Få ner Häst i vikt, hur?

Sv: Få ner Häst i vikt, hur?

Host, host, hennes shetlandsponnyer får dubbelt så mycket hö/silage som min D-ponny. :angel: Jag hade kunnat göra mycket för att min skulle kunna äta 10 kg hö.
Nu är det halm som gäller.

ska fota mina hästar så ni får se. Sen jag började med fri tillgång så är dom finare i hullet än dom var när jag portionerade ut foder.

TS: Jag tycker inte att du ska ge mer grovfoder, men du ska inte ge mindre heller. Kanske byta ut något kg mot halm om hästen står utan mat många timmar istället.

Halm innehåller enbart energi, inga är risken proteiner så då är risken stor att du får en häst med proteinbrist, dvs en häst med tjock mage o tunn överlinje, inget bra fodermedel att banta häst med mao

Halm innehåller enbart energi, inga är risken proteiner så då är risken stor att du får en häst med proteinbrist, dvs en häst med tjock mage o tunn överlinje, inget bra fodermedel att banta häst med mao

Det beror på vad man ger för övrigt.
Jag bantade min troligen insulinresistenta ponny genom att ge henne lusernpellets (utan melass), lite soja, lite betfor och halm. Det var ganska så effektivt. Hon har varit mkt svårbantad.

Ta bort kornet och oljan helt, bara dumt att ge en fet häst. Minska ner betforen till hälften vad han får idag. Hur ser analysen ut? Svårt att veta om han får i sig bra mängd utan analys. Jag skulle fortsätta som du att ge biotin och mineraler som du gör nu.

Sen är det bra att du tänker långsiktigt och fortsätter med viktnedgången under ett längre perspektiv. Att se till att han går i en bergshage el. liknande och inte på bete sen när den säsongen börjar.

Lycka till! Har själv en häst som gått ner ca 50 kg på 6 månader, men behöver gå ner mer.

Om man ger bara halm ja, men om man byter ut en del av höet mot halm, och en del mot lusern, soja eller annat beroende på hur mycket extra soja man behöver, så kan man sänka MJ i foderstaten MYCKET och på så sätt kunna ge mycket mer protein till en mindre mängd energi.
Då kan man BÅDE slippa proteinbrist OCH ge tillräckligt med grovfoder så att hästen får tugga och hålla igång magen.

Jag hade tagit bort kornet helt och varit ute på mycket klätterrundor och konditionsträning. Lite längre trav och galoppsträckor än vanligt tex.. Skritt är superbra för muskelbygge men har inte upplevt att det hjälper till att få ner hästen i vikt.

Vad är orsaken till att du ger korn och ska börja med olja? Både korn och olja är ju sådant man ger till hästar som behöver gå upp i vikt.
Istället för att ge korn så kan du ge några kg extra hö och det är betydligt mycket bättre för hästen. Vad äter hästen under dagen? Det är verkligen inte bra att hästen går utan mat hela dagen, det ska inte gå mer än tre timmar mellan hästen har slutat äta tills den kan börja äta igen.
Vad har du för analysvärden på hö´t? Det är där du måste börja för vet du inte värdena så är det hopplöst att veta vad du ska ge.

Om du behöver komplettera med mer protein så är det bättre att ge soja eller potatisprotein så att du slipper ge en massa extra Mj i onödan.

Nu har jag tittat på dina bilder och jag kan inte säga att din häst är fet. Hur har du kommit fram till hans vikt och hur hög är han?

Det du har skrivit i din blogg att olja skulle få ut sand är fel, ska du hjälpa hästen och förebygga sandkolik så är det loppfrön du ska ge. Olja gör inte tarmarna glattare utan det är först vid kolikanfall som olja kan slangas in som kan hjälpa till om det är förstoppningskolik som är problemet. Om det är gaskolik så hjälper inte olja utan då ger man kramplösande.

Jag skulle ta bort kraften.. om hästen är överviktig så finns det ingen anledning att ge kraft foder.. och sen skulle jag sprida ut maten lite mer.. kanske 3-4 kg hö på morgonen istället för 2kg och sen 1-2kg mindre på kvällen.
Se till att hästen har kompisar i hagen och stora ytor att röra sig på.. gärna lite ojämn terräng.

Ska man räkna ut TS behovet på vikten inkl. övervikt?? Jag har räknat på målvikten.:crazy::confused:
Som tur var kanske man ska säga så har det inte varit några som helst problem med magen, jag har legat lite över minimibehov också iofs.

Det är du som gör rätt. Om man räknar ut behovet efter övervikten kommer ju hästen att behålla sin övervikt. Klart du ska räkna ut efter målvikten.

Det är du som gör rätt. Om man räknar ut behovet efter övervikten kommer ju hästen att behålla sin övervikt. Klart du ska räkna ut efter målvikten.

Tack för svaret.
Det var väl ändå det jag tänkte. Det är ju knappast fettet som behöver matas.

Om man ger bara halm ja, men om man byter ut en del av höet mot halm, och en del mot lusern, soja eller annat beroende på hur mycket extra soja man behöver, så kan man sänka MJ i foderstaten MYCKET och på så sätt kunna ge mycket mer protein till en mindre mängd energi.
Då kan man BÅDE slippa proteinbrist OCH ge tillräckligt med grovfoder så att hästen får tugga och hålla igång magen.

Det stog inget om Lusern i ditt inlägg,bara att byta ut en del av höt mot halm, man bör ha väldigt höga proteinvärden i höt för att kompensera det med halm för att undvika proteinbrist.

Det stog inget om Lusern i ditt inlägg,bara att byta ut en del av höt mot halm, man bör ha väldigt höga proteinvärden i höt för att kompensera det med halm för att undvika proteinbrist.

Det stod inget om lusern där nej, för att jag pratade om TS inte protein. Jag har tidigare nämnt att det kan vara bra att ta en analys för att veta vad man behöver komplettera med och om man kanske kan byta ut något mot något annat foder.
Självklart ska man inte byta ut hö mot halm rakt av, alla behoven ska ju tillgodoses. Men innan man vet vad det finns för värden kan man inte veta vad man behöver komplettera med. Det är inte säkert att det räcker med lusern heller, utan hon kanske behöver något mer koncentrerat.

Och eftersom jag redan hade sagt att man kan behöva en analys för att se vad man behöver kompplettera med så tycker jag det var onödigt med en hel utläggning till om detta, utan skrev därför bara att man kan byta ut en del hö mot halm för att få upp TS.
Allting går alltid att utveckla lite till, men i detta fallet tyckte jag att det var onödigt, vilket det tydligen inte var eftersom det blev missförstånd ändå.

Vore kul att se bild på dina hästar med perfekt hull med så mycket mat, jag blir då avundsjuk!

Min Paint som äter ca 20 kg hösilage/dygn, 4 dl betfor för att blanda ut bl.a mineraler, GSM och Linfröolja ser ut så här
Kan tillägga att han är 142 i mkh

TS 58,8%
Smrp 62
MJ 11,2

Ca 6,0
P 2,0
Mg 1,7
K 16,3

24413_1214767097872_1489658793_30453621_6403255_n.jpg

24413_1214768817915_1489658793_30453629_7991531_n.jpg

Nu gör han av med mycket energi i hagen men jag är utav tron att ju mindre mat de får utav grovfoder ju mer slänger fettförbränningen i bromsen. I min värld ska en häst äta omkring 18 timmar utav dygnet utav ett bra grovfoder.

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är det bäst om de kan äta större delen av dygnet. Problemet är bara att olika hästar äter så otroligt olika fort...

Min skulle kunna få 50 kg per dygn och ändå stå utan mat vissa perioder.

Hon får nu hö eftersom 4 kg ensilage (rätt torrt) gick åt på mindre än en timme, höet får hon jobba lite med.

Då gissar jag på att han inte är lättfödd. Kul att han kan äta så mycket. :) Ser ganska fin ut.

Ju mer mat jag ger min häst desto fetare blir hon. Skulle hon äta 18 timmar per dygn av ett bra grovfoder så skulle hon behöva avlivas efter några veckor.

Hon är extremt lättfödd, rör sig inte i hagen, och rids inte speciellt mycket just nu, då hon varit skadad.
Men hon har alltid grovfoder att pilla med, dygnet om, då hon står på halm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 883
Senast: co-SMAD4
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 393
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 719
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka