Är detta ett ok hundliv ?

Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Som tidigare nämnt så är spår och uppletande mycket nyttigt. Uppletande framför allt då det är något av det simplaste du även kan göra till det svåraste utan att det för den delen behöver ta halva dagen.



Med rätt aktivering behöver du heller inte gå fötterna av dig alla dagar utan då nöjer sig hunden stillsamt med dina ovannämnda promenader skulle jag tro.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Är det bara jag som verkligen inte har någon ork alls vissa dagar?

Nej, det är klart att det inte är. Sådana dagar kan väl alla ha. Men om det nästan alla dagar är så att du känner att det här med hund är jobbigt så kanske du ska tänka om? Det är viktigt att hundens behov och dina egna stämmer överens annars blir det ju bara en plikt och inget roligt.

Så jag tycker också att du kan fundera på om det här är rätt hund eller rätt tillfälle i livet, om det känns väldigt motigt. Om hunden är ung så kanske den lugnar sig med åren men du har aktiva raser i din hund och den kommer alltid att ha ett ganska stort aktivitetsbehov. Kanske ett bra hunddagis kan vara ett alternativ vissa dagar så hunden blir mera sysselsatt och du får tid för annat.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Självklart skulle han inte må sämre av att va ute och gå mer och klövjeväska vet jag inte om de är en bra ide pga att han har lite dålig rygg ?.. men jag vill hellre satsa på att träna något då det går åt en hel del mer energi åt att vara ute i skog och mark och spåra tex, eller har jag fel när jag tänker så? Förstår att jag behöver lägga mer tid åt hans aktivering men är då det rätta att promenera mer då det ändå inte verkar ta på hans energi?
Är det bara jag som verkligen inte har någon ork alls vissa dagar?
Rätta mig gärna om jag har fel ..

Jag håller väl delvis med Meanwhile om att man kan fundera på om det är rätt hund för dig vid rätt tillfälle i livet eftersom hunden verkar vara mer aktivitetskrävande än vad du orkar med just nu.

Men samtidigt så kan jag inte låta bli att fundera på om det inte är så att hunden är lite stressad och att han därför får svårt att slappna av. Det är helt klart en hund med stort behov av fysisk rörelse och av mental stimulans, men när jag tittar på din hunds schema så ser det ut som att det är stimulans väldigt ofta, men rätt korta stunder. Jag har själv en väldigt energisk hund och jag aktiverar hellre riktigt ordentligt och lite mer sällan. Blir det för ofta och för korta stunder så blir det varken hackat eller malet. Hon får då svårt att slappna av och springer mest runt och skapar oreda. För mycket av viss typ av stimulans gör henne också väldigt stressad. Med lagom avvägd aktivering så sover hon som en stock i flera timmar mellan aktiviteterna.

Jag tror att du rätt enkelt kan göra rockader i din hunds schema för att få honom lite mer nöjd, utan att det egentligen tar så mycket tid. Istället för att gå ut på en kort morgonpromenad vid 9, gå ut igen vid 13, gå ut vid 16, åka till stallet, hem, träna tricks, gå ut för kvällen, så kan du bunta ihop det lite mer. Då blir varje pass för hunden mer krävande, han blir ordentligt trött och kommer att sova/vila bättre mellan (vilket även ger bättre återhämtning både fysiskt och psykiskt).

Jag skulle gärna se att du struntade i promenaden klockan nio på morgonen (han är väl ändå ute på en runda tidigare på morgonen innan din sambo går till jobbet?) och låter hunden sova. Ta det lugnt när du kommer hem och lägg sedan krutet på en promenad kombinerat med mental aktivering mellan halv tolv till ett. Här kan du alternera träningen så att det vissa dagar är mer mental aktivering (t.ex. ett längre spår) och andra dagar mer fokus på fysisk träning. Då kommer han sova gott och vara nöjd tills du kommer hem igen.

Innan stallet så kan han få en promenad/cykeltur och lite mental aktivering. Du skriver att hunden leker, busar och rasar av sig när ni är i stallet. Om han har svårt att koppla av så skulle jag nog lägga krutet på att han passivitetstränas när ni är i stallet. Innan ni åker hem så kan han få belöningen att busa ordentligt, en kortare stund med hundkompisarna. Men gränserna mellan aktivitet och passivitet måste vara tydliga. Det tror jag är jätteviktigt för en hund med mycket energi och som har svårt att slappna av. Det tror jag också kommer att underlätta för dig när du då och då får dagar där du känner att du inte har någon ork. Då kan hunden klara en dag med mindre aktivering utan att den går i taket.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Är det bara jag som verkligen inte har någon ork alls vissa dagar?

Nej, det är inte bara du. Jag avundas människor som har massor av energi, för mig räcker det med två föreläsningar i skolan för att jag ska vara helt slut när jag kommer hem. Helst vill jag bara lägga mig på soffan och stirra in i väggen. MEN det är inte ett alternativ när man har hund, det är liksom det val man har gjort.

Jag förstår att du inte orkar knata långa promenader då, det gör inte jag heller. Som tur är så är det ju plättlätt att aktivera hunden utan att själv behöva anstränga sig överdrivet mycket. Vi traskar bort till närmaste fotbollsplan och tränar tricks, lydnad, apport osv. För mig är det viktigt att inte träna sådant som jag är supernoga med, alltså om jag ville tävla lydnad skulle jag inte träna det när jag är sådär trött, helt enkelt för att jag mycket lättare blir frustrerad och irriterad då. Jag tränar alltså sånt som hunden tycker är kul, som jag tycker är kul, som gör att han får tänka och känna sig duktig och sådant där jag inte bryr mig om att allt måste vara perfekt. Oftast får min lille tok mig att gapskratta och piggna till och det blir ofta en längre promenad på hemvägen än jag tänkt mig, eftersom min vovve helt enkelt ger mig mer energi! (Gud så klämkäck jag låter nu då. :D)

Som någon annan nämnde finns det ju massor man kan göra inne också. T.o.m medan man ligger på soffan... det är ju superpraktiskt att lära hunden hämta mobilen, boken, godispåsen eller vad man nu glömt och är för lat för att orka hämta själv. :idea: Annars kanske min vovve kan inspirera lite: http://youtu.be/phKIfZ-vb9I
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Nu har du redan fått tips på vad du kan hitta på med din hund för att få honom trött. Kan dock ändå inte låta bli att fråga varför du gå så korta promenader med honom? 20-40 min är enligt mig ingenting och verkligen inte för en ras som dobermann och schäfer.

Jag har 3 st collie varav den ena är en unghane på 15 månader som är himla aktiv. Han skulle rivit lägenheten om han bara fick motionera så pass lite i en längre period.
När jag jobbade i vintras som ensam stallskötare på en ridskola (hade hand om 20 hästar + mockning) så fick jag stiga upp strax efter halv fem. Gick en promenad på minst 40 min där han fick rusa av sig med dem andra lösa. Stack till jobbet vid sex, kom hem vid elva och med en gång gick jag en promenad med alla 3 i raskt tempo på minst 30 min, ca 3 km. Vid 16:00 en långpromenad på minst 1 timma i raskt tempo. Sen mellan 19-20:00 kvällspromenad på minst 40 min i raskt tempo. Såg alltid till att hundarna fick minst 3 timmars motion om dagen. Flera dagar fick dem 4 timmar. Och dem sover sen som grisar!
Och nog var jag trött alltid efter att jag kom hem från jobbet. Ännu mer dem dagarna jag åkte tillbaka för att ta hand om mina hästar.

Så jag tycker att det du går med din hund är för lite. Gäller att planera lite. Fick jag alltid göra. Tex om jag skulle tillbaka till stallet vid 14:00 så gick jag en långpromenad med hundarna på minst 1½ timma efter att jag hade kommit hem vid elva. Då visste jag att dem skulle klara sig till det att jag kommer hem vid typ 17:00.
Men sen kanske jag är en sådan person som ha massor av energi:angel:

Sen såklart kanske han behöver bli trött mentalt och då kan man gå hur mycket som helst utan att det hjälper :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp