Få ihop pengar

Yeah

Trådstartare
Har bestämt mig för att skaffa hund, och har nu blivit erbjuden en valp ifrån en kennel -
problemet är att hunden kommer vara leveransklar i början av November, och kommer då kosta 9000kr.
Men hur ska man få ihop dom pengarna på två månader?
Efter att ha vägt för och nackdelar mot varann så bestämde jag mig för någon vecka sedan att det ska flytta hem en hund till mig,
men hade inte förväntat mig att det skulle gå så fort.
Är för närvarande sjukskriven, vilket gör att det passar ypperligt för mig att få hem en valp nu.
Problemet är som sagt pengarna. Hur gör man? Vad kan jag göra?

Har haft hund tidigare, så vet vad det innebär med hund och alla
dess kostnader, vilket jag kommer ha råd med, så pekpinnar undanbedes.

Sv: Få ihop pengar

Fast du borde nog ha sparat ihop pengarna iaf innan du skaffar hund :smirk: . Första hunden jag köpte betalade jag med semesterersättningen som betalades ut i förskott på mitt jobb och den andra med skatteåterbäringen. Men vi är ju två också så vi har ju en rätt säker ekonomi som inte skulle gå i kras om någon av hundarna skulle behöva veterinärvård t.ex. för försäkringarna räcker inte alltid så långt om det skulle krävas t.ex. operationer eller dylikt. Det kan ju vara rätt svårt att skramla ihop 9000 kr från 0 om man säger så. Fast du kan ju höra med uppfödaren om ev. delbetalning iaf annars har jag nog inget bra råd såvida du inte har föräldrar att låna av etc.

Ett annat sätt är kanske att ta hunden på foder? Om uppfödaren är villig till detta förstås,men du bör nog fråga dom om möjligheterna redan nu så du inte står där senare vid leveransen o inte har tillräckligt med pengar och ser din valp gå till annan köpare.
Hör med dom om det finns finansieringsmöjligheter? Vid en sådan summa så borde ju även de förstå att en "svensson" köpare inte kan hosta upp en så pass stor summa med en gång.Vad är det för ras om man får fråga?

Renrasiga hundar kostar kring det, vilket jag var beredd på när jag bestämde mig.
Men som sagt, trodde jag inte att det skulle gå så snabbt att bli erbjuden en valp.

Till Moe: Min ekonomi kommer inte heller gå i kras om min hund behöver veterinärvård.
Det är nu när jag är sjukskriven som jag har mindre pengar än vanligt, vilket jag bara
kommer vara i en månad till.

Hur mycket tror du att du kan spara ihop till det är dags? Jag tycker du ska ta och ringa uppfödaren och säga precis som det är - att du inte hade räknat med att hitta en valp så snart och att du har svårt att lyckas skramla ihop pengarna eftersom det blev så ont om tid. Vissa uppfödare kan acceptera en delbetalning, men det är nog inget man kan räkna med, har hört flera skräckhistorier där köparna har gått under jorden med valpen utan att den är betald och jag förstår om uppfödarna vill ha fullbetalning direkt.

SKulle det helt enkelt inte lösa sig så kanske du kan få stå på kö hos denna uppfödare och få en valp ur nästa kull istället?

Lycka till med ditt valpköp!

Har suttit och räknat lite nu, och jag kommer kunna få ihop den summan som
krävs på två månader. Skrev mitt inlägg igår i ren panik då jag inte trodde att det
skulle vara möjligt ;) Så nu är mina förhoppningar att det snart kommen en röd liten
hane hem till mig.

Förstår inte varför kennlarna ska trissa upp priserna som det är nu.Vi gav 5000:- för vår valp med papper och champion föräldrar så nog är sällskaps hundarnas priser trissade alltid.Speciellt alla de som har dvärg i sig,tom blandis valparna är upptrissade.Hoppas det löser sig för dig ialla fall.
Lycka till.

Yeah skrev:
Har suttit och räknat lite nu, och jag kommer kunna få ihop den summan som
krävs på två månader. Skrev mitt inlägg igår i ren panik då jag inte trodde att det
skulle vara möjligt ;) Så nu är mina förhoppningar att det snart kommen en röd liten
hane hem till mig.

Grattis :) . Jag gillar ju dvärgpinchrar som dom flesta kanske vet. Är dock inte en hund som skulle passa mig jättebra då jag gillar att träna bruks o.s.v. Men fina det är dom och man vet ju aldrig vad som händer i framtiden ;) .

På sätt och vis tycker jag det är bra att uppfödare tar betalt för sina valpar, 8000 kr är väl ändå ingen stor summa? Hundinköp ska vara välplanerat och inget man gör över en dag. Med för låga inköpspriser tror jag risken blir för stor att det blir lite "slit och släng-mentalitet" över det hela. Långt ifrån alla, men det skulle nog uppstå fler sådana fall.

Det var väl en 10-15 år sedan som hundpriserna låg under 5000:-, det är som med allt annat - det blir bara dyrare och dyrare! Har man problem och inte kan spara ihop 8-10 000kr för ett hundinköp, vilket faktiskt de flesta renrasiga hundar kostar idag, så tvivlar jag på att man har råd att betala den dyra självrisken den dagen hunden råkar ut för en svår olycka. Sen kan jag hålla med om att den vavva hysterin som råder och de priser som följer av denna inte är sund, jag kan inte heller försvara blandrasuppfödernas hutlösa priser, men det är ju som alltid - det är efterfrågan som styr tillgången...

Nu har du ju redan löst problemet men ett bra tips annars är förådsrensning!! Det plus blocket.se är en oslagbar kombination...
Det kanske kan bli pengarna till bilbur eller nått...
Lycka till med vappen!

Ia* som struntade i semester två år i rad och köpte hundar istället, och lika glad för det är jag!!

Ja jag vet inte det, sitter själv med 3 hundar (varav valpen är 9veckor) och jag har då aldrig haft problem med att ge mina vetvård vid behov samt försäkring och mat och annat som man måste ha.Trots att jag går hemma med sjukbidrag (reumatiker m.m) jag har aldrig betalt 8-9000 för en valp och ändå är 2 av hundarna renrasiga och har alla papper.Så vill man så kan man hitta renrasiga hundar under 8000:- Gäller bara att ha tålamod att invänta den rätta uppfödaren.Dessutom så har jag 2 hästar fullförsäkrade och även behövt akut vetvård till en av dom.Så planerar man allt noga så har man alltid på något sätt klarat akuta kriser :confused: fråga mig inte hur.Jag tillhör inte dom som har gott ställt eller nära &kära som kan sticka till mig pengar.Jag menar bara att kennlarna trissar varandra och jag förstår inte vad de gör av alla valparna som produceras.Så många kan det väl ändå inte vara som ger 8-10.000:- för en valp varje år?Eller??Jag hade ju hellre gått ner någon tusenlapp och försökt få mina valpar sålda till bra hem utan att resonera att kostar de så är det bra hundägare vilket det många gånger inte är.Ofta ser man hundar som springer vind för våg och mår dåligt i hundgårdar.
Dessutom hade jag absolut sett till att köparen och jag har kontakt regelbundet fram tills att könsmognaden var över helt. Det är där det stora problemet blir, när hunden blir könsmogen och testar allt de kan det är då hundägaren behöver stöd och hjälp,men tyvärr blir det många gånger då de säljer sina hundar pga "allergi "o annat allt för att hunden blivit för jobbig.
Men alla har vi vår uppfattning och ville bara dela med av min. De som köper en hund för kanske 8-10.000:- kanske sen inte har de här pengarna som behövs vid en ev olycka.Som alla hundägare vet så kan det ju inträffa en del olyckor med just valpar o deras påhittiga framfart.

Vad kul för dig, grattis!

Jag befinner mig i nästan samma sits, vill ha hund inom ett par månader eftersom det skulle passa bra tidsmässigt med skola och allt, men har inte fått ihop nog med pengar ännu. Att rensa förråden är en bra grej, men där är redan tomt... Så jag har skaffat ett extrajobb. Jobbar 2-3 kvällar i veckan och bör få ut 2500-3500 extra i månaden. Dessutom har jag dragit ner mina kostnader till ett minimum. Jag behöver sanera min ekonomi.

Det vanliga är att en hund kostar runt 8000 kr och de flesta, helt normala svensson-köparna betalar det. Jag blir förvånad om jag hittar valpar som kostar under 7000 kr och undrar då genast vad det är för fel på föräldrarna. Tittar man sedan vidare hittar man ofta att föräldrarna inte gjort något speciellt alls och saknar meriter.

Jag resonerar som så att en bra hund kostar och jag lägger hellre 10 000 på en valp ur en kombination med väl meriterade föräldradjur och kunnig uppfödare än köper en billigare valp ur en sämre kombination. Däremot skulle jag inte betala 10 000 för vilket blaha som helst.

Ja då är jag (vi) väl konstiga då :cool: Båda våra rasrena hundar vars föräldrar är meriterade och hd röntgade av billiga uppfödare .9veckors valpen gav vi 5000:- för och hanhunden nu 2 1/2 år 3500:-
Måste passa på att skryta också då :p Hanhunden har fått 3 raka ettor samt Hp på utställningarna.

Båda uppfödarna är av nybörjar uppfödare men dock inte reggad kennel.När jag letade valp så låg de flesta på 4-5000:- av vår ras.

Senast ändrad:

Fast jag är ju en petig typ. Utställningsresultat intresserar mig inte alls. Om hunden är snygg eller inte spelar ju ingen roll i spårskogen. Jag vill gärna ha praktiskt arbetande hundar som föräldradjur och gärna tjh polis, SM-deltagare i den gren jag är intresserad av osv. Föräldrarna ska helt enkelt ha visat sig framgångsrika i det jag vill ha valpen till. En sådan valp får man oftast inte för 5000.

Lite röntgen och några ettor på utställning ser jag som blaha, men det är säkert alldeles lagom för den som vill ha sällskapshund.

Ja det gör ju inte jag då meriterna innefattar jaktprov och Rådjursrenhet. Så jag anser att vi lyckats bra med våra köp hitentills o utställningsresultaten är viktiga när vi ska få hunden godkänd som avelshund.Så för vår del är det ett jädra bra köp och mycket vackra och bra hundar. :p

På tal om priser. När mina föräldrar köpte en blandras för cirka 18 år sedan så kmostade den bara 500:- Och det var en Schäfer/dvärgcollie blandning mycket fin om man får skryta lite :angel:

Jadzia skrev:
Det vanliga är att en hund kostar runt 8000 kr och de flesta, helt normala svensson-köparna betalar det. Jag blir förvånad om jag hittar valpar som kostar under 7000 kr och undrar då genast vad det är för fel på föräldrarna. Tittar man sedan vidare hittar man ofta att föräldrarna inte gjort något speciellt alls och saknar meriter.

Jag resonerar som så att en bra hund kostar och jag lägger hellre 10 000 på en valp ur en kombination med väl meriterade föräldradjur och kunnig uppfödare än köper en billigare valp ur en sämre kombination. Däremot skulle jag inte betala 10 000 för vilket blaha som helst.

Belgaren kostade 8000:- och då finns det tjh i nästan varje led. Det är brukslinjer rakt igenom precis som jag ville ha sen att föräldrarna dessutom har bra utställningsmeriter är ju bara en bonus. En brukshund köper man ju av en anledning, oftast iaf.
min syster betalade 10000:- för sin rottis och den har en liknande stam med liknande meriter som belgarens.
Men priserna skiljer ju väldigt på olika raser. Härmomkring kostar en stövare med ok stam inte mer än några tusenlappar men dom genuina brukshundarna ligger ju ofta i mellanklass 8000-10000:-.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 259
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar