte(via skk eller jordbruksverket) eller annat skriftlig avtal. Jag vet att det finns massa knepiga regler om sådana här lägen och jag tänkte att det är bäst att fråga innan man gör något. blippan66, jag är helt hundra på att dom inte vill lämna tillbaka honom.=( C79
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få tillbaka hund?

Om de inte vill lämna igen hunden, så kan du inte tvinga dem till det tyvärr.

Prövotid eller inte, så var grundidén att hunden skulle gå över i deras ägo och vid tvist kommer de nog att vara de som får rätt.

Vem som står som ägare hos skk/sjv är rätt ovesäntligt, då det på intet vis juridiskt gilltigt som bevis för ägarskap dessutom.

I sådana här lägen framgår det tydligt hur viktigt det är att alltid skriva kontrakt!
 
Sv: Få tillbaka hund?

Gör man så, ska man skriva kontrakt på det, för annars sitter man där man sitter om köparen inte vill lämna tillbaka hunden, om säljaren blir ångers under prövotiden.

Intressant................men skulle ett egenhändigt kontrakt fungera eller finns det nått speciett för detta hos skk?

Ps. Detta är inte aktuellt för egen del men intressant kunskap!
 
Sv: Få tillbaka hund?

Det går bra att skriva ett eget och ha som fristående bilaga till SKK:s färdiga kontrakt. Tänk bara på att formulera det hela på ett korrekt sätt.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Åh vad ledsen jag blir nu.:cry: Ja nu förstår man hur viktigt det är att skriva kontrakt även med ens bästa vänner. Önskar så att det kunde lösa sig på något sätt ändå. Hoppas dom förstår att dom gjort fel och brutit mot våran överenskommelse och att jag får tillbaka min lillgubbe........Både jag och billiebong saknar honom nu..
 
Sv: Få tillbaka hund?

Men om de bryter mot vilkoren som ägaren satt upp som de i detta fall har gjort? Hjälper det bara om det står skrivet i ett kontrakt?
 
Sv: Få tillbaka hund?

Ja!

Hur ska ägaren annars kunna påvisa att de brutit mot överenskommelsen om det inte finns någonting skrivet??

Visst; Muntligt är lika bindande som skriftligt, men fan så mycket svårare att bevisa..
 
Senast ändrad:
Sv: Få tillbaka hund?

Men då skulle ju i princip jag kunna gå och stjäla en hund i min bekantskapskrets och sedan säga att jag och ägaren har ett muntligt kontrakt och få rätt i detta och behålla hunden? Dålig jämförelse men där kan man ju inte heller visa upp något skriftligt avtal. Känns som att jag griper efter halmstrån men detta är så frustrerande.........
 
Sv: Få tillbaka hund?

Nja..Att springa runt och stjäla hundar är en helt annan sak och i de fallen så blir ju oftast stölden polisanmäld.

I ditt fall, så har ni faktiskt en överenskommelse som löd att efter prövotiden skulle de få överta hunden. Prövotiden är ju mest till för köparen egentligen. För att utröna om hunden passar in i flocken och att hund och pressumtiv ny ägare trivs med varandra.

Om du absolut vill ha tillbaka hunden, så det ju upp till dig att bevisa att ni inte gjort den överenskommelse, som de uppenbarligen anser att ni har gjort. Vilket i praktiken är en omöjlighet eftersom ni inte har någonting skriftligt.

Jag rekomenderar dock att du sätter dig ner och pratar med dem lugnt och sansat och förklarar varför du vill ha tillbaka hunden. Förslagsvis på ett sådant sätt att de inte tar allt du säger som personlig kritik..
 
Sv: Få tillbaka hund?

Hunden missköts inte men jag hade vissa andra villkor som inte följs och inte kommer att följas. Kan jag få tillbaka honom utan att få problem?

Får man fråga vad det var för villkor? Och är det endast pga dessa du vill ha tillbaka din hund?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 864
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp