Få mjölken att sina

bigganl

Trådstartare
Ni som är vana avlare har nog koll på detta: Ungefär hur lång tid behöver sto och föl vara åtskilda för att mjölken ska sina?
Mixen diar mycket fortfarande (8,5 månad nu) och stoet är lite tunn. Hon äter normalt 70 MJ om dagen och är då i väl gott hull. Hon äter nu 145 Mj om dagen och är väl tunn. Fodrar jag på mer så får hon bara mera mjölk så jag behöver dela på dem. Undrar bara på ett ungefär hur lång tid jag ska räkna med. Räcker ett par månader eller behövs mera tid?
 
Sv: Få mjölken att sina

Det är ganska olika.
Men om du släpper ihop dem igen så måste du kastrera lillen.
 
Sv: Få mjölken att sina

Det undrar jag också. Står inget hjälpsamt i mina avelsböcker.

Mitt sto behöver i och för sig gå ned några kg, så när hon flyttat i helgen tänkte jag dra ned på fodret en del. Vad mer behöver man ha koll på och hur länge?
 
Sv: Få mjölken att sina

Det är lite olika beroende på sto, vissa släpper inte till sina avvanda ungar medans andra kan dia allt och alla.

Mycket rörelse, inget kraft är receptet första veckan så brukar det inte stocka sig.
 
Sv: Få mjölken att sina

Det är så otroligt olika.
För visa så räcker det, för andra så kan ungen vilja fortsätta dia i alla oändlighet.
Vet ett fall med mor och barn där ungen var borta många månader men så fort de släpptes ihop försökte den dia även då de försökte släppa ihop dem i vuxen ålder
 
Sv: Få mjölken att sina

vår vet tyckte att 2-3 mån var för lite för att våga släppa ihop de hästar lillen försökt dia från med honom igen.
 
Sv: Få mjölken att sina

Jag har precis haft samma funderingar som du och tyckte inte jag hittade något i litteraturen heller. Då stoet började tunna ur lite kände jag att det var dags att göra något. Hingstfölet är nu 10 månader. När han var 9 månader särade vi på dem på natten och de fick vara tillsammans på dagarna och i söndags skickade jag honom på lösdrift i hingstflock. Där ska han gå till slutet av september. Mammans juver var sprängfullt i måndagsmorse och hon var otroligt irriterad. Jag har tagit bort kraftfodret helt och ridit varje dag och nu är juvret mycket, mycket bättre:-)
 
Sv: Få mjölken att sina

I vårt stall har fölet varit ifrån mamman i 2 månader och släpptes ihop igen nu i veckan. Fölet försökte dia men mamman sa ifrån ordentligt.

Men har en annan häst här i byn som låter sin 2-åriga "fölunge" dia fortfarande... dom blir helt hysteriska båda två om man försöker dela på dem.
 
Sv: Få mjölken att sina

Det där har jag varit livrädd för sedan jag får flera år sedan var på en ponnyutställning där mor och dotter inte klarade av att vara isär. Dottern var vuxen. När den ena var inne i ringen stod den andra utanför och skrek.

Jag hr vant av mina vid åttamånaders ålder och sedan skickat iväg dem på lösdrift för unghästar. De två som jag inte sålt var borta från mamma i 10 respektive 12 månader. Ingen försökte dia när de kom tillbaka till henne.

För att få stoet att sina har jag tagit bort kraftfodret under en vecka och sedan hållit ordentlig koll på juvret. När det spända gått tillbaka och juvret är litet och slappt har jag försiktigt börjat fylla på med lite kraftfoder.
 
Sv: Få mjölken att sina

Mitt sto får bara grovfoder, skall jag minska det också tills hon sinat?

Undrar fortfarande vad jag skall ha koll på? Hon flyttade idag och juvret var stenhårt när jag tog in henne ikväll. :-S
 
Sv: Få mjölken att sina

KL
Tack för alla svar. Jag förstod att det kan variera rätt mycket mellan olika hästar, men det känns som jag har lite mer kött på benen nu. Det känns alltid bra att höra hur andra gör och hur de tänker.
Mixen ska kastreras om 3 veckor och sen är det meningen att jag ska flytta honom så att de får vara isär ett tag. (jag byter ett tag så jag får en anna häst hit). Om jag siktar på 4-5 månader istället borde det fungera. De har varit i varsin box på nätterna sedan årsskiftet och det har inte varit någora problem alls, men på morgonen när de släpps ut så har han bråttom till mamma för att få en slurk. Hon låter honom dia, men bara lite, sedan säger hon ifrån. Det känns som ett gott tecken. Men det är samma sak när jag har ridit mamman eller de varit ifrån varandra en aldrig så kort stund. Då ska han dit direkt och ha en slurk. Det är väl en trygghetsgrej också misstänker jag. Nu åker hans halvbror hem om en vecka och då är det bara mina två kvar, så därför känns det ännu viktigare att dela på dem ett tag så att de inte blir beroende av varandra. Hon är inte så tillåtande att hon låter hans halvbror dia.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 061
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 129
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp