Få ponny att sluta backa

L

LRenhorn

Hur får man en envis ponny att sluta backa.

http://www.youtube.com/watch?v=B1WdGLw9tWw&feature=channel_page

Vore väldigt tacksamt att få ta emot tips.
Kan tillägga att på filmen är det en sjö (djupt?) på ena sidan och ett stort dike på det andra. Dottern är försiktig på filmen för de har redan backat ner i ett dike och gått omkull. Ponnyn är okänslig med spö och backar mera om man försöker peta med spö och skänkla.
En tränare sa att vi skulle piska till mot under magen istället.

Sv: Få ponny att sluta backa

Hejsan!
Jag förstår om din dotter är rädd efter att ha gått omkull i diket! Jag skulle nog överväga att låta ngn mer erfaren ryttare rida honom ett par ggr och se om det går bättre med ngn som känner sig säker.

Ibland kan det fungera att snurra hästen, alltså inte gå på en volt utan att verkligen snurra den snävt och inte låta honom sluta förrän han ger efter,sänker huvudet och slappnar av.
Lycka till! Charlotte

Vi har en tjej som rider honom en eller två gånger i veckan. Hon har tom backat på elstängsel med honom men han bryr sig inte nämnvärt (kan tillägga att han kryper under elstängsel utan problem).

Dottern säger att hon försökt snurra honom men att han backar mera då. Men vi ska försöka igen.

Saken är den att han är lite lurig och passar på vid läskiga ställen gärna. Jag själv som är alldeles för stor för honom fick nog vid ett tillfälle och satte upp. Jag var bestämd och tillslut stod han halvvägs nere i sjön (ingen aning om hur djupt det är = läskigt). Ju mer man försöker desto mer backar han. Minsta lilla jag tog i tygeln så backade han ytterligare. Det enda som funkade var att vänta ut honom och sedan massor av beröm.
Men tyvärr är han lite nonchalant också:crazy: för när vi stod där halvvägs ner i sjön i stor nerförslutning och med mig i lätt sits beredd att kasta mig av... ja då sträcker hästskrället bara ner halsen och börjar beta. Fattar ni att man kan känna sig idiotförklarad utav en häst:confused:.

Det syns tydligt som du säger att han "passar" på där det är lite läskigt. Man ser även på hans kroppsspråk hur han vid alla tillfällen höjer huvudet och spetsar öronen mer observant och så tar det stop. I hans värld är det något extra läskigt och han stannar och vill backa och komma därifrån eftersom han inte känner sig trygg med ryttaren uppepå.

När han känner sig utsatt och frustrerad över att inte få stöd så tar han saken i egna händer och vill fly. När han försöker fly så får han otrevliga tillsägelser istället för förståelse och hjälp, klart han blir mer och mer frustrerad, stänger till slut av hela sin omgivning och som du säger kan börja beta istället.
Vore jag er så skulle jag omgående sluta slå hästen och istället överraska honom med att hoppa av och led honom, ge honom stöttning och sällskap istället en stund.
Ger man så får man också tillbaks.
Det blir säker ramaskri över mitt förslag, men jag har använt det så många gånger under så många år och hästar att jag vet att det verkligen fungerar. Första turen så kan det bli en himla massa upp och ner på hästryggen, men varefter gångerna går så blir det mer och mer sällan man behöver hoppa av och hjälpa dem.

Hästar lär sig väldigt fort och nu när ni märker att det inte går att slå fram honom så hoppas jag ni provar min variant nån månad och ser vad som händer. Efter någon vecka så kan man prova att pressa dem lite när de stannr, får man dem bra ett steg till fram innan man behöver hoppa av så är det ett framsteg för nästa dag så kommer hästen gå två steg när du ber om det osv.

Gör han likadant om ni har med er ett ekipage till ut?

Testa också vad som händer om ni ger hjälperna för att backa när han backar så det helt plötsligt är ni som säger att han ska göra så.

När jag hade en sådan häst en gång i tiden testade jag att styra in honom i ett träd. Detta var kanske inte jättesnällt med han kom av sig totalt när det tog tvärstopp och gick då framåt igen.

Försök också vara steget före och driva ordentligt om det känns som han är på väg att stanna. Kan tom börja trava då så att det händer något.

Men det som brukar fungera bäst är ändå att rida ut tillsammans med en annan.

Det syns tydligt som du säger att han "passar" på där det är lite läskigt. Man ser även på hans kroppsspråk hur han vid alla tillfällen höjer huvudet och spetsar öronen mer observant och så tar det stop. I hans värld är det något extra läskigt och han stannar och vill backa och komma därifrån eftersom han inte känner sig trygg med ryttaren uppepå.

När han känner sig utsatt och frustrerad över att inte få stöd så tar han saken i egna händer och vill fly. När han försöker fly så får han otrevliga tillsägelser istället för förståelse och hjälp, klart han blir mer och mer frustrerad, stänger till slut av hela sin omgivning och som du säger kan börja beta istället.
Vore jag er så skulle jag omgående sluta slå hästen och istället överraska honom med att hoppa av och led honom, ge honom stöttning och sällskap istället en stund.
Det blir säker ramaskri över mitt förslag, men jag har använt det så många gånger under så många år och hästar att jag vet att det verkligen fungerar. Första turen så kan det bli en himla massa upp och ner på hästryggen, men varefter gångerna går så blir det mer och mer sällan man behöver hoppa av och hjälpa dem.

Hästar lär sig väldigt fort och nu när ni märker att det inte går att slå fram honom så hoppas jag ni provar min variant nån månad och ser vad som händer. Efter någon vecka så kan man prova att pressa dem lite när de stannr, får man dem bra ett steg till fram innan man behöver hoppa av så är det ett framsteg för nästa dag så kommer hästen gå två steg när du ber om det osv.
¨

Men du... inte fasan slår vi vår ponny. För visst har tränaren sagt en sak men vi har inte provat det. Kan hända min dotter petar lite på honom på filmen men SLÅR...!?!

Ang ditt förslag blir det inget ramakskri från mitt håll i alla fall. Vi brukar gå med och har gjort hela tiden faktiskt precis som du föreslår. I ca ett års tid. Filmen skapades i syfte att en viss tränare skulle se problemet via nätet vilket ju gör att ingen går med ponnyn som vi BRUKAR. Dock inte samma tränare som föreslog det där med spöt.
Jag vet att han inte vill gå ifrån sin flock eller gå själv. Går jag med eller cyklar är det inget problem alls. När de ramlade ner i diket var det ca 20m från vår paddock och helt oförutsett.

Visst förstår jag att han kan behöva känna sig mer trygg med olika personer som ledare bla min dotter. Att han är rädd kan jag dock inte hålla med om. För coolare ponny kan man nog inte hitta. Man kan köra iväg med honom precis vartsomhelt och han är cool som tusan. En sådan där ponny som vem som helst kan rida, sköta mm. Bara inte vid diken då... Jag skulle utan att fundera nämnvärt kunna sätta upp någon att galoppera rakt ut i skogen med honom om diken saknas. Däremot kan jag se att han vill till sina kompisar. Å andra sidan smet han ut ur hagen för att följa med oss häromdagen (och det var ifrån sina kompisar).

Jag tror inte för en sekund om att det där handlar om envishet. Jag tycker ponnyn ser väldigt stel och hämmad ut i sina rörelser dessutom så ser han sned ut i bäckenet samt att han har något i frampartiet som stör honom.

Jag skulle för det första kolla honom hos en vetrinär och sedan gå igenom honom med en ET/massör.

Han försöker blockera bort smärtan och det är en smart ponny så han väljer att protestera där dottern inte vågar säga till om så mycket. Om ni kräver fram honom ännu mer kommer det endast bli värre.

Ta inte ordet SLÅ så ordagrant för jag menar inte att ni slår han fördärvad eller att ni är elaka.. Vet inte vad man ska ta för passande ord istället.

Tror dig absolut gällande ponnyn, han ser helt underbart snäll ut och skulle troligtvis aldrig hitta på något för att var dum.
Å man kan se att han ser trygghet i dig, vid ett tillfäller så ser man tydligt hur han söker efter din hjälp på sjöstigen.

Ni har gjort som jag under lång tid skriver du, men det är då du som går med, har din dotter hoppat av och hjälpt honom? Det är det som jag tror ni behöver ta som nästa steg. Att du håller dig på avstånd och att dottern få hoppa upp och ner och hjälpa honom själv.

Dottern säger att han inte backar med kompisar. Men medryttaren sa att han backat lite men att han sedan gått fram igen. Hon berättade att de backat på ett elstängsel också och att han inte lärde sig utan backade på det igen (om jag nu inte minns fel alltså).
Det märkliga är att han inte backar på helt plan säker mark. Utan enbart vid diken.
Min dotter är inte rädd att rida honom och säger att hon fortfarande litar på honom. Hon är ganska orädd och van vid bus osv. Men givetvis vill hon inte det ska hända honom något (eller sig själv).

Okej det låter som ett bra och konkret förslag.

Jag tror inte för en sekund om att det där handlar om envishet. Jag tycker ponnyn ser väldigt stel och hämmad ut i sina rörelser dessutom så ser han sned ut i bäckenet samt att han har något i frampartiet som stör honom.

Jag skulle för det första kolla honom hos en vetrinär och sedan gå igenom honom med en ET/massör.

Han försöker blockera bort smärtan och det är en smart ponny så han väljer att protestera där dottern inte vågar säga till om så mycket. Om ni kräver fram honom ännu mer kommer det endast bli värre.

Hm, hur tycker du han ser stel och hämmad ut? Sned i bäckenet och något i frampartiet som stör? VAD är det du ser som inte jag ser?
Kan tillägga att han alldeles nyligen fått en ny sadel och att han verkar trivas jättebra med den.

Så där höll mitt eländiga russ också på. Det enda som hjälpte var att helt enkelt sitta stilla och vänta tills han ville gå igen, vilket han gjorde förr eller senare. Inga skänklar, inget spö, inget snurra. Bara sitta coolt och vänta tills han gick. Vilket han gjorde till slut, för det blev ju långtråkigt att stå där utan kompisar och inte få äta... Och när man inte bråkade fanns det ju ingen spännande konflikt att ta heller.

Det finns en viss typ av ponnyer som bara lugn envishet biter på. Det kan vara vid lastning, hämtning i hagen, eller ridning. Har man väl väntat ut dem tillräckligt många gånger så brukar de ge sig. För de är ju smarta, de små krypen...

Har du sett att han knappt rör sig framåt. Han lägger svansen åt höger samt tar ett längre steg med det benet. Jag tycker han ser trång ut vid bogbladen upp runt halsansättningen.

Att hästen inte gör vad man ber dem om beror på:

1. Den förstår inte.
2. Den har fysiska begränsningar, det är jobbigt.
3. Den har ont någonstans.

Att den inte förstår kan vi utesluta. Ponnyn vet att den ska gå framåt.
Det är inte jobbigt att skritta/trava på en skogsstig, så det kan vi nog också utesluta.
Jag tycker inte det ser ut som att den har ont någonstans, den skrittar på bra innan den stannar och börja backa.
Kan det ha med självförtroendet att göra? Den kikar ganska mycket omkring sig. Har ni provat att du leder den en liten bit? Hur uppför den sig om en annan häst är med och går först?

Tänte mera på ditt inlägg. Vi var faktiskt till vet och det var inget som helst fel på honom. Vet tyckte att det är en riktigt fin ponny och att han fö har otroligt fina ben. Ang massör har jag tänkt på det, för vi har inte gjort det på denna ponny ännu.

Men ont... ja om han verkligen har ont. Skulle han då bjuda som sjutton i alla gångarter när han tycker det är kul (dvs ute, borta ifrån diken)? Eller bralla av glädje ifall de hoppar något litet naturhinder? Vi har inte kommit till hoppningen ännu för vi tar det lugnt men ett par gånger har vi provat och han tycker det är toppen. Instruktör mm har inte heller sett något konstigt.

Sadeln var inte bra! Den är åtgärdad. Däremot kan jag själv tycka att han går lite märkligt på filmen just när de skrittar vid cykelvägen. Men det måste varit tillfället för så går han inte vanligtvis.

PICT0875.JPG

Nu skrattar jag snart ihjäl mig! Det ena förslaget är galnare än det andra...:D En anledning att ponnyn gör som den gör just i denna filmen, är ju att filmaren går b a k o m, därför fokuserar ponnyn på filmaren ( bl a när de går in på stigen) Ponnyn är inte dum, men nyttjar situationen. Att ha en annan häst före är toppen, eller varför går inte medhjälparen framför, eller bredvid? -Då kan man hjälpa till så fort ponnyn saktar ner/stannar/backar. Samtidigt kan ryttaren driva på, och, och ponnyn kommer bara åt ett håll-framåt. Tjejen som sitter på är duktig, men behöver hjälp så fort ponnyn bara tänker tanken att sakta ner. Det är det medhjälparen är till för. Samtidigt känner sig ryttaren säkrare om någon håller i vid knasiga situationer, om det så bara handlar om att få ponnyn ett par meter framåt, sedan släpper man när ekipaget är på väg åt rätt håll. På så sätt stöttar man även ryttaren, vilket behövs i sådana här situationer. Lycka Till

Jag håller med dig! :)

Jag tycker hästen ser väldigt otrygg och osäker ut och ryttaren på ryggen ger många otydliga signaler. Hästen är inte envis eller dum!
När hästen jag rider blir nervös eller osäker driver jag inte utan väntar ut. Pressar jag honom försöker han backa eller vända. Det enda som hjälper är att vänta ut och det tror jag kan passa i det här fallet med.

Lämna spöt hemma, när ryttaren petar till ponnyn drar hon honom samtidigt i munnen och han får (minst) 2 signaler samtidigt = förvirrande.

Jo jag tror på det där med självförtroendet. Samt envishet för han verkar göra lite som han vill om han kan. Tex gå ut ur hagen dårå. Men hur tränar man det utöver det vi gjort. Kan tillägga att han är hur cool som helst. Blir nästan aldrig rädd för något. Hästen med bästa psyket liksom.

En bekant hade ett fullblod som tyckte det var så kul o hoppa hon brallade och gasade järnet. Den hästen hade krossat bärbensknölen samt höftbensknölen.

En häst har inprogramerat att visa att den inte har ont.

Jag har sagt vad jag ser på filmen. Du får göra vad du vill med det. Jag tycker bara synd om den fina ponnyn.

Har du sett att han knappt rör sig framåt. Han lägger svansen åt höger samt tar ett längre steg med det benet. Jag tycker han ser trång ut vid bogbladen upp runt halsansättningen.

Menar du att han kanske har låsta bogblad? Massören var ute hos oss för inte alls länge sedan med anledninga av annan häst och denna pållen var då igång och om det sett konstigt ut tycker jag hon borde sagt något. Hon är jättebra nämligen. Jag anlitar gärna henne att kolla pålle.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Träning Hjälp mig att komma till rätta med dotterns B ponny fasoner :devil:!!! Ponnyn i fråga är 13 år och fullt frisk och ranghög, dottern i...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: ScissorHands
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar