Få mer "bärighet i traven?

L

L_G

Det är så att min islandshäst har stått ett tag och tappat både kondition och muskler. Vill jobba fram traven och så att han kan bära sig i kurvorna på banan. Han lägger av till tölt/grisepass då. Vad ska jag börja med? Vill att han ska få bättre ryggmuskler också.:banana:

Väldigt tacksam för svar!:bow:

Sv: Få mer "bärighet i traven?

För att få mer ryggmuskler tror jag dels att det är bra att jobba mycket med baken, jobba på volt i skritt, flytta baken och så vidare. Detta brukar göra så att de ger efter i nacken också, och börjar jobba rätt och med ryggen.
I vårt ridhus är det ganska tugnt underlag, och där brukar vi låta de trava. Bara trava mycket där inne, så att de lär sig hitta traven. När de kan det brukar vi jobba de över cavaletti, så att det får jobba med ryggen så också.
Om man jobbar med baken mycket, så brukar bärigheten komma också.

Sikta in dig mycket på att träna upp ryggmusklerna, samlingen och bärigheten. När din häst kan gå avslappnat och bära sig själv så är traven inga problem. Jobba mycket med öppnor och klättring, samt samling i olika grad. Låt hästen gå samlat ett par minuter i skritt, låt den sedan bara gå på lång tygel och sträcka ut för att en stund senare låta den gå samlat igen osv. Börja med korta intervaller för att sedan öka på detta. Det är en väldigt bra övning som bygger upp bärighet och balans på rätt sätt. Med tiden kan du rida längre och längre sträckor samlat för att kunna minska på vilaminuterna. Meningen med detta är att hästen ska kunna gå samlat, orka bära sig själv med rätt muskler uppbyggt på rätt sätt.

Min häst har fått mycket bättre trav genom att jag har tränat galoppfattningar och sen bara ett tiotal galoppsteg sen sakta av till trav. Hon har byggt fina muskler av den typen av träning och naturligtvis som dom andra har sagt flytta och böja i skritt, klättra osv.

Det är bara att ligga vettu :)

Ligga i, menar jag naturligtvis! Freudianskfelskriving?? Hahhaa! ;)

Uppvärmingen är A & O.
Med uppvärmningen vill man att hästen ska vara mjuk och fin i munnen, arbeta i grundform, söka sig framåt nedåt , länga överlinjen , gå framåt för hjälperna, inte vara stressad eller spänd, inte vara lat, ska ha mycket energi. Om inte uppvärmningen funkar ska man aldrig gå vidare med samling!
Det är inte svårt att samla hästen, utan det svåra är att värma upp hästen.

Du vill att hästen ska få mer bärighet i traven, gå i på volt vänster varv ta inner tygel och för den upp mot fin höft, så fort hästen tänker framåt nedåt så ge hästen tygeln, det är viktigt att hästen söker sig framåt nedåt om den krullar halsen så håll kvar tygel stödet tills den söker sig framåt nedåt. Om hästen kastar upp huvudet så gör det obehagligt för hästen genom att ta tygel kontakten igen genom att föra upp den mot fin höft, till slut känner hästen att det är behagligast att gå i låg form. När det fungerar i skritt i båda varven kan du börja i trav, med samma hjälper.

När hästen arbetar i lågform (grundform) höjer den ryggen & länger överlinjen. På så sätt bygger man muskler som man behöver, för att senare gå vidare i samling. Det är ingen ide att med en inte uppvärm häst börja med samling, då blir det oftast bråk och tjaffs. Vi vill ju att hästen ska bära upp sig vackert och i en fin form samt ha höga lyft då krävs det mycket arbete i grund form.

Vissa säger att man ska värma upp hästen i 10 minuter för att senare gå vidare till samling (men de är bullshit enligt mig), ibland kan hela ridpasset bara bli en uppvärmingen, det beror mycket på hur hästen är.

När hästen är uppvärmd och svarar för hjälperna utan att vara för pigg eller lat kan man övergå till det roligare, samling. Vissa gånger kanske det bara blir 10 sekunder. Men när hästen blir bättre i uppvärmingen så kan man lättare & snabbare börja med samlingen.

Det är viktigt att hästen får varva ned. Nedvarvningen består av samma metod som uppvärmingen.

Om du undrar över något är det bara att fråga..
LYCKA TILL MED DIN HÄST!!

/ Carro

Jag stärkte traven på min häst (han har bra grund i sina gångarter) genom att låta honom trava på lång tygel, gå med sänkt huvud och hals och få jobba ordentligt med ryggen. Nu i vintras red jag med brodd på lättare is, inte en sjö eller liknande utan 1cm is som var på vägen(om du förstår vad jag menar). Då jobbar han kanon! Brukar också trava i uppförsbackar, rygg och lyft tar nytta av det när det gäller min pålle iaf. :) Sen är det ju upp till varje ekipage vad som funkar osv. Men det har funkat bra för mig, sen får man ju utveckla :) Men min har då haft lite svårt för att ta formen riktigt i traven och då har jag tyckt att de här ger en mkt positiv effekt :)

Lycka till:)

Se till att hästen har en balanserad samlad skritt (som man sagt tidigare). När skritten kan ökas och samlas mjukt brukar man kunna börja driva in hästen i traven.

Jobba med volter i varierande storlek, se till at gå in mjukt på volten så hästen inte spänner sig. Viktigt att aktivera bakdelen på volten.

Hur gör du nu när du travar? säte, skänkel och hand.

Kan du ställa/böja hästen åt båda håll (med tygelkontakt) utan att den spänner sig?

Börjar den skritten med bakbenen när du går fram från halt? Eller häver den sig på framdelen?

Kan du gå på volt i tölt?

Det kan ju bli lite svårt att ge råd innan man vet hur du gör idag..;)

Bra beskrivning tycker jag!

Jag tänkte tillägga lite tips inom detta!

Det är viktigt att hästen sträcker mulen framåt och nedåt. Om hästen "bryter kotor" och hamnar under lodlinjen så är arbetet förgäves. Då hästen går i lång och låg form (snusar i backen) så lyfts som sagt ryggen upp, detta för att det finns en led som går längst hela överlinjen som höjer upp ryggen. Manken reser sig och blir lösgjord, samt kommer hästen mer under sig med bakbenen då den kan vinkla in benen mer under sig. Om hästen gör rätt så hamnar den inte på framdelen. Det är svårt för den till en början att gå så här, men med tålamod så kommer styrkan och den orkar mer. Men var noga med att ha skrittat mycket så att musklerna är något varma innan hästen sträcker på dem.

Min egen häst var väldigt markbunden och stel i sina rörelser. Ryggen sviktade inte mjukt upp och ner i trav som den ska göra. Men efter att ha ridit så här i ett halvår (som uppvärmning) nu så har jag en häst som är mycket mjukare och har lättare för ett sakta stabilt tempo. Hon bär sig väldigt väl. Jag brukar även efter ett ridpass stretcha henne på det vis att jag lyfter hennes framben i gradlyft (dit det tar stopp helt enkelt) och låter benet vara lyft i ca 20 sek. Då sträcker jag ut på en stor muskel som hör samman med hela ryggpartiet. Om jag drar benet mot mig så sänks hela ryggens ena sida och drars mot mig. Med tiden har hon blivit mycket mjukare i ryggen och kan svanka mer. Hon har en väldigt rak s.k karprygg, därför är detta positivt.

Principen med lång och låg form är också mycket att man töjer ut muskeln och gör den mer stark och rörlig som förberedelse för att sedan korta den och låta hästen arbeta mer intensivt.

25879794.jpg

Jag och Fluga efter ett träningspass. Det är väldigt bra att både börja och avsluta med detta. Egentligen bör väl hästen gå längre ner med huvud. Men hon har en fri form och ingen tendens till att vara framtung. Svävet är bättre nu än vad det har varit. Ni kan säkert se på bilden varför. Detta är nog en av de bästa bilder jag har på mig och min häst.

Detta och mycket skritt vid start och slut är vad jag kallar hållbar ridning. Men den saken kan man ju se olika på :) Men av mjukhet och lösgjordhet kommer också bärighet. Om man nu gör rätt så att säga.

Jag vet inte om jag gav svar på TS fråga, jag hoppas det i alla fall :angel:

Ups, långt inlägg detta blev. Jag har svårt för att inte skriva mycket tror jag :rofl:

Mkt bra inlägg tycker jag!

Det är superviktigt att hästen kan gå lång och låg (på rätt sätt) innan man börjar samla ihop den och få en högre form. Problemet är väl att mång ofta misstar sig på den låga formen och bara släpper ner hästen och att hästen då lägger sig på bogarna..

Sen får man ju aldrig glömma allt ovärderligt arbete man kan göra från marken fritt eller på lina, töm eller tygel.

Viktigt är alltid att hästen inte spänner sig vid tygelkontakten.

Jättebra inlägg!
Nu några frågor:
När du började att arbeta din häst på detta sättet i traven, hur gjorde du då?
Min ene häst kan jag få att söka sig fram och trava på detta sätt när jag löslongerar, men jag har inte försökt överföra det till ridningen än. Min tanke är att man rider på kortare tygel och när man får eftergift från hästen ger man själv eftergift så att den söker sig ner i detta läge. Är det så du gjort? Eller har ni hittat sträckningen och bärigheten på lång tygel?
Vill ha mer förklaringar kring detta:D

Jag kan ju lägga mig i lite då jag jobbar på samma sätt med min häst som inte har jobbat ngt med ryggen och som Mel sa, bara varit ganska stel. Jag började i skritt både på böjt och rakt spår, med att hålla kontakt med yttertygel och innertygel som liksom tar ledande tygeltag gång på gång, men väldigt mjukt. Och så fort hästen gör bara tendens till att länga och/eller dippa släpper man efter så hästen kan länga och/eller dippa. Sedan fortsätter man likandant i trav och så småningom i galopp OCH tölt.

Innan hästen har förstått tycker jag personligen inte att man kan kräva det i högre gångarter, men det är upp till var och en. Men annars är det samma princip i alla gångarter. Det är väldigt bra i tölten med, då hästen höjer ryggen.

Lilla_My- att din häst gör det i longering är ett stort steg i rätt riktning! Då är det mkt lättare att lära hästen samma sak från sadeln, dock är det viktigt att hästen förstår det i skritt innan du går vidare till trav!

Hoppas det blev lite klarare:)

Kör du med kontakt eller hängande tygel i lång och låg?

Det kan jag svara på. Man har endast kontakt vid korrigering om hästen far upp med huvudet, den ska tycka att det är obehagligt. Det ska vara behagligt att vara lång och låg därför har man ingen tygel kontakt.

Det är så att min islandshäst har stått ett tag och tappat både kondition och muskler. Vill jobba fram traven och så att han kan bära sig i kurvorna på banan. Han lägger av till tölt/grisepass då. Vad ska jag börja med? Vill att han ska få bättre ryggmuskler också.:banana:

Väldigt tacksam för svar!:bow:

Här kommer några tips från mig:

* Tempoväxlingar!
* Ökningar
* Halvhalter!

Du nämner stärka ryggen;
Ut i skogen, klättra över stockar, bäckar, hoppa där ni kan!

Jobba med att få hästen LÖSGJORD. Voltarbete, cavaletti samt det jag nämnt ovan

Lycka till :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 879
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka