Få tillbaka hund?

Sv: Få tillbaka hund?

Ja!

Hur ska ägaren annars kunna påvisa att de brutit mot överenskommelsen om det inte finns någonting skrivet??

Visst; Muntligt är lika bindande som skriftligt, men fan så mycket svårare att bevisa..
Ok, då förstår jag.

:)
 
Sv: Få tillbaka hund?

Jag vill i nuläget inte skriva för mycket om det. Jag kan uppdatera tråden om det allteftersom. Men jag kan skriva en sak som vi var överens om och det var att jag skulle få ha regelbunden kontakt och få träffa honom när jag ville. Nu undviker dom att att ta med honom till ställen just för att jag är där mm. Han väljer att vara med mig om vi är på samma plats och det svider väl lite när vi inte är sams.....
Sen är det andra orsaker som också spelar in. Tråkigt när man trodde att det skulle bli bra så här. MVH C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

Nu hade ni ju kommit överens redan, men jag skulle aldrig gå med på att gamla ägaren skulle få träffa hunden när h*n själv ville..

Dels för att det tar ett tag för hunden att vänja om sig vid nya familjen och dels för att jag skulle känna mig för iaktagen och jag vill själv bestämma NÄR vi ska träffa andra människor.

Men om gamla ägaren ville ha forts kontakt skulle det vara ok, däremot skulle det kännas fel att skriva kontrakt på regelbunden kontakt, skulle känna mig allt för låst då!
 
Sv: Få tillbaka hund?

Varför lämnade du bort hunden från början och vad är det för regler ni kom överens om som de nya har brutit emot?

Jag skulle antagligen inte heller låtit dig träffa hunden den första tiden. Hunden ska ju bli fäst vid dem, inte fortsätta vara mest fäst vid dig. Då är det ju mer som att hunden är på besök än att det är deras hund. Givetvis ska du få träffa hunden, men på deras och hundens villkor. Hunden ska ju faktiskt vara deras, inte din.

Tycker att du ska prata igenom det hela lugnt med dem, eller skicka ett vänligt brev om du känner att det är alltför infekterat att möta dem öga mot öga. Förklara varför du hade de regler du hade och fråga varför de har valt att inte följa dem. Försök vara förstående, dels över vad de säger och dels varför de har valt att göra som de har gjort.

Så länge vi inte vet mer om omständingheterna och på vilket sätt de har brutit mot avtalet är det svårt att ge dig konkreta råd.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Fast just det kan jag förstå att de inte är så pigga på faktiskt..
Snacka om att de ska känna sig konstant övervakade så att säga.

Första månaderna bör de dessutom få lugn och ro med hunden, så att den kan boa in sig hos dem en aning. Att träffa "gammatte" lite nu och då i början blir ju bara förvirrande för hunden och den får ju inte en chans att acclimatisera sig ordentligt i den nya familjen :crazy:
 
Sv: Få tillbaka hund?

Jag lämnade bort honom från början pga att min valp krävde så mycket jobb och aktivering.
Det jag ville ha svar på var om jag hade någon som helst rättighet att få tillbaka honom. Alltså vad som gäller rent generellt angående muntliga avtal. Jag väljer att inte skriva ut vårt privata avtal innan vi har pratat ut om det. Som sagt var detta en prövotid för båda parter och visst, hade det fungerat som vi kom överens från början hade det varit fine men nu gör det inte det och det är därför jag är i denna sitution. MVH C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

Du kan inte kräva hunden tillbaka baserat på att de inte rastar hunden där du rastar din och på att de inte vill umgås lika ofta som du vill.

Tyvärr för din del, men så är det.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Jo, det är sant. Men det hade dom ju fått säga innan eftersom det var ett av mina krav. Dom känner honom sen innan och dom tyckte att det var bra att jag kunde hålla ett öga på hur han verkar må. Det var/är alltså ömsesidigt. Sen är detta ju bara en av anledningarna, jag har mer att framföra när vi ska pratas vid. Tack för allas reflektioner och tips, positiva som negativa.
MVH C79
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få tillbaka hund?

Visst, det var säkert ömsesidigt, men deras uppfattning om hur ofta det är bekvämt att träffas skiljer sig uppenbarligen från din och om du inte töar på den fronten riskerar du ju att inte få träffa hunden alls..

Ge det ett tag. Lugna ner känslorna och prata sedan med dem, lugnt och sansat, så kanske det löser sig så att ni fortfarande kan vara vänner även i framtiden.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Ja, vi måste helt klart sätta oss och prata ut om detta, lösa det på något sätt. Ska försöka tänka på detta ur bådas synvinklar.
MVH C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

Om du väljer att inte skriva ut ert privata avtal, hur menar du då att folk skall kunna ge relevanta synpunkter.
Nu har du lagt dig mittemellan dvs bara lämnat ut det DU har att klaga på.
PL
 
Sv: Få tillbaka hund?

Ja, du. Nu bad jag ju om att få synpunkter om vad som generellt gäller angående prövotid mm. Alltså bad jag inte om att få synpunkter om mitt avtal. Tack ändå.
 
Sv: Få tillbaka hund?

Men eftersom det inte finns ngt generellt utan det är helt beroende av avtal så blir det omöjligt att svara på.
PL
 
Sv: Få tillbaka hund?

Min mor som står som ägare ringde och pratade med dom och bad att få ett möte med oss alla involverade. Dom har ännu inte ringt och avtalat en tid som passar dom. Så vi får se vad som händer. Dom är informerade om vad det handlar om dock.
MVH C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

Då vet jag det. Jag tänkte att det fanns klara regler om vad som gällde i sådana här lägen. Prövotid som prövotid. Men så enkelt var det inte....
MVH C79
 
Sv: Få tillbaka hund?

Ja!

Hur ska ägaren annars kunna påvisa att de brutit mot överenskommelsen om det inte finns någonting skrivet??

Visst; Muntligt är lika bindande som skriftligt, men fan så mycket svårare att bevisa..

Fast å andra sidan, i så fall kan ju inte heller de som tagit över hunden bevisa att de har äganderätt heller, och utifrån det perspektivet bo´rde det inte vara omöjligt för TS, som ju fortfarande är reggad ägare, att kunna återta hunden?
 
Sv: Få tillbaka hund?

Han är hemma hos oss igen. Hämtade honom i förrgår. Tror fortfarande inte att det är sant men han ligger här bredvid mig och dom 2 månaderna han inte varit hemma känns långt borta.......
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 864
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp