Sv: Få mer "bärighet i traven?
Bra beskrivning tycker jag!
Jag tänkte tillägga lite tips inom detta!
Det är viktigt att hästen sträcker mulen framåt och nedåt. Om hästen "bryter kotor" och hamnar under lodlinjen så är arbetet förgäves. Då hästen går i lång och låg form (snusar i backen) så lyfts som sagt ryggen upp, detta för att det finns en led som går längst hela överlinjen som höjer upp ryggen. Manken reser sig och blir lösgjord, samt kommer hästen mer under sig med bakbenen då den kan vinkla in benen mer under sig. Om hästen gör rätt så hamnar den inte på framdelen. Det är svårt för den till en början att gå så här, men med tålamod så kommer styrkan och den orkar mer. Men var noga med att ha skrittat mycket så att musklerna är något varma innan hästen sträcker på dem.
Min egen häst var väldigt markbunden och stel i sina rörelser. Ryggen sviktade inte mjukt upp och ner i trav som den ska göra. Men efter att ha ridit så här i ett halvår (som uppvärmning) nu så har jag en häst som är mycket mjukare och har lättare för ett sakta stabilt tempo. Hon bär sig väldigt väl. Jag brukar även efter ett ridpass stretcha henne på det vis att jag lyfter hennes framben i gradlyft (dit det tar stopp helt enkelt) och låter benet vara lyft i ca 20 sek. Då sträcker jag ut på en stor muskel som hör samman med hela ryggpartiet. Om jag drar benet mot mig så sänks hela ryggens ena sida och drars mot mig. Med tiden har hon blivit mycket mjukare i ryggen och kan svanka mer. Hon har en väldigt rak s.k karprygg, därför är detta positivt.
Principen med lång och låg form är också mycket att man töjer ut muskeln och gör den mer stark och rörlig som förberedelse för att sedan korta den och låta hästen arbeta mer intensivt.
Jag och Fluga efter ett träningspass. Det är väldigt bra att både börja och avsluta med detta. Egentligen bör väl hästen gå längre ner med huvud. Men hon har en fri form och ingen tendens till att vara framtung. Svävet är bättre nu än vad det har varit. Ni kan säkert se på bilden varför. Detta är nog en av de bästa bilder jag har på mig och min häst.
Detta och mycket skritt vid start och slut är vad jag kallar hållbar ridning. Men den saken kan man ju se olika på
Men av mjukhet och lösgjordhet kommer också bärighet. Om man nu gör rätt så att säga.
Jag vet inte om jag gav svar på TS fråga, jag hoppas det i alla fall
Ups, långt inlägg detta blev. Jag har svårt för att inte skriva mycket tror jag