Jag har ingen anledning att betvivla dig, men om formeln är korrekt så känns det som att de generösa reseavdragen för bil är en riktig förlustaffär för Skatteverket.
Jag räknade lite på det eftersom jag kommer börja veckopendla med bil istället för tåg.
2015 hade jag 17700 kr i kostnader för tågresor till och från jobbet - och då har jag inte räknat med resa till och från tåg (det är för krångligt med kvittona) som uppgår till ca. 3000 kr/år. Jag drar av för det exakta beloppet och får illbaka ca. 2300 kr. När jag istället reser med bil (en gång i veckan 43 mil t/r) så kommer bränslekostnaden att bli (högt räknat) 12500 kr. Trots det så blir avdragsschablonen - om jag räknat på antalet resdagar - 43*18,50*40=31820 kr-10000=21820*0,3=6546 kr. Det känns väldigt generöst! Visserligen blir det slitage på bilen, dyrare försäkring när bilen går mer, osv. Men ändå orimligt mycket. Och orimligt stor skillnad mellan tåg och bil. Med tåg och t-bana kostar resorna mig ca. 20000 kr per år och jag får tillbaka 2300 kr (nettokostnad 17700 kr). Med bil kostar resorna 12500 kr och jag får tillbaka ca 6546 kr (nettokostnad ca 6000 kr). Frågan är om det är vettigt att staten ska subventionera mig med 11700 kr (mellanskillnaden mellan tåg och bil) för att jag väljer att ta bilen istället för tåget? Eller har jag räknat helt jädra galet?