Få tag på hästen i hagen?!

M

Maxmax

Har ni något bra tips på hur man får hästen att komma till en i hagen?? Så man slipper gå genom hela hagen och leta och leta. :mad: Att ta en hink och skramla med är ju ett klassiskt tips. Men jag vill inte att hon ska förknippa mig med mat hela tiden. Utan att hon ska komma för att hon vill det.
Hoppas någon av er bukefalosar har något bra tips!! :smirk:

Sv: Få tag på hästen i hagen?!

Ta in hästen vid samma tid varje dag och ge den mat när den kommer in. Då kommer den stå vid grinden och vänta...

Jag ropar så kommer han travandes om han är långt bort. Är han nära gnäggar han och kommer :D

Kom på något som gör dig så intressant i hästens ögon att den är dunder nyfiken vart du än går ;)

måste då fråga Notorius: hur har du fått en sån bra kontakt med din häst? gör ni något speciellt som jag har missat?

Ja jag vet inte men som någon sa tidigare samma tid låter som det funkar .Mina kommer bara de ser mig och den ene gnäggar jämt både i hagen och i stallet .Men jag vet inte vad jag gjort ,till hagen går jag aldrig på samma tid .

Undrar själv detta.
Då våra hagar är stora men öppna så ser hästarna mig på lååångt håll och min häst gnäggar så gott som alltid när jag kommer, men mer än tre eller fyra steg i min riktning tar hon inte. (Om man inte lockar med något i handen)

Hur gör man?? :D

Här används morot flitigt ;)
Ibland händer det dock att han kommer utan att vi har visat moroten, ibland till och med innan vi ropar. Det kan vara tillexempel om vi går och klappar någon av de andra hästarna i hagen. Då blir han avis och kommer sättande :love:

7days skrev:
måste då fråga Notorius: hur har du fått en sån bra kontakt med din häst? gör ni något speciellt som jag har missat?

Det är en bra fråga, vet inte riktigt vad jag gjort, hjärntvättat honom kanske ;)
Men jag kelar med honom mycket och ser till att vi gör roliga saker när han ska ur hagen så han vet att han inte bara ska in i stallet och tråka.

summer san skrev:
Ta in hästen vid samma tid varje dag och ge den mat när den kommer in. Då kommer den stå vid grinden och vänta...

Låter bra.. Hur länge får hästen vara ute?
Låt hästen komma in, äta i lugn och ro, kanske kissa.. innan den tas ut för ridning eller vad du ska göra. Då kommer den troligtvis inte förknippa insläppet med arbete utan med good mat. :p Om du dessutom har med dej en morot varje gång, kommer den nog travande till dej snart.

Om du har en god kommunikation med din häst så kommer den till dig utan problem!

Våra kommer även fast de är låångt uppe i sommarhagen och käkar. De förknippar nog oss med mat occh det får man ju aldrig för mycet av! :d :p :D

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar