Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

flicka

Trådstartare
Jag jobbar varannan helg och är därför ledig rätt många vardagar. Mitt problem är att jag oftast är rastlös och uttråkad dessa dagar då alla andra jobbar.

Jag bor på landet (med sambo som jobbar på gården, men han måste ju jobba så han är inget sällskap) så det finns inte mycket att hitta på ute förutom promenader och endless lövkrattning just nu. Jag vill inte heller bara städa och tvätta jämt. Att köra in till stan är ett alternativ, men jag är inte mycket för att gå i affärer själv och har inte råd att shoppa alla lediga dagar :p

Jag funderar mest på att "jag lika gärna kunde ha jobbat..." vilket inte direkt känns kul. Läser böcker men ledsnar fort eftersom jag vill GÖRA någonting, annars känns dagarna meningslösa... Fast jag vet ju att det är mitt huvud som bestämmer det, men det är svårt att övertyga mig själv om annorlunda.

Tips på aktiviteter eller hur tacklar du en ledig vardag?
 
Senast ändrad:
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Jag har samma typ av schema och älskar mina lediga vardagar. Jag brukar ta sovmorgon, kanske åka och handla, pyssla hemma, promenera långt med hundarna, bokar ofta in dressyrträning på mina lediga dagar för att slippa stress.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

När man är ledig gör man allt det där man inte hinner med när man jobbar långa dagar. Man går till gymmet, man umgås med vänner, man lagar mat, man rider hästarna lite bättre, man sätter upp den där hyllan man vill sätta upp, man shoppar det man behöver, osv, osv.

Men känner man att fritid är betungande går det ju att skaffa sig ett extrajobb.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Skaffa dig en hobby... ;)
När jag får tid över så stickar,virkar,scrapbookar jag, tränar med hunden, tränar mg själv, fixar med hemsidor år tre olika föreningar, pysslar med att göra små grupper att ställa ute, fixar med blommor, planterar om, bakar och stoppar i frysen, lagar mat och stoppar i frysen. Syr, lappar och lagar, kollar över kläderna, sitter och njuter med en kopp kaffe, något gott till och en god bok.
Om jag hade en hel dag över så skulle jag försöka komma iväg och träffa vänner som jag inte har sett på länge, många jobbar hemma med djur så om man hjälper till en stund så har de tid att fika en stund. ;)
Det finns ju mängder med saker att göra, det stora problemet i mitt liv är tid och pengar... ;) Men även med en liten kassa så finns det mycket att göra!
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Under en period när jag behövde styra upp min vardag så att den kändes mer meningsfull använde jag mig av temaveckor. Det kanske vore nåt för dig att prova, utifrån dina egna intressen?
Jag gjorde så att jag på förhand bestämde ett visst tema för varje vecka, och skrev ner en massa möjliga sysselsättningar under detta tema, och sen absolut ingen press att jag skulle göra allt på listan, men det blev alltid att jag gjorde några av sakerna i alla fall.

Exempel på hur mina temaveckor kunde se ut:

MAT: Gå i affärer och handla diverse roliga matvaror, googla på recept, experimentera fram helt nya maträtter, frysa in en massa matlådor, baka, bjuda hem kompis på middag, städa i skafferiet.

UTFLYKT: Ta långpromenad, ta cykeltur, åka iväg till nåt nytt ställe och ta en promenad, köpa/låna svampböcker och sticka ut och hitta olika sorter att artbestämma, åka till en by/småstad jag aldrig varit i och knalla runt.

MUSIK: Kolla upp ny musik på spotify, göra låtlistor, skråla karaokelåtar för mig själv, sortera skivsamlingen, rensa bland låtarna i datorn, kolla upp en konsert att gå på, ladda ner/hyra musikfilm, spela gitarr, försöka lära mig piano.

FILM: Kolla upp folks filmtips, ladda ner/hyra film och se på, åka och köpa tiokronorsfilmer ur Hemmakvälls outlet, gå på bio,

ORDNING: Sortera garderoben, skänka/slänga gamla kläder, städa byrån, köra till tippen med trasiga grejer

FOTO: Gå ut och ta fina bilder, sortera och rensa bland foton i lådor och på dator, scanna in gamla roliga foton, göra facebookfotoalbum, göra en fotobok i present till någon.

KONSTNÄRLIGT: Köpa roliga material i nån konstnärsbutik, rita, måla, läsa handbok i teckning och göra övningar, göra dagbok med ritade bilder.

Och så vidare... du fattar grejen. Men har säkert andra intressen att använda dig av.

Det jag tyckte funkade bra med temaveckor var att själva temat gjorde att sysselsättningen kändes mer meningsfull och givande än ifall det var nåt jag "bara gjorde". Det blev också att jag tog tag i grejer som aldrig annars blev av, och saker som kändes som oöverstigliga projekt blev mer lustfyllda.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Till alla:
Alla på ett hästforum kanske inte har häst även om majoriteten har det :p Jag har inte heller några barn eller hund. Och hyffsat nyflyttad så alla vänner jag hunnit få jobbar på vardagar.

En ny hobby vore perfekt! Något som inte är sport, för det har jag flera redan, men inget som går att öva på egen hand. Tyvärr har jag noll talang med musik eller målning. Fotografi kanske?! Jag har ju en kamera i en låda. Ska nog prova det imorgon!
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Det va ju ett jättebra tips! :D Ska klura ut några teman och prova!
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Eller så kan du ge dina lediga dagar till mig... ;) Skämt åsido, det finns ju hur mycket som helst att göra, även på vardagar. Bara VILA är ju underbart. Lägga sig på soffan, speciellt nu när det börjar bli "höstigt", med en spännande/rolig bok är ju en underbar avkoppling:)! Jag har hästar och hundar, och med dem kan man ALLTID hålla sig sysselsatt. Jag älskar att baka (och tycker även att matlagning är hyfsat kul) så det går alltid att pyssla med.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Utöver de tips du har fått så går det ju alltid att plugga något på distans om du har något intresse du vill utveckla. Kan ju vara allt från språk, samhällsvetenskapliga ämnen eller något helt annat. Om du har behörighet för högskolestudier så leta lite på antagning.se efter nåt spännande, det finns många kurser på deltid med eller utan fysiska träffar. Ansökningstiden går ut den 15 oktober för vårens kurser.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Se dina lediga dagar som arbetsdagar i hemmet, så har du helt ledigt andra dagar. Se till att vara effektiv och städa och tvätta och laga mat, börja eventuellt lite senare än vanligt men dra inte ut på det. Se det som ett extrajobb.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Se dina lediga dagar som arbetsdagar i hemmet, så har du helt ledigt andra dagar. Se till att vara effektiv och städa och tvätta och laga mat, börja eventuellt lite senare än vanligt men dra inte ut på det. Se det som ett extrajobb.

Urk!

skaffa dig en älskare i stället.

.... eller anser sambon att lediga dagar är arbetsdagar i hemmet?
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Se dina lediga dagar som arbetsdagar i hemmet, så har du helt ledigt andra dagar. Se till att vara effektiv och städa och tvätta och laga mat, börja eventuellt lite senare än vanligt men dra inte ut på det. Se det som ett extrajobb.

Men, vad ska sambon då göra på helgerna när TS jobbar?
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Till alla:
Alla på ett hästforum kanske inte har häst även om majoriteten har det :p Jag har inte heller några barn eller hund. Och hyffsat nyflyttad så alla vänner jag hunnit få jobbar på vardagar.

En ny hobby vore perfekt! Något som inte är sport, för det har jag flera redan, men inget som går att öva på egen hand. Tyvärr har jag noll talang med musik eller målning. Fotografi kanske?! Jag har ju en kamera i en låda. Ska nog prova det imorgon!

Bli medryttare?
Börja handarbeta eller sy?
Det där med temaveckor som någon skrev om låter kanon. Jag blir lite sugen på att testa det trots att jag inte har för lite att göra.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Bor på gård, har fyra ponnyer och tre hundar.

Sen spelar jag in mina favoritserier och kollar när jag har tid.

Jag älskar lediga vardagar :D
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Jag jobbar varannan helg och är därför ledig rätt många vardagar. Mitt problem är att jag oftast är rastlös och uttråkad dessa dagar då alla andra jobbar.

Jag bor på landet (med sambo som jobbar på gården, men han måste ju jobba så han är inget sällskap) så det finns inte mycket att hitta på ute förutom promenader och endless lövkrattning just nu. Jag vill inte heller bara städa och tvätta jämt. Att köra in till stan är ett alternativ, men jag är inte mycket för att gå i affärer själv och har inte råd att shoppa alla lediga dagar :p

Jag funderar mest på att "jag lika gärna kunde ha jobbat..." vilket inte direkt känns kul. Läser böcker men ledsnar fort eftersom jag vill GÖRA någonting, annars känns dagarna meningslösa... Fast jag vet ju att det är mitt huvud som bestämmer det, men det är svårt att övertyga mig själv om annorlunda.

Tips på aktiviteter eller hur tacklar du en ledig vardag?
Ställ sambon mot väggen och säg att du vill ha underhållning
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Välkommen tillbaka till 50-talet. Se till så middagen är klar när mannen kommer hem från jobbet, och att dammsugningen är klar så han slipper bli störd.
 
Sv: Få lediga vardagar att kännas meningsfulla?

Mitt problem är att jag oftast är rastlös och uttråkad... Jag funderar mest på att "jag lika gärna kunde ha jobbat..." jag vill GÖRA någonting, annars känns dagarna meningslösa...
"Alla de där dagarna som kom och gick - inte visste jag att de var Livet."

Du ska inte fylla vardagarna - du ska leva. Vad är roligt? Vad intresserar dig?
 

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
Hundhälsa Känner mig alltid som en dålig hundägare, trots att jag försöker göra det bästa. Det finns alltid sämre och bättre hundägare, mitt mål...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 634
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 614
L
Hundhälsa Vill bara höra era ärliga åsikter om vad ni tycker om hur min hund har det. Tror ni det är ett dugligt hundliv han har? HÖGST 3 dagar...
2
Svar
25
· Visningar
3 714
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp