Få köp att gå tillbaka? Erfarenheter?

Svamlan

Trådstartare
Hej
Jag bara undrar lite då jag har en bekant som ligger i tvist med säljare (ganska känd hästhandlare)...men är det någon som har erfarenhet av något fall som gjorts upp i domstol och hur de oftast dömer? Som privatperson antar jag att man har ganska mkt på sin sida gentemot en företagare men ändå...det enda jag vet är att det brukar dra ut något fruktansvärt på tiden och så även i detta fall.
 
Hej
Jag bara undrar lite då jag har en bekant som ligger i tvist med säljare (ganska känd hästhandlare)...men är det någon som har erfarenhet av något fall som gjorts upp i domstol och hur de oftast dömer? Som privatperson antar jag att man har ganska mkt på sin sida gentemot en företagare men ändå...det enda jag vet är att det brukar dra ut något fruktansvärt på tiden och så även i detta fall.

Har en kompis som köpte dressyrhäst av en hästhandlare för ca 3 år sedan. Det visade sig efter inte alltför lång tid att hästen hade allvarliga fel och min kompis var till slut tvungen att avliva hästen (efter att ha försökt med kostens alla regler att få hästen frisk). Min kompis stämde hästhandlaren. Tingsrätten gav hästhandlaren rätt. Min kompis överklagade och det gick vidare till nästa instans (har för mig att det var i början av 2014). Även då fick handlaren rätt, trots att min kompis har en film från hela veterinärbesiktningen och det tydligt syns där att hästen är halt och trots att flera veterinärer har intygat att hästens problem fanns före köpet. Tyvärr var min kompis inte så kunnig och hade kärat ner sig i hästen, så hon såg inte själv vid besiktningen att hästen inte var fräsch. Hon åkte på att betala alla rättegångskostnader, det blev inte billigt.
 
TS: det är jättesvårt att säga något om prognosen utan att veta mer om affären. Varför reklameras hästen? Vad var fel och hur har det framkommit? Vad var priset på hästen och omständigheterna vid köpet?

Och slutligen: för att det ska löna sig att stämma säljaren behöver hästen vara relativt dyr. Är hästen billig kommer det att kosta mer än det smakar, till en relativt stor risk att förlora både köpeskilling och advokatarvode.
 
Har en kompis som köpte dressyrhäst av en hästhandlare för ca 3 år sedan. Det visade sig efter inte alltför lång tid att hästen hade allvarliga fel och min kompis var till slut tvungen att avliva hästen (efter att ha försökt med kostens alla regler att få hästen frisk). Min kompis stämde hästhandlaren. Tingsrätten gav hästhandlaren rätt. Min kompis överklagade och det gick vidare till nästa instans (har för mig att det var i början av 2014). Även då fick handlaren rätt, trots att min kompis har en film från hela veterinärbesiktningen och det tydligt syns där att hästen är halt och trots att flera veterinärer har intygat att hästens problem fanns före köpet. Tyvärr var min kompis inte så kunnig och hade kärat ner sig i hästen, så hon såg inte själv vid besiktningen att hästen inte var fräsch. Hon åkte på att betala alla rättegångskostnader, det blev inte billigt.

Om det syns och det även finns film på det så förstår jag att köparen inte fick igenom det. Synd att köparen inte hade någon med sig vid besiktning som var kunnig själv som kunnat avstyra det hela.
 
Det finns ingen känd statestik enligt min advokat, och enligt hen så var det inte relevant hur som helst, alla fall är ju olika och man måste se till omständigheterna och lagtexterna som berör just det fallet. De flesta kommer inte ens upp i rätt, utan man kommer till förlikning. Minns jag rätt nämnde min advokat något på att närmare 80% slutar i förlikning.
Hur domarna dömer beror ju på omständigheterna igen...

Jag förlorade min tvist. Hästen kostade 90.000kr. Min hemförsäkring täckte mina egna rättskostnader bra, men gjorde fortfarande att jag fick en räkning på 250.000+kr att betala motparterns kostander. Kostar allt för mkt för att jag skulle våga gå vidare. Gör inte att jag tycker att jag haft fel och att jag står med en frisk häst eller inte blivit ljugen för på hel bunt viktiga punkter.
Var inte penga-mässigt värt att ha rättstvisten med förlusten precis. Hästen har ju kostat pengar när den bara stått. Och har varit rejält jobbigt emotionellt.

Bekant som var uppe i rätt samtidigt som mig ungefär hade sämre bevisning men vann sitt fall. Hen har fortfarande inte fått pengar tillbaka för hästen eller tvisten...
 
Om det syns och det även finns film på det så förstår jag att köparen inte fick igenom det. Synd att köparen inte hade någon med sig vid besiktning som var kunnig själv som kunnat avstyra det hela.

Ja, det var jättesynd. Tycker så himla synd om henne, hon gjorde verkligen allt för den hästen. Egentligen så är det ju veterinären som borde få ta ansvar få detta. Veterinären säger tydligt på filmen att hästen tar för sig så himla bra med bakbenen, men hästen är tydligt halt på bak.
 
Jag ska rätta mig lite; JAG tycker att hästen är tydligt halt vid besiktningen, men veterinären släppte ju igenom den ua, så jag vet inte vad som har sagts angående detta vid rättegången.
 
Hej
Jag bara undrar lite då jag har en bekant som ligger i tvist med säljare (ganska känd hästhandlare)...men är det någon som har erfarenhet av något fall som gjorts upp i domstol och hur de oftast dömer? Som privatperson antar jag att man har ganska mkt på sin sida gentemot en företagare men ändå...det enda jag vet är att det brukar dra ut något fruktansvärt på tiden och så även i detta fall.
Varför inte bara prata med säljaren ? Varför gå till domstol ? Vad i hela friden vinner du på domstolsförfarande ?

Första hand, prata med säljaren. I andra hand, sälj hästen.
 
Hej
Jag bara undrar lite då jag har en bekant som ligger i tvist med säljare (ganska känd hästhandlare)...men är det någon som har erfarenhet av något fall som gjorts upp i domstol och hur de oftast dömer? Som privatperson antar jag att man har ganska mkt på sin sida gentemot en företagare men ändå...det enda jag vet är att det brukar dra ut något fruktansvärt på tiden och så även i detta fall.
Det viktiga är att man har fog för sin anmälan och tillräckligt med bevis. Det går nog inte att få svar utifrån statistik utan att veta hela bakgrunden. Varje fall är unikt i sig, med sina specifika förutsättningar. Vem som "vinner" beror inte på om det är privatperson vs företagare, utan mer om vad man har för underlag att gå på.
 
Tror tyvärr att många liksom wbannas kompis kärar ner sig i en häst eller tror sig höra ett fynd ... Man blir förblindad och vill inte se varningstecken ... Som köpare bör man inte köpa av en person man inte har 100% förtroende för och man bör kunna kolla hästens historik - kolla om försäkringen utnyttjats t ex. Kompisar till mig föder upp och säljer hästar via en förmedlare ( mkt seriöst) men det är aldrig ngn köpare som kontaktar dem före köpet - mkt konstigt tycket jag! Det hade jag krävt att få göra!
 
Varför inte bara prata med säljaren ? Varför gå till domstol ? Vad i hela friden vinner du på domstolsförfarande ?

Första hand, prata med säljaren. I andra hand, sälj hästen.
Kanske för att säljaren sagt nej till reklamation..? Tycker det är rätt uppenbart. Hur kan man sälja vidare en icke fräsh häst, vem vill börja köp med den chansningen? Nog mkt svårt att få seriös vettig köpare på det...
 
Jag förlorade min tvist. Hästen kostade 90.000kr. Min hemförsäkring täckte mina egna rättskostnader bra, men gjorde fortfarande att jag fick en räkning på 250.000+kr att betala motparterns kostander.

Va? Sitter du med en räkning på 250 000:-, eller menar du att din hemförsäkring tog den kostnaden?
 
Va? Sitter du med en räkning på 250 000:-, eller menar du att din hemförsäkring tog den kostnaden?
Jag fick en räkning på summa lite över det för motpartens kostander när jag förlorade (den är betald för länge sedan, är hööög ränta). Min hemförsäkring hade ett tak på 200.000, vilket mina egna advokatskostnader ganska precis tog slut på.
Jag försökte bara poängtera ut hur jävligt dyrt det blev. Att häst man går till tvist med kanske bör ha högre värde än vad jag köpte min för iallafall eftersom det är sådant vågspel.
 
@Blandrastik advokats och vittneskostnader ;) , vet inte vad rekommenderad timsumma iår är för advokat, men det var 1500kr fram tills min dom förra året. Drar snabbt i väg i rätt många timmars förarbeten, sedan en dag i förhandling och två dagar i huvudförhandlingar. Hans advokat hade dock klart fler timmar än min, tog ut övernattningar och lite annat. Och han hade rätt lång vittneslista där vittnena ville ha betalt (lustigt nog hade jag hel bunt veterinärer som inte en enda ville ha betalt).
Jag var inte medveten om hur fånigt dyrt det skulle bli. Men verkar inte vara jätte ovanliga summor.

Varför jag rekommenderar att fundera flertal gånger över hur säker man är på sin sak eller känner att man har pengar man inte skulle kunna göra något annat för ;)
 
Veterinären säger tydligt på filmen att hästen tar för sig så himla bra med bakbenen, men hästen är tydligt halt på bak.

Fast hur säker är du på att hästen var halt? Det har ju visats i studier på senare tid att även olika veterinärer bedömer hälta VÄLDIGT olika, även om de studerar precis samma häst... Jag skulle personligen, som icke-veterinär, ha väldigt svårt för att anklaga en veterinär för att ha missat en tydlig hälta, och det är nog minst sagt jättesvårt att få rätt. Läs mer till exempel här: http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-bedomningen-av-haltor-varierar.htm
 
Jag har hört någonstans att tvistemålet bör ligga runt 500.000 kr om det i princip ska vara lönt eller värt risken att gå upp i domstol.

Vi hade en tvist om en dressyrponny som vi hade lämnat ut mot enbart handpenning och sedan såg vi inte skymten av några mer pengar. Vi tycker att det var ett solklart fall men i tingsrätten så utsätts vi för 3 timmar långt mentalt övergrepp av domaren för att det ska bli förlikning. Efter en sån mangling är man så svag så självklart går man med på förlikning. Motparten utsätts även de för samma behandling och vår tröst är att vi var de stora vinnarna i förlikningen. Men de pengar vi fick gick till vår advokat.
Och det värsta är att juristerna vet att domarna jobbar stenhårt på förlikning så de kan driva tveksamma fall till Tingsrätten och skratta hela vägen till banken sen.
 
Fast hur säker är du på att hästen var halt? Det har ju visats i studier på senare tid att även olika veterinärer bedömer hälta VÄLDIGT olika, även om de studerar precis samma häst... Jag skulle personligen, som icke-veterinär, ha väldigt svårt för att anklaga en veterinär för att ha missat en tydlig hälta, och det är nog minst sagt jättesvårt att få rätt. Läs mer till exempel här: http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-bedomningen-av-haltor-varierar.htm

Ja du, om du såg filmen själv så skulle du inte tvivla. Tyvärr kan jag inte visa den, för den är inte min.
 
Men är det då verklingen säljarens fel? Då hade jag gått på veterinären som fått ta det på sin ansvarsförsäkring. För nog var väl köparen uppdragsgivare till veterinären?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 031
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp