Få pengar tillbaka???

Sv: Få pengar tillbaka???

det ska vara dolda fel gäller även privata säljare hur många år är jag osäker på

nu skojar du? om man köper hästen halt o sen rider den så den blir er halt kan man omöjligt yrka på dolda fel eller ngt annat.

sorry läste bättre nu och då tycker jag att de får väl lära sig av sina misstag hoppas slakten kostar massor av pengar

Det är lite svårt att förstå det här, men jag hoppas jag har missförstått något rejält.

Kompisen köpten en häst som diagnosticerades med en 1-gradig hälta på båda bakbenen. Lämnade veterinären någon ytterligare kommentar angående den diagnosen?

Varför köpte hon hästen trots hältan? Obs, jag tycker inte att det automatiskt är fel, bara man vet exakt vad man håller på och inser både risken och kan ta en ev. stor behandlingskostnad. Men det är på den punkten jag är tveksam till din kompis beslut....

Hur har din kompis sedan i samråd med veterinär skött behandlingen av hältan? Vad har de sagt på klinik/veterinär om hur det har utvecklat sig från vecka till vecka?

Om det stämmer att hästen diagnosticerats med hälta och sedan ridits utan veterinärs inrådan vill jag bara hälsa till din kompis att:
1. Hon kan aldrig lämna tillbaka hästen för att hon förvärrat det hela genom att inte behandla enl. veterinärs anvisning.
2. Hon bör snarast se till att inte vara djurägare längre. Någonting verkar brista rejält i kunskapen.
3. Se till att hästen får vård omedelbart!!!!!

Det är lite svårt att förstå det här, men jag hoppas jag har missförstått något rejält.

Kompisen köpten en häst som diagnosticerades med en 1-gradig hälta på båda bakbenen. Lämnade veterinären någon ytterligare kommentar angående den diagnosen?

Varför köpte hon hästen trots hältan? Obs, jag tycker inte att det automatiskt är fel, bara man vet exakt vad man håller på och inser både risken och kan ta en ev. stor behandlingskostnad. Men det är på den punkten jag är tveksam till din kompis beslut....

Hur har din kompis sedan i samråd med veterinär skött behandlingen av hältan? Vad har de sagt på klinik/veterinär om hur det har utvecklat sig från vecka till vecka?

Om det stämmer att hästen diagnosticerats med hälta och sedan ridits utan veterinärs inrådan vill jag bara hälsa till din kompis att:
1. Hon kan aldrig lämna tillbaka hästen för att hon förvärrat det hela genom att inte behandla enl. veterinärs anvisning.
2. Hon bör snarast se till att inte vara djurägare längre. Någonting verkar brista rejält i kunskapen.
3. Se till att hästen får vård omedelbart!!!!!

Ja,allt de du skrev de stämmer.. hon köpte hästen i vetskap om att den var 1 grad halt.. jag sa till henne att hon absolut inte får anstränga hästen mer så att de blir värre.. veterinären hade inte sagt eller skrivit något om medecinering/klinik då. 2 veckor senare misstänker jag att hästen är ännu mer halt och ringer ut en legitimerad häst veterinär. Veterinären konstaterar att hästen är mer än dubbelt så halt just då. och säger att hästen måste få antiflamatoriskt och stå minst 1 månad eller åka omdelebart till klinik.
Min kompis kunde just då äntligen förstå sitt misstag med att hon har ridit hästen och pratar med sin mamma. Hennes mamma säger att vetetinären har fel och att allt de där är mitt påhitt. Hennes mamma och gamla ägaren och gamla tränaren kommer hit och tittar på hästen. DE tar ut henne ur hagen och longerar henne på stenhårt uderlag och säger att hon bara är stel. Sedan tar de på henne sadel,träns och rider ner till volten. och rider henne ca 1 timma där. under hela den tiden säger de att veterinären har fel och att hon bara är stel. och hon behöver absolut inte behandlas för nånting. Min kompis berättar att hon absoliut inte vill ha hästen iaf och antingen ska köpet gå tillbaka eller så ska hennes mamma köpa hästen av min kompis. Nu vet ni vilken sits jag siter i !!!!! jag kan inte göra ett skit åt de här!

Sitsen är ju inte din. Det är din kompis som har burit sig dumt åt, mot hästen.

Hästen behöver komma till en klinik, där hältan utreds. Om det är som fd ägaren, tränaren och mamman påstår - att det bara är stelhet - kommer det att visa sig på kliniken, under undersökningen.

OM de har fel, och hästen är halt, har de gjort sig skyldiga till ett stort misstag.

Vägrar de att ta reson om klinikundersökning hade jag valt att ringa kommunens djurskyddsinspektör och diskuterat med dem vad som ska göras. Då får de råda hur gå till väga och eventuellt åka ut och titta.

Sitsen är ju inte din. Det är din kompis som har burit sig dumt åt, mot hästen.

Hästen behöver komma till en klinik, där hältan utreds. Om det är som fd ägaren, tränaren och mamman påstår - att det bara är stelhet - kommer det att visa sig på kliniken, under undersökningen.

OM de har fel, och hästen är halt, har de gjort sig skyldiga till ett stort misstag.

Vägrar de att ta reson om klinikundersökning hade jag valt att ringa kommunens djurskyddsinspektör och diskuterat med dem vad som ska göras. Då får de råda hur gå till väga och eventuellt åka ut och titta.

okej jo men de va de jag hade tänkt. för att hamnar hästen i gamla ägarens eller mammans händer så kommer de inte bli någon utredning alls. och köpet blir i morgon i såfall. alltså antingen blir de återköp eller så kommer hennes mamma köpa den i morgon. och då kan vi ju bara anmäla. eller har jag fel?

Har köpet inte gjorts ännu? I så fall är det ju enkelt. Köp inte hästen. Då är det f d ägarens problem.

Bästa är väl att klargöra för mamman att hästen MÅSTE TILL KLINIK oavsett vad hon tycker, om hon väljer att köpa den. Det kostar pengar. Om hon inte är beredd att lägga de slantarna får hon avstå från att köpa hästen. Köper de hästen men struntar i att utreda hältan får det bli en sak för djurskyddsinspektören att utreda. Som jag ser det.

KL Det framgår inte om hästen var 1 grad initialhalt eller hade en grads böjprovsreaktion. Det finns många hästa som är initialt ohalta men med en grad på böjprov som är helt ok att rida.
Köpte själv en gång en äldre ponny med 2 grader runt om som fungerade utmärkt som dressyrhäst åt min dotter under flera år. Men jag var medveten om risken o hade inte klagat på säljaren om hästen blivit halt.
PL

Senast ändrad:

Nej, det är stor skillnad om den var initialt ohalt eller om hältan fanns redan innan böjningen genomfördes.

Böjprovet är en stark provokation (med ev. permanenta konsekvenser) för att hitta alla möjliga latenta fel. Jag avstår väldigt gärna böjprov när jag ska köpa häst - det finns andra sätt att bedöma.

Men hästen var halt vid köpet = knappast ett DOLT fel.

Men hästen behöver inte varit halt vid köpet. En 1gradig böjreaktion är ganska vanligt på en häst som är lite till åren. Nu vet jag inte åldern på denna häst, men den behöver ju absolut inte varit halt för att den har en liten böjreaktion.
Frågan är väl vad veterinären som besiktigat sagt och skrivit.

Var det inte det jag skrev??
Böjprov är en viktig del av besiktningen men måste bedömmas på ett kompetent sätt.
PL

Var det inte det jag skrev??
Böjprov är en viktig del av besiktningen men måste bedömmas på ett kompetent sätt.
PL

Det var ett medhåll, men blev lite oklart när jag inledde med ett nej... Vi är helt överens om den delen.

Däremot tycker jag som sagt att böjprov är en onödig provokation om det inte finns misstanke om något problem, eller att man särskilt vill kolla något - därför har jag avstått det vid mina köp på vet-besiktning.

Om inte din kompis och hennes mamma tar hältan på allvar och inte tar den till kleniken. Så anmäl dom! om du tycker att det är jobbigt att göra det själv så prata med någon annan och be dom hjälpa dig.
Du kan göra en anmälan anonymt också. lycka till och hoppas att det årdnar sig.
Även om hästen inte är blockhalt så Måste man ta hältan på alvar annars kan skadan bli obotlig och man måste ta bort hästen :(

På vilket sätt onödig, menar du att den är skadlig?
Även vid besiktning för köp el försäljning är böjprov ofta det bästa sättet att få en indikation om ett problem som inte ger en initialhälta.
PL

När jag var liten så köpte min mamma och pappa en ponny till mig som var en superponny men som hade blivit halt på frambenen. Hon hade kotledsinflammation. Vi köpte henne då vetrinären (deras) sa att hon skulle bli frisk om tre veckor. Men efter tre veckor hos oss vila så visade det sig att hon var halt på alla fyra benen och det skulle ta månader att få henne frisk. Vi fick lämna tillbaka henne men vet ej hur de va skrivet .... var bara åtta år vid den tiden..

Min kompis fick hästen av sin pappa.. om de inte blir att köpet går tillbaka så tänker hennes mamma köpa den av min kompis..alltså hennes dotter.
Jag vet inte vad jag ska göra..Min kompis var ute och smög red i morse när ingen var vaken men som tur va så hade min granne mött henne och jag fick reda på de från henne. jag skällde på henne för att hon inte ska rida på sin halta häst men hon verkar inte direkt bry sig.. vet inte vad ja ska göra..nu sitter hon och letar efter en ny häst hon tänker köpa..

En människa som inte bryr sig mer om sitt djur hade jag inte haft kvar som kompis längre!

Visserligen men det kan fortfarande inte vara DOLT eftersom den hade reaktioner.

Men hela historien är skum.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama