Få ihop pengar

Sv: Få ihop pengar

rattalskare skrev:
På tal om priser. När mina föräldrar köpte en blandras för cirka 18 år sedan så kmostade den bara 500:- Och det var en Schäfer/dvärgcollie blandning mycket fin om man får skryta lite :angel:

Ja på 18 år hinner det hända mycket...

När man ser hur många idioter som skaffar sig hundar fast de inte borde så tycker jag att det är bra att t.om. blandraserna kostar en slant då kanske folk tänker efter lite innan de skaffar en hund.

Man vill ju helst att ens valpar kan få ett bra hem där det får växa upp och leva sitt liv. Inte bli leksak åt en unge, inte bli tuggpryl åt en kamphund, inte bli en slit och slängvara som man lämnar bort när man tröttnat på den, ja det finns massor av exempel på varför hundar ska kosta en slant, tänk på att dom lever i 10-15 år slå ut den summan på tiden så är dom inte så himla dyra.

Jämför med vad en häst kostar.

Finns inga som helst garantier att valpen får ett bra hem genom att suga ut så mycket pengar för en individ,kanske man kan sålla ,ja men garanti för livslångt hem,nej.
Titta på de oseriösa som just nu håller på med chihuahua försäljningarna, de använder dyra vavvor som avelsmaskiner för att suga ut 16-20.000:- per valp.
I förhållande till hästar är hundarna dyra, ialla fall jämfört med den rasen jag håller mig med :smirk: (Det finns också de som är precis lika "dyra" som en valp o uppåt också)Jag kan få 2 hästar för samma pris som en valp.Dessutom är hundförsäkringen dyrare per år än vad hästförsäkringen är.Foder likaså.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 259
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar