Få ner Häst i vikt, hur?

Sv: Få ner Häst i vikt, hur?

Jag skulle sprida ut det mer, speciellt höt. Står han still och bara äter 7kg varje natt så är det inte så konstigt. Jag ger min unghäst 2kg hö på morgonen sedan 2kg till lunch, 3 till middan 3 på kvällen. Korn, ger man som sagt oftast till hästar som behöver lägga på sig lite, lixom betfor då det är vääldigt sött, om man inte kör på den osockrade. Men jag skulle testa på Müsli och eventuellt lite havre, mineraler om det skulle behövas samt att man sprider ut fodringarna så mkt som möjligt.

Sv: Få ner Häst i vikt hur?

Faktum är att min hästar är i finare hull nu när dom får fri tillgång, när jag fodrade 3 ggr/dag så var de mkt tjockare. Idag har jag hästar i gott hull, fina i päls o bra i magarna. Visst åt dom kopiösa mängder i början o blev riktigt feta, men med tiden lugnade dom ner sig med ätandet o sen dess varit stabila i hullet hela vintern, trots väldig kyla o massor med snö. Jag hoppas inte det finns nån som har hästar på lösdrift som har annat än fri tillgång på grovfoder. Jag kan inte med säkerhet säga att dom får i sig 10, 20 eller 30kg om dagen men jag uppskattar det ungefär så då jag gör åt drygt 2 rundbalar á 400kg/vecka till mina 8 shettisar, en arab o en varmblodstravare, shettishingsten o travaren står inne nattetid o då får dom 5 resp 15kg hösilage för natten o jag har svårt att tro att dom skulle äta mindre ute på dagen.

Men jag ska bara få med mig kameran ut till stallet ( glömmer den hemma jämt) så ska jag fota dom.

Sv: Få ner Häst i vikt hur?

Men jag kan inte tillåta min häst att bli riktigt jäkla fet, för att se om det fungerar. Då är det ett skott i pannan som gäller för henne.

Min är också i bra hull, vacker päls och riktigt bra i magen, även om hon inte får äta hur mycket hö hon vill.
Visst vore det enkelt om hon kunde få äta hur mycket hon ville, men det fungerar inte riktigt så i alla lägen.

Jag har nog aldrig förstått varför det är så viktigt med fri tillgång just till lösdriftshästar. Men så har jag aldrig haft hästar på lösdrift heller, kanske beror på det.
Jag har inte ngt mot lösdrift om det är ngn som undrar.

Däremot så tror inte jag på att alla hästar klarar av att få hur mkt mat som helst. Jag har två som inte gör det. Och jag håller med den som skriver före mig. Om den ena av dem skulle få äta så mkt hon vill så hon skulle bli fet för att sedan vänja sig och bli smal igen så kan jag nog lika gärna ta bort henne på en gång. Hon skulle nog inte överleva det.

Men det är ju jättebra att det passar dina hästar.

Jag håller med. På en lösdrift finns det ju förhoppningsvis saker att tugga på, som inte finns i en box om man nu inte fyller boxen med grenar. Så jag förstår inte riktigt behovet. Visst, om det är skitväder kanske de behöver lite mer, men å andra sidan så kan de ju ta skydd om de vill, det gjorde iaf min och de andra han gick med på lösdriften.

Min häst har gått på lösdrift i några år och han var smällfet! Han hade minst 100 kg övervikt.
Här är han på lösdrift:
27017860.jpg

Och såhär ser han ut på kontrollerad foderstat på 5 kg grovfoder, han har alltid ca 0.5 kg halm kvar i boxen, när han fick mindre så åt han upp all halm, så jag är säker på att han inte står hungrig.
Glansig och fin päls och bra mage. Men framförallt så känns han väldigt frisk och han rör sig på ett helt annat sätt än han gjorde när han var fet.
30704036.jpg

Jag tycker att lösdrift hade varit det optimala, men tyvärr så funkar det inte för min häst. Jag vill inte att han ska behöva bli sjuk eller få massa krämpor pga fetman han får på fri tillgång.

Jag vet minst en som inte har fri tillgång på foder i lösdriften, just för att hästarna inte ska bli tjocka. De kan inte hantera det där med mat, vare sig det är hö, ensilage eller gräs.
Min egen ponny är precis likadan. Får han något ätbart under mulen äter han upp det, oavsett årstid och fodertillgång. Han äter som en dåre hela sommaren när det finns gräs och ställer jag honom på halm i boxen äter han minst 5-10 kg på en natt. Skulle jag erbjuda honom fri tillgång på "vanligt" grovfoder skulle han rulla fram efter några veckor. Då skulle förmodligen ett fånganfall komma som ett brev på posten och sen skulle det vara slut.

Men jag känner också många hästar som fungerar perfekt på fri tillgång, så där är de väldigt olika. Hade med glädje haft en häst man kan utfodra normalt!

Olja funkar inte så, åtminstone inte matolja. Däremot paraffinolja är en annan sak. Olja ger man för fettets skull och inget annat.

Har vi samma häst kanske:idea:?! Min skulle heller aldrig kunna gå i en lösdrift eller beteshage (kanske när de andra går in för säsongen isf).

Hur mkt. väger din idag? Och vad vägde han som mest? Hur lång tid tog det att banta ner?

Hehe, det är säkert inte samma men det är ju samma ras om jag inte minns fel. Visst har du också en islänning?

Jag har ju inte vägt honom på våg, men jag skulle gissa att det som måttbandet visar stämmer på ett ungefär iaf. (det skiljde 15 kg på en annan i stallet). Som tyngst vägde han lite över 400 kg, 430 kanske. (har inget fota från när han är som fetast. Tror att han väger ca 400 på tjockisfotot.
Idag visar måttbandet 318, men då har han massa tjock päls. Men någonstans strax över 300.

Jag började banta honom i höstas/vintras, då vägde han nästan 400 kg. Helt kontrollerad blev foderstaten först vid nyår, innan dess var det lite si och så med det där, för då stod jag i ett annat stall.
Han är färdigbantad nu, i början av april, så det tog väl minst 4 månader (jag får väl räkna med tiden innan nyår lite halvt, så då blir det väl 6 månader kanske)

Min är inte superlättfödd, han är 128 cm i mkh, och han har fått 4.5 kg grovfoder om dagen(hö, halm och lusern) och lite extra grenar emellanåt. Inget kraft.

Välkommen till klubben!
Vad är det för färg på din? Tycker den såg ut att ha lite samma färg om min snygging på fotot, men svårt att se i det luset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 883
Senast: co-SMAD4
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 393
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 719
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka