få ner huvudet??

Sv: få ner huvudet??

Hästen är endast hanterad i 20 månader och du vill att han ska gå i "form" ?
För det första så kommer formen BAKIFRÅN & fram , inte tvärt om.
För det andra så tror jag knappast hästen har musklerna som krävs för att jobba i balans och form än , så varför pressa den ?:crazy:

Ibland förstår jag verkligen inte vad folk tänker med...

Testa med en kandarstång fast du struntar i att spänna kedjan. Då blir det ju hävstångseffekt så det drar bakom öronen på henne/honom.
Fast det blir ju skarpare så du får vara försiktig med händerna:crazy:

Jag hoppas verkligen att du inte menade alvar med det där ?!

Hästen behöver balans för att kunna arbeta i form, och för att få det krävs att du har en bra balans i din tur, och samspel mella skänkel och hand.

Rid mkt lösgörande övningar, serpentiner, kankse ngn öppna, och se till att ha kvar grundtempot. Riden du med dina hjälper i balnask ommer såsmåningom formen, så länge all utrustning är som den ska och hästen inte har ont ngn stans.

Tänk på att formen kommer bakifrån och det är bakdelen som ska ridas fram till "frammen", och inte tvärtom. Alltså ska man inte titta allt för mkt på huvudet, utan koncentrera dig på att få in rumpan och håll en jämn lätt kontakt på tygeln.

Hoppas det går bra:)

jag håller helt och fullt med!!!
det kommer automatiskt du kan inte tvinga ner hästen på tygeln.
det kommer när hästen går i rätt form och kan och orkar bära sig.
samarbete mellan handen och skänkeln.
kämpa på!!!:banana:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
803
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 327
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama