Få tillbaka,eller betala? Deklarationen

Jag har sålt aktier och måste beräkna omkostnadsbelopp. Skitsur. Hur f-n gör man det? Får ringa min heta linje och be om hjälp. Innan den ser det dock bra ut, jag gillar att få tillbaka en slant, ser det som ett tvångssparande av pengar jag annars hade spenderat.
När jag hade sålt aktier sist så stod det i deklarationstjänsten: Du ska fylla i blankett xx Sedan fick jag välja om jag ville använda schablon värden eller de faktiska värdena. Behövde inte räkna något själv.

Jag får i första skedet tillbaka knappt 8 000 kronor. Ska sen göra avdrag för resor så det blir lite extra.

Lika besviken som vanligt när jag får tillbaka. Ogillar att låna ut pengar till staten utan vettig ränta.

Men den verkliga kostnaden per mil är betydligt högre än bara för bränslet. Motormännen till exempel räknar med att de billigaste bilarnas milkostnad ligger på 20 kr/mil.

Det är jag medveten om (vilket jag också indikerade). Motormännens kalkyl baseras dock på samtliga kostnader för att äga bil, vilket inte blir riktigt rättvisande när man ska räkna ut vad det kostar att ta bilen till arbetet. Detta givet att man hade köpt och använt bilen även om man inte körde den till jobbet. Det som kostar extra är det ökade slitaget, att bilen sjunker snabbare i värde när jag använder den mer, samt att försäkringen blir dyrare (om jag inte redan kör mer än 2500 mil/år).

Restskatt 44:-
Kontaktade ändå skatteverket i höstas när jag gick från student med extra jobb till en månadslön - neej du behöver inte göra något extra.
Yeah right. Betalade in typ 3000-4000:- då när jag hade en dubbel lön, plus ränteavdraget eftersom jag har en del i en bostadsrätt nu.

Jäkla tur att jag betalade in den där extra skatten!

Ska väl försöka göra avdrag för resor också iofs men blir ju inga stora pengar :(
#ledsenochbitterförattjaginteblevförlängdpåjobbetmentvåandra

Vad kan det vara att jag får sån enorm restskatt? Har inte sålt nåt, inga aktier, inga fastigheter inte ett skit. Har iofs haft flera arbetsgivare och tjänat bra under året. Kan det vara att jag har kommit upp över nån gräns där jag skulle skattat mer men eftersom de enskilda arbetsgivarna inte har koll på min totala inkomst så har det blivit knas?

Isf kan man säga att jag jobbat gratis typ...??? :banghead: Eller jag skulle ha tjänat på att jobba mindre. Fyfan kaoz
Flera arbetsgivare ger strul. Hade jag inte haft rejäla ränteavdrag och dubbla boenden samt resor under förra året hade jag fått betala tillbaka ungefär lika mkt.

Flera arbetsgivare ger strul. Hade jag inte haft rejäla ränteavdrag och dubbla boenden samt resor under förra året hade jag fått betala tillbaka ungefär lika mkt.

Konstigt nog fick jag tillbaka ungefär lika mycket förra året, också med flera arbetsgivare. Mkt märkligt.. Jaja har betalat in till skatteverket nu iaf..

Vad kan det vara att jag får sån enorm restskatt? Har inte sålt nåt, inga aktier, inga fastigheter inte ett skit. Har iofs haft flera arbetsgivare och tjänat bra under året. Kan det vara att jag har kommit upp över nån gräns där jag skulle skattat mer men eftersom de enskilda arbetsgivarna inte har koll på min totala inkomst så har det blivit knas?

Isf kan man säga att jag jobbat gratis typ...??? :banghead: Eller jag skulle ha tjänat på att jobba mindre. Fyfan kaoz

Jag fick restskatt nät jag hade 3 olika arbetsgivare också, för arbetsgivare 1 och 2 hade dragit som att dom vain huvudarbetsgivare = dom drog för lite. Så kanske är det som felar för dig också :(

Tjohoo hela 955 kr tillbaka :meh: Bättre än inget såklart! Dock har jag bilagor att fylla i, då jag startade enskild firma i somras. Dock ingen vinst i det, så lär inte behöva skatta nått extra.

Urrk, vet inte om jag vågar kolla eftersom jag antagligen har restskatt, iofs ska jag dra av för dubbla boenden och lite resor, så vi får se om det kan väga upp. :cautious:

Får betala 2897 kr.. aja bättre än förra året iaf då jag fick betala runt 5000 kr. Tungt när man snart bara har A kassa

Jag ska betala tillbaka 15000 kr :up: Hade 4 arbetsgivare och tydligen så har de inte dragit av som de ska, men det är sådant som händer. :meh:

Det ser ut som om jag ska få tillbaka lite drygt 2 papp.- Men jag har en del moms som ska betalas in så jag misstänker att det blir restskatt istället.

ska avveckla firman eftersom jag har så lite jobb och deklarationshjälpen går på flera tusen. Avskyr siffror och blanketter! Vill tillbaka till SMS-deklaration.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 442
Senast: Kakis
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 228
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV