Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

cactuspower

Trådstartare
Det börjar gå framåt med min "lilla" femåring :D, hon går som hon ska i skritt och trav åtminstone (orkar inte riktigt i galoppen ännu), bär sig bra och går i en ändamålsenlig form men jag skulle vilja få ut halsen mer på henne och kunna rida henne i en lite lägre form.

Rider på samma sätt som jag gör annars när jag rider andra hästar och de länger då ut halsarna och jag kan få dessa hästar mer långa och låga i formen, men min vill gärna bli hög i formen men hon skulle behöva länga ut sin långa hals/nacke lite mer ibland och kunna gå lite mer lång och låg, men ändå bära sig korrekt, speciellt skulle jag vilja ha henne där när jag värmer upp samt varvar ner henne.

Det spelar ingen roll om man försöker rida på helt lång tygel utan hon vill ändå gärna gå med huvudet i sin relativt höga form, hon går alltså korrekt och jobbar som hon ska , känns mjuk och fin osv, går lätt att reglera och korta och länga osv. men hur gör jag för att rida ut halsen på henne och få henne i en lite lägre form?
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Oj så många som läst, ingen som har några idéer för hur jag kan göra så hon länger ut halsen lite och går i en lite lägre form?
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Måste bara påpeka att en häst som inte går att reglera formen på INTE går/arbetar korrekt.

Det här är ett problem som jag tycker att du ska ta hjälp av en erfaren ryttare som har erfarenhet av att rida unghästar med.

Mer vill jag inte säga över nätet, utan ta hjälp så att ni får en riktig grund att bygga från!!

Lycka till!! :)
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Jo det gör hon visst, hon bär sig jättefint, trampar under sig, höjer ryggen och slappnar av i nacken osv. men trots det skulle jag vilja länga ut halsen lite mer, och rida henne i en lite lägre form , det är det som är haken, man kan få ut halsen på henne ibland ett par steg men hon vill gärna vara hög i formen men jag skulle vilja ha fler förslag på hur man lättare gör så att hon blir lättare att korrigera och länga ut halsen på. Nu har ni ju inte suttit på min häst, men någon kanske har erfarenhetar av detta och vill dela med sig med lite tips tänkte jag.
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Det enda sättet jag vet för att få ned hästen i form är ledande tygeltag.
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Testa att rida på volt och tänka dig att du flyttar ut bogen mot en stadig men följsam yttertygel, ta gärna med baken lite oxå beroende på hur utbildad hästen är. Innertygeln håller du mktmkt lätt kontakt med och växlar att styrka över halsen med innerhand. Gärna lite friskare tempo (utan att tappa takt o baland, det är det viktigaste).

Gör denna "övningen" frö första görjan till voltarbete med unghästar till de som gör i öppna på slak innertygel på volten och får gå ut i mellantrav med lång hals.
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Jo det gör hon visst, hon bär sig jättefint, trampar under sig, höjer ryggen och slappnar av i nacken osv. men trots det skulle jag vilja länga ut halsen lite mer, och rida henne i en lite lägre form , det är det som är haken, man kan få ut halsen på henne ibland ett par steg men hon vill gärna vara hög i formen men jag skulle vilja ha fler förslag på hur man lättare gör så att hon blir lättare att korrigera och länga ut halsen på. Nu har ni ju inte suttit på min häst, men någon kanske har erfarenhetar av detta och vill dela med sig med lite tips tänkte jag.

det var länge sen jag såg bilder på din häst. de senaste jag sett var hon väldigt ung och grön. hästen är vad jag erinrar mig även av lite grövre modell, typ gamla halvblods typen. skulle vilja se hur hon ser ut för att kunna kommentera eftersom jag bara erinrar mig de väldigt gröna bilderna/filmerna av henne.
 
Sv: Få till en lite mer lång och låg form, rida ut halsen

Jo det gör hon visst, hon bär sig jättefint, trampar under sig, höjer ryggen och slappnar av i nacken osv. men trots det skulle jag vilja länga ut halsen lite mer, och rida henne i en lite lägre form , det är det som är haken, man kan få ut halsen på henne ibland ett par steg men hon vill gärna vara hög i formen men jag skulle vilja ha fler förslag på hur man lättare gör så att hon blir lättare att korrigera och länga ut halsen på. Nu har ni ju inte suttit på min häst, men någon kanske har erfarenhetar av detta och vill dela med sig med lite tips tänkte jag.

Hmmm, en häst som går som du beskriver skulle du inte har några problem med att reglera formen på:confused:

Jag undrar om hästen "lurar" dej och går bakom hand? Tex.

OM den går så avslappnat och med så bra undertramp och med ryggaktivitet som du skriver skulle du bara behöva föra fram handen lite för att få en längning i halsen. :confused:

Jag håller nog med Fazer om att du skulle ta hjälp av tränare för att få koll på hur hästen egentligen går. Särskilt som hästen är så ung är det viktigt att du får hjälp.

För att svara på din fråga har jag inte varit med om liknande.

Jag har ridit hästar med hög nacke men de har då inte arbetat rätt när de gått i sin "naturliga" höga form (hästar som alltid håller huvudet högt, med ryttare eller ej).

Tex den jag rider nu går gärna med huvudet högt, (också 5 år) Men jag vill ju självklart inte ha henne där utan får rida henne till en bra form. Från början red jag i en mycket låg form, sedan högre, nu har vi kunnat höja lite ytterligare, men som hon går då har ingen likhet med när hon själv väljer att trava på med huvudet i vädret:crazy:

Även när jag nu kan rida i en högre form behöver jag bara föra fram handen får att hon ska länga halsen och ändå gå kvar.

Under ridpasset varierar jag förstås, i början och slutet lägre tex.

Be någon kolla eller lägg in en film så att det går att se hur du menar.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
995
Senast: soom
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp