Få mer motiverad hund?

Red_Chili

Trådstartare
Har nu en gammal dam hemma.
Hon är 8år, självständig och svårmotiverad när det kommer till "tanketräning". Med hjälp av godis har jag lyckats lära henne "sitt", "sitt fint" (sådär fult med framtassarna upp i vädret), "ligg" (även om det går seeeeegt när hon ska ligga) och hon HAR kunnat lite fotgående för evigheter sedan.

Jag skulle gärna träna med henne eftersom jag tror att det är bra att få använda hjärnan och inte bara springa som en tok ute (vilket hon älskar mest).
Frågan är då vad jag kan göra?

Jag har gett henne pet-flaska med lite mat i för att hon ska få något att göra. Har även provat sådan där boll med hål i. Sådant uppskattas extremt mycket - tills att det blir lite svårare att få ut dem.

Hon anstränger sig inte i onödan med andra ord.

Vad kan man hitta på med henne?
Har funderat på att ta med henne när jag ska träna agility med unghunden, vilket hon uppskattade förut, eller ja, bara balansgrejerna och eventuellt något litet hopp-hinder...

Några tips/funderingar/övrigt?

Sv: Få mer motiverad hund?

Jag introducerade klickern för min extremt omotiverad vinthunds dam för 2-3 år sedan (då var hon 7 år) idag har jag en mycket positivare och mer arbetsam hund! Men hon behöver många gånger peppas igång. Jag har tre hundar, jag tränar alltid henne sist, då hinner hon bygga upp lite "avundsjuka" under tiden ;). Så fort hon är mindre på byter jag hund. Detta har som sagt gjort att hon idag är mycket mer arbetsvillig.

Min hund är också en gammal dam som inte behagar lyfta på ändan i onödan. Jag brukar dels trickträna ett par gånger i veckan och så brukar jag lägga några godisar i en kartong eller ett papprör som hon måste dra sönder för att komma åt godiset. Det funkar för när hon väl börjat slita och märker att det går sönder :grin: kan hon hålla på hur länge som helst för att få ut en ynka fjärdedels frolic. Om man lägger godiset i saker som inte går sönder däremot ger hon upp efter en halv minut. En ny favorit här är toarullar som är "ihopvikta" i ändarna och godis inuti.
Godis eller leksaker under mattan är också en höjdar som kan göras om och om igen.

Senast ändrad:

Jag skulle leta en förstärkare som betyder nåt för hunden. Eller som Flarne skriver, klicka in henne.

Nånting borde få igång henne, favvoleksaken i slutet av ett kort sök, eller nåt i matväg som toppar listan tex kyckling eller skinka.
Vad som helst som är värt att ta i för. Leta!

min hund är lite äldre än din, så jag låter bli att träna med mindre dåligt samvete. min hund har inte något större behov av aktivering, och har nog aldrig haft. visst kan det vara roligt att träna lite grann (hungrig hund, klicker, köttbullar + avundsjuka), men hon är lika glad om hon slipper. hon får alltid följa med på träningarna, och vi går en promenad runt klubben, ibland går vi in och tränar något moment/tittar på de andra hundarna, sedan är hon fullt nöjd för resten av veckan. all träning utöver det är för att JAG inte ska få dåligt samvete och känna att jag "glömmer bort" henne.

kanske är det likadant med din hund? kanske har hon inget egenintresse av någon avancerad mental stimulans? jag menar absolut inte att du inte ska träna, men att du kanske ska anpassa mängd och innehåll efter hunden.

Jo, hon är nöjd och glad även om hon inte får mental stimulans. Om hennes dagar består i: Vakna, äta, ut, leka med andra hunden, sova, långpromenad, vila, äta, ut, mys-stund, ut, sova - då verkar hon vara väldigt nöjd.

Anledningen till att jag startade den här tråden var just för att få tips på hur jag kan anpassa någon liten träning efter henne ;)
Hon är dessutom en saluki - och de brukar inte ha speciellt stort behov av mental stimulans..

Klicker ska nog testas. Känns som om det skulle kunna vara en bra grej och jag har faktiskt en klicker liggandes här någonstans..

Min hund är sex år gammal. Vi tränar mest på vardagliga grejer som sitt, ligg, stanna lite "fot" och sådär. Mn hon kunde verkligen ingenting när jag köpte henne för 4 månader sedan så sån träning är precis vad vi behöver just nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Redfox
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10