få ner huvudet??

Sv: få ner huvudet??

sanni skrev:
Någon som har tips hur man får hästan att vilja få ner huvudet utan massa hjälptyglar? (han är inte riden mycket, och det går ej tömköra..:( )
Han är väldigt känslig men som sagt, i traven så höjer han huvudet..och det känns svårt att få kontakt med han i munnen...rider även bettlöst..)

Jag har exakt samma problem med min travare. Vi har kommit såpass långt att han travar med huvudet rakt fram istället för att köra upp det. Dock kräver detta långa tyglar. Så fort jag tar i honom åker huvudet upp, men om jag sakta lirkar lite med tyglarna och ser till så att de inte glappar för mycket så brukar han oftast lugna ner sig och sänka huvudet igen efter ett par meter.
Jag gjorde helt enkelt som så att när han körde upp huvudet så gav jag honom fritt med tyglar, men satt samtidigt till ganska ordentligt så han förstod att han inte fick öka tempot. Han blev lite förvånad över att jag inte tog tag i honom eller så och tillslut kom han i underfund med att det var ganska mycket trevligare så här. Efter det har jag sällan några problem :banana:

Hoppas det löser sig för dig! :bump:

Louise skrev:
Menar du såga?
Då vill jag tillägga vikten av eftergift! Sitt inte och såga hela tiden, utan ge eftergift omedelbart när du känner att hästen slappnar av.
Jag skulle vilja säga - såga inte öhv!

Rätt träning och att hålla hästen frisk och sund är väl det enda? Tyvärr finns det inge lätt/lättare sätt :smirk:

Du kan aldrig få en häst ärligt i form genom att såga... Sågning använder man sig av när man inte kan/vet hur man ska rida.

Menar inte att va otrevlig, men det är så det är...

tackar för svaren...
Red igår...lite bättre..tog fem travsteg och halt..sedan likadant igen..funkade ganska bra..men var då på vägen vid stallet precis..
ska rida ut idag..får se vad som fungerar då;)
kanske kommer med frågor igen...:crazy:

*Knapplån*

En halsförlängare... ? Ska inte de göra så hästen böjer nacken/har ner huvudet lite i alla fall? (kanske inte så de går i form på rätt vis), men är alltid en början.

Har ett travarsto som alltid gick med huvudet högt, använde halsförlängare 4-5 gånger och sen gick hon med böjt huvud i skritten, med och utan gummibandet (traven är lite värre :crazy: ). Eftersom hon är helt oskolad vad gäller sånt där så vet jag att hon inte går i form som hon ska. Eller, vet o vet. Jag tar förgivet att hon inte gör det. Men det tar sig. :) Är som sagt i alla fall en början.

Alla hjälptyglar är till för dåliga ryttare eller?
Ge hästen en chans att muskla sig och titta hur den rör sig naturligt, återigen en sak för ryttaren att utveckla sina kunskaper, knäppa av i nacken går fort, att förstöra en häst, men .... att knäppa upp en naturlig balans tar tid. Mitt råd: ge hästen och dig tid att utvecklas ihop! Lycka till!

Vadå? Jag har väl inte sagt att hjälptyglar är till för dåliga ryttare? :confused:

Nej!
Men du hör väl på namnet vad det betyder?
Men det visste du säkert innan?
Kan vara till hjälp för de som aldrig har använt hjälptyglar?
Sorry!

atisor skrev:
Men det visste du säkert innan?
Kan vara till hjälp för de som aldrig har använt hjälptyglar?

Får man fråga vad du menar? Skriv mer än bara en fråga. Förklara vad du är sur över? vad har jag skrivit som är så fel?

han är en korsning arab/travare..så huvudet finns ju där..:crazy: 9år, som kommer från ett dåligt hem. Han började hanteras för FÖRSTA gången för 20månder sedan. (lyfta hovar, ledas, ta av och på grimma...)

jag har gått mycket med han i skog och mark, då jag har gått brevid..
Innan så gick han alltid med huvudet högt, även när man gick brevid men det gör han inte nu så ofta.

Rider mycket på långa tyglar i skritt, och i paddocken rider jag så han mjuknar och går lågt med huvudet väldigt korta pass. Har inte travat så mycket där än, då det är lite svårt ännu för han med balansen.
Men jag rider mest ut för att han ska få lite mer muskler innan vi är där..
han är även ganska så stressad i paddocken..då den ligger på ett fält.

men när man ska rida i skogen så är det ju sååå kul att trava....så då åker huvudet upp och så glömmer han liksom bort lite att det sitter faktiskt någon på han..

Hej, jag har också en arab/travare som gärna hade huvudet högt i början när jag köpte honom, men det försvann med mkt dressyrarbete ;) ,nu är huvudet bara högt vid extremt "arabiga" tillfällen haha :)

Jag skulle inte bry mig om huvudets plats! Konsentrera dig på att få kontakt med munnen i första hand, inte korta så mkt utan låta hästen börja lita på stödet från handen i stället!
Sedan kan du försöka dig på förhållningar med mkt säte och ben, försök ha hästen mellen handen och benen sas.. Rid mkt lätt så att du underlättar för hästen!

Men du? Vad menar du med bara 20 månader sedan han började hanteras? Jag har fått hem flera sådana hästar, har ihop med brorsan tre sådana nu och har haft en hemma för inridning och försäljning. När jag börjar hantera dem så är de "specialfall" i ungefär tre månader, sedan hanterar jasg dem som vilken häst som helst. På tre månader så hinner man lära dem bli ledd i grimma, träns, hämta i hagen, borsta, lyfta ben, longera och rida dem i skritt och trav och galopp. Starta, stoppa och svänga. Ja, det har vart vuxna hästar, den äldste var 7 år och hingst, men vilken barnunge som helst kunde rida och hantera honom efter ett par månader.

Så, hantera hästen som en HÄST, inte en bebis, på 20 månader ska du inte ens behöva tänka på att den är mindre hanterad än normala hästar.
SKIT i var huvudet är. Om skallen åler upp i trav så bryt av och börja om uir en balanserad skritt igen. Fäppla INTE med tyglarna/hästens mun, en häst som går bakom hand är inte rolig att rida...
Ta hjälp av instruktör...

Fast att böja in skallen är ofta sämre än att de går med huvudet högt, det ger falsk säkerhet och hästen fattar inte ett skir. TA HJÄLP av en bra instruktör istället så att det blir rätt...

Jag med polly mulle.

20 manader sa ska man ha hunigt langt, specielt om man vet vad man gor. Det ar bara att glomma att hasten varit ohanterad efter nastan tva ar av hantering och skolning.

Om jag ska vara rak och arlig, sa om ni inte kommigt langre an till traven pa denna langa tiden sa vet du inte riktigt vad du ska leta efter. Eller vad du ska gora for att losa sadana hara problem.

Om jag vore du skulle jag lamnat hasten till en beridare, och sen ta lektioner.

Men annars sa kan det hjalpa att longera hasten med inspanningstyglar, det hjalper hasten att vaga ta stod i bettet utan att ha nagra hander som flaxar runt i andra sidan av tyglarna. Fasta sido inspanningar kan vara bra, el en googe, fast med googen sa kan du inte galopera den ar bara bra for att jobba traven.
Och sjalvklart sa borjar du med dom valldigt lost spannda.

I ridingen skulle jag soka rytm, impulsion och lungn, rida i trav gora volter och volt tillbaka mycket och bara konsentrera pa att hitta en rytm, aven om den ar lite snabbare an onskat inte tanka sa mycket pa huvudet det kommer ned nar hasten slappnat av.

Ehhh. Ha ner huvudet?! Och varför vill du dt? Om du menar att hästen ska gå i form så har du heeelt fel uppfattning! När hästen aktiveras bakofrån kommer den automatiskt att kröka på nacken och då höja ryggen, det Moonlightgarden skrev om att "Det som funkar på ridskolans lilla har högt huvud jämt ponny är att man sänker handen rejält, har minimalt för långa tyglar och driver med sits och ben, samtidigt som du sitter tillbaka med sitsen." är inget jag skulle rekomendera, att sänka handen gör inte direkt att dom trampar under sig, möjligtvis att dom kröker på nacken men sänker ryggen = FEL. Jag tkr det är så sorgligt att se alla ponnyryttare (Speciellt MEN även hästryttare) såga ner sina hästar på "tygeln" ryttarna rattar och rattar och hästen gör så gott den kan. SORGLIGT! :eek::crazy: (Kanske tog i lite föör hårt...:confused:)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
803
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 327
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama