få ner huvudet??

Sv: få ner huvudet??

Jag när jag rider med bett så har jag tredelat.. Nått annat tips??
Jag saktar av när han öka på..sätter mig ner djupt, halvhalt och sedan saktar jag av..men han då kör han oxå upp huvudet...
Men det där att verkligen bestämma mig för ett tempo, det ska jag testa..för att vara ärlig så tänker jag bara trav..men nu ska jag tänka tempo!!
Tackar

Testa med en kandarstång fast du struntar i att spänna kedjan. Då blir det ju hävstångseffekt så det drar bakom öronen på henne/honom.
Fast det blir ju skarpare så du får vara försiktig med händerna:crazy:

delvis KL. jag blir verkligen rädd när jag läser vissa inlägg i den här tråden :O, något mer behöver inte sägas

Testa med en kandarstång fast du struntar i att spänna kedjan. Då blir det ju hävstångseffekt så det drar bakom öronen på henne/honom.
Fast det blir ju skarpare så du får vara försiktig med händerna:crazy:

:eek:
Låt oss hoppas, för alla stackars hästars skull, att ingen tar fasta på detta käcka 'tips' :crazy:

Ser att tråden är gammal, men vill ändå tillägga: Låt det ta TID! Det finns inga genvägar till att få hästen i en ärlig form, gammal hederlig skolridning är det enda. Halvhalter, tempoväxlingar, skolor etc.
Och klarar man inte ut detta själv, ta hjälp av instruktör!
Skarpa bett och hjälptyglar är inte lösningen.

:eek:
Låt oss hoppas, för alla stackars hästars skull, att ingen tar fasta på detta käcka 'tips' :crazy:

Ser att tråden är gammal, men vill ändå tillägga: Låt det ta TID! Det finns inga genvägar till att få hästen i en ärlig form, gammal hederlig skolridning är det enda. Halvhalter, tempoväxlingar, skolor etc.
Och klarar man inte ut detta själv, ta hjälp av instruktör!
Skarpa bett och hjälptyglar är inte lösningen.

Jag tipsade bara om ett bett hon kunde byta till eftersom hon ville ha ned huvudet på hästen.

Någon som har tips hur man får hästan att vilja få ner huvudet utan massa hjälptyglar? (han är inte riden mycket, och det går ej tömköra..:( )
Han är väldigt känslig men som sagt, i traven så höjer han huvudet..och det känns svårt att få kontakt med han i munnen...rider även bettlöst..)

jaha du rider bettlöst, då ska du ju absolut inte byta till kandarstång.
Ursäkta mig, hade inte läst ordentligt...:(

Ja, vi noterade det.
Men ett stångbett utan kedja.....

Kedjan har en funktion att fylla, nämligen den att bettet inte ska "vika sig" alltför mycket i hästens mun. Att rida utan kedja (eller att spänna kedjan alltför löst) är minst lika illa som att spänna den för hårt.

Immer

Ja, vi noterade det.
Men ett stångbett utan kedja.....

Kedjan har en funktion att fylla, nämligen den att bettet inte ska "vika sig" alltför mycket i hästens mun. Att rida utan kedja (eller att spänna kedjan alltför löst) är minst lika illa som att spänna den för hårt.

Immer

det är därför man ska andvända en skumrem, för att förhindra bettet att vika sig.
Och du behöver inte bry dig om mitt inlägg om kandarstång för jag skrev innan att jag inte läste ordentligt, men vet nu att hon rider bettlöst på hästen, då kan man ju inte sätte en kandarstång på den.

Döda mig inte:bow:

hmm...o herregud!

Allt för mycket fokusering på huvudet...tror att du ska försöka få tag på en instruktör/tränare... Du kan inte få hästen att jobba rätt om du hela tiden jobbar för att få ner huvudet..det är lixom inte där du börjar..börja med att få hästen lösgjord o fin...
Och dra för guds skull inte ner händerna för att få ner hästens huvud....allt för många drar ner händerna... har absolut ingen effekt...bara värre...

Senast ändrad av en moderator:

delvis KL. jag blir verkligen rädd när jag läser vissa inlägg i den här tråden :O, något mer behöver inte sägas

Jag med...läste inte allt innan jag slängde in nåt i ren frustration..(vet inte ens vad jag skrev)

Men släng 42 bett i munnen på hästen så drar den nog ner huvet ska du se....Gud vad farligt med en massa förslag som kan förstöra hästen! Var försiktiga nu snälla..

orkar inte läsa hela tråden men jag skulle kunna säga fast martingal för då får dom inte upp huvet så mycket men det stoppar ändå en bit upp

det är därför man ska andvända en skumrem, för att förhindra bettet att vika sig.
Och du behöver inte bry dig om mitt inlägg om kandarstång för jag skrev innan att jag inte läste ordentligt, men vet nu att hon rider bettlöst på hästen, då kan man ju inte sätte en kandarstång på den.

Döda mig inte:bow:

Nej, jag ska inte döda dig :cool:
Men det du föreslog var verkligen olämpligt - oavsett om hästen var van att ridas med bett eller ej. Jag hoppas verkligen att ingen annan som sitter och läser här provar det på sin häst...

Man ska använda kinnkedja när man har stångbett.

Immer

Oj, denna tråd var gammal;)

Men vart har grundutbildningen tagit vägen? Rid med benen och sätet, sedan lägger sig huvudet på plats.

Har alltid fått lära mig att man rider bakifrån och fram inte tvärt om:crazy:

Vet att tråden e gammal.....men jag såg framför mig tjejer som läste alla dessa svar...o som trodde på det som stod. Farligt!!

:bow:

jag skulle säga att man skulle skippa övningar på bana och rida ut klättre och gå över stock och sten. på banan är longering med chambon tygel bra då den inte låser hästebs huvud utan låter hästen i en fri form arbeta med ryggen för att stärka de muskelr som behövs för att kunna bära upp ryttaren väl. Att använda tygeln för att ge en krökning av nacken ger endast spänningar i kroppen och slitage skador och har inget med god ridning att göra. en riktigt skicklig ryttare kan rida hästen samlad utan någon form av bett. något att sträva efter:http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA&mode=related&search=

Till bedorah:
Hur menar du då ? Såga ner hästen på tygeln eller?:crazy:
Det är nog bättre att ha en stadig hand och inte sitta och noppa hästen i munnen: :angel:

Senast ändrad:

Någon som har tips hur man får hästan att vilja få ner huvudet utan massa hjälptyglar? (han är inte riden mycket, och det går ej tömköra..:( )
Han är väldigt känslig men som sagt, i traven så höjer han huvudet..och det känns svårt att få kontakt med han i munnen...rider även bettlöst..)

man kan aldrig tvinga ner hästen på tygeln.
hästen måste gå i rätt form så han kommer söka sig nedåt automatiskt sen.
men longera hästen med halsförlängare max 20min åt gången typ vartannan vecka elr så.
det är ett bra hjälpmedel.;)

Hejsan!

När jag rider hästar som jag inte lyckas få i någorlunda bra form, så jobbar jag mycket med lösgörande övningar.
Några tips är att på rakt spår ställa hästen innåt, mycket, även med halsen. Då får hästen annat att tänka på och jobba med, plus att den söker sig neråt. Variera mycket mellan varven, så att hästen gör samma sak i olika varv. Detta tycker jag har funkat bäst på hästar som verkligen lägger sin huvudtyngt i ens händer (men som ändå går med huvudet högt), så att det nästan känns som om man har hästens huvud att lyfta upp.
Sen finns det ju så mycket annat man kan göra. Men att variera övningar är nog bra, och att ofta tänka på att byta varv också.

Men som sagt. Med Lösgörande övningar och att du har ett gott tålamod, så kommer du nog en bra bit på vägen iafl :) Det kan ta tid, även för dem mest erfarna. Men arbetet ger sin vinst. För om man lyckas med att få hästen att arbeta rätt och att den arbetar med dig, då har man inget att förlora! Go for it! :D

du kan aldrig tvinga ner hästen på tyglen det kommer efterhand när hästen går i rätt form

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
803
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 327
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama