Få pengar tillbaka???

T

tildis91

Hej alla!
Vissa av er såg säkert min tråd om min kompis som använde spurstop på sin häst.. vill bara säga att hon har slutat med de nu.

Hästen är däremot ganska sjuk.. när min kompis köpte henne för 2 veckor sedan visste vi om att hästen var 1 grad halt på bakbenen. De va en distriktveterinär som gjorde böjprov då.
Igår tog vi ut en veterinär som bara är innom häst och gjorde om böjprov igen för jag misstänkte att hästen var halt.. DET VAR HON,GANSKA MYCKE!! :( hon var 3 grader halt på vänster bak, 1 grad på vänster fram och 1 grad på höger fram.. nu undrar jag om de finns någon möjlighet att man kan kräva tillbaka pengarna eftersom att hästen är dubbelt så halt nu en för 2 veckor sedan?

Snälla hjälp!! :(:(

Sv: Få pengar tillbaka???

Hon köpte alltså hästen fast hon visste att den var halt och inte ok på böjprovet?

Hej alla!
Vissa av er såg säkert min tråd om min kompis som använde spurstop på sin häst.. vill bara säga att hon har slutat med de nu.

Hästen är däremot ganska sjuk.. när min kompis köpte henne för 2 veckor sedan visste vi om att hästen var 1 grad halt på bakbenen. De va en distriktveterinär som gjorde böjprov då.
Igår tog vi ut en veterinär som bara är innom häst och gjorde om böjprov igen för jag misstänkte att hästen var halt.. DET VAR HON,GANSKA MYCKE!! :( hon var 3 grader halt på vänster bak, 1 grad på vänster fram och 1 grad på höger fram.. nu undrar jag om de finns någon möjlighet att man kan kräva tillbaka pengarna eftersom att hästen är dubbelt så halt nu en för 2 veckor sedan?

Snälla hjälp!! :(:(

Du menar seriöst att om du köper en porslinsfigur med en repa på sig en dag. Veckan efter har du vält den och den har två repor, går du tillbaka till butiken och begär pengar tillbaka?..........

Självklart kan du inte begära pengar tillbaka om du inte kan påvisa att felet fanns där när ni köpte den. Men var den halt under böjprovet har ni ju köpt den med vetskap om det och därmed accepterat det. Eller?

Frågan är ju varför man ens köper en häst utan att den är u-a hela besiktningen......

det beror väl förmodligen på vad de skrivit i kontraktet. speciellt med tanke på att hon halt vid köpet.

Jo vi visste alla att hon var 1 grad halt. Och ja försökte förklara att hon helst inte ska köpa den då.. men jag undrar om de verkligen kan gå så fort med hälta? Vill bara försöka hjälpa henne nu, och ingen vet hur vi ska göra ... :(

boka tid på klinik!

utred vad det är för fel. o det inte görs, ring djurskyddsombudet i kommunen.

klart hältor kan bli värre om man inte behandlar. vad har kompisen gjort med hästen dessa 2 v?

Äääh..En hälta kan komma på en sekund....

som nån skrev, boka tid på klinik så snabbt som möjligt, hästen ska inte behöva gå å ha ont.

okej.
jo de va de veterinären sa också.
Hon har messt ridit ute på den.. galloperat 2 gånger högst.. Men veterinären sa också att även fast vi tar in henne på klink så kommer den aldrig kunna ridas igen ändå.. Pga att den inte alls är gjord för de på de sättet hon vill rida på. Så vi ska låta henne vila med smärtstillande i 1 månad engligt veterinärens andra förslag..sedan får vi se...

varför har hon ridit på hästen om den var halt? det är väl självklart att det blir värre då!

Men varför har hon ridit på en halt häst:confused:

Det säger ju sig självt att hältan inte blir bättre av det.

Din kompis har gjort bort sig totalt, man köper inte en häst till ridning om den är halt, möjligtvis om hästen bara är stel att man kan ta den på prov och sedan böja om hästen efter några veckor, men att köpa den när den inte är ua:confused:

Nej din kompis har köpt på sig problem, det är bara att beklaga, hon kommer nog inte att kunna lämna tillbaka hästen när hon accepterade att den var halt från första början.

Ta hästen till klinik och ta reda på varför hästen är halt, sedan kan hon ta beslut utifrån det vad hon ska göra.

Tack så mycke för alla svar.. är så tacksam..
men min kompis är väldigt stolt och envis av sig och de är svårt att berätta och förklara saker för henne för att hon lyssnar bara på sin mamma som knappt kan nåt om hästar.. hennes mamma sa att den inte va halt alls och då fortsatte hon rida den. Kunde inte göra något åt de,vet att de var fel.. men hade inget att säga till om för hennes mamma är hennes "gud". Hon är ledsen nu och säger att hon borde lyssnat mer på mig.. men att hon tycker att hennes mamma ändå kan bättre.

Hennes mamma som inte kan nåt om hästar är nog bättre än en veterinär som undersöker ex antal hästar/dag...... :grin:

ja jag vet inte... ja kan inte göra mer en att hoppas på att dom fixar de på nåt sätt.. för hennes mamma står som ägare så jag vet inte alls hur dom har tänkt med allt..

Lyssnar dom inte så skit i dem. Har hon ridit på den halta (ENLIGT VETRINÄR) hästen så får hon skylla sig själv, klart att den blir värre om man fortsätter att belasta en skada.

Din kompis köper en halt häst. Sen rider hon den halta hästen och blir förvånad över att den blir ännu mer halt.
Och så kommer hon på att hon vill ha pengarna tillbaka.. för att hästen är.. ehh .. halt?

Ursäkta men :rofl::rofl::rofl:

Det låter inte riktigt klokt

Nirak

stackars häst.
först att ägaren säljer den halt och att din kompis rider den trots att hon vet att den är halt, och att gallopera (antar att hon har travat med oxå). hoppas att din kompis lär sig något genom det här och lär sig mer om hästvård!

Vissa människor ska inte ha häst... Eller djur, överhuvudtaget. Vandrande pinnar, möjligtvis.

Seriöst, om tjejen inte kan förstå att en häst som är skadad behöver vård, för att hennes mamma säger att den är frisk, då ska hon inte ha häst. Som djurägare har man ett ansvar att se till att skötseln är fläckfri och att djur som har ont får vård, punkt slut. Man rider inte på en halt häst och man bortser inte från ett veterinärutlåtande för att ens mamma inte vill lägga pengar på vården. För det är väl det det handlar om, kan jag tänka? Mamman vill inte punga ut med dryga pengar för att behandla en häst som de nyss har köpt?

det ska vara dolda fel gäller även privata säljare hur många år är jag osäker på

kl

ngn borde anmäla henne till djurskyddet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?