Få hunden mer alert (eller hur man nu ska formulera det)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LitenMupp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 551
L

LitenMupp

Japp, som rubriken lyder.
Har en taxflicka (eller familjen har, är ju bara lill-matte ändå, men den som tränar mest med hunden) på lite mer än 1 år. Hon är väldigt lättlärd och snabb och samarbetsvillig (när hon vill, hon är ju trots allt tax :p), men saken är den att jag gärna skulle se henne mer alert och vaksam på mig, som när jag tränar ligg ex., jag skulle vilja ha henne så alert så att hon la sig ner på en gång, snabbt, när jag sa kommandot, men det går mer "ett ben, och eeett ben till..".. Och just att jag vill få henne mer vaksam på mig.
Nu är hon ju som sagt tax, och som taxfolket säkert känner igen så blir hon lätt stött och sur. Så om vi tränar så kan hon rätt som det är få för sig att "Nä nu är jag sur och tänker inte göra som du säger", och kan vara sur lååångt efter också. Vet att alla taxar är lite så, men det är ju ändå inte rasen det hänger på om hunden är uppmärksam/alert eller inte.

Det kanske är ledarskapet som sviktar, men saken är den att det inte är några problem med det annars, vi är en hundkunnig familj och hunden i fråga har inte försökt ta över ledarskapet utan hon har vetat att det är vi som bestämmer hela tiden (hon är en egenuppfödning). Och hon KAN, hon är mycket kvick och pigg och vi har funderat på att testa lite agility/freestyle nån gång, och då får vi ju hjälp av en tränare, men det är det här nu som jag skulle vilja bättra på.

Och det är inte det att hon inte gör som jag säger, för det gör hon (och med glädje, även fastän hon som sagt blir stött ibland då..), utan det är det att hon helt enkelt är lite.. Seg :p. Vill som sagt få henne mer alert.

Hunden och jag är för övrigt mycket nära varann, hon är jämt där som stöd för mig när jag mår dåligt och jag vill verkligen jobba vidare med henne. Vi är bara på "hemmatricksstadiet" än.

Ursäkta flummigt inlägg, men aja...

Och om ni kan hålla er så undvik spydiga kommentarer om att jag är dum i huvet och att jag inte vet hur man handskas med hundar. Jag vill bara få råd, utan att få mitt redan låga självförtroende mer i botten.

//Muppen, 15 år

Sv: Få hunden mer alert (eller hur man nu ska formulera det)

Jag har en väldigt komplicerad hund som gärna blir stött och seg. Jag försöker alltid hålla energin uppe hos henne, jag tränar väldigt korta men intensig pass kan hanndla om 10 min. då är jag noga med att blanda om målet är att få en perfekt inkallning så lägger jag ändå mest vikt vi hennes energi. för mej är lösningen freestyle.

ex:
sitter fot och gör en sidförflyttning sedan gör jag sicksack mellan benen. Fot igen; ligg, sedan får hon snurra några gånger åt vardera håll. en inkallning, sedan får hon springa 8 mellan mina ben. fot igen; stå. sedan bus i max 1 minut. fot; inkallning

jag jobbar "effektivt" och väldigt koncentrerat i ca 7-10 min. sedan en längre paus mellan 10-15 min ibland en halvtimme sedan 10 min "effektiv arbete"

det gör så att min hun bibehåller farten glädjen och energin.

lycka till, det kanske inte passar din hund men värt ett försök kanske? :)

Trådkapar lite och tackar för en bra beskrivning.
Har ingen tax ,men väl en seg hund som tröttnar hemskt fort på det vi gör.Det behöver inte ens vara träning utan vanlig lek.

Är vi ute och jag tar med mig en boll och kastar så är hon skitglad och springer som en galning,hämtar och kommer tillbaka och lämnar.Jag berömmer henne jättemycket och hon tittar på mig att jag ska kasta igen.Likadant ett par ggr till,men sen är det nog tycker hon.Vid det kastet springer hon åt bollens håll men sen går hon bara iväg och nosar eller letar efter annat att göra,jag brukar få hämta bollen själv till slut.

Likaså om vi småbusar lite inomhus.Det är ofta hon som kommer och vill,men mitt i vår "brottning" går hon bara iväg och undrar typ vad jag gör på golvet.

Hur får man upp motivationen på att fortsätta så att säga?

Det är ju likadant med träningen,övar vi inkallning kommer hon ett par ggr,men sen "hör" hon inte längre trots massor av beröm och godis när hon gör rätt.

Som TS också skrev är hon heller inte så snabb med att sitta eller ligga.Hon gör det,men det går sakta

liljekonvalj:

jag tror att du har en hund som tröttnar. det bästa du kan göra är att sluta när hon tycker att det är som roligast. kasta bollen 2 ggr och ta den sedan ifrån henne. det får henne att längta tills nästa gång ni kastar bollen.

och min mening i lydnads träning är att träna delar inte hela moment.

behöver ni tärna på att gå in och sitta snygg vid inkallning då tränar ni enbart det. vill du få mer fart på henne när hon ska springa emot dig gör precis som du brukar sätt ner henne gå ifrån och när du kallar in så hoppa lite vänd och spring få det till en lek. träna bara hela momentet nån gång då och då. inte så ofta. för hunden ser i delar inte i moment.

nyckeln är att sluta när hon tycker det är kul. träna inkallning 1 gång. så får hon längta tills nästa gång ni gör det

att traggla momentet 4-5 ggr ger ingenting för hunden, för gör den fel första gången så gör den ännu mer fel 5te gången för då har hon tröttnat.
man måste gå in och träna den DEL som felar.

hoppas det blev begripligt
lycka till :D

Jo då jag förstår :)
Tackar för bra tips,ska tänka på detta i fortsättmingen

Nu har jag ju inte alls sett er. Men många ekipage man pratat med och sedan träffat verkar inte riktigt kunna leka med sin hund. En aktiv lek, där hunden verkligen dras upp i varv (detta passar såklart inte alla hundar och raser!!) kan göra att träningen blir mer "alert" som du uttycker det.

Vet inte alls hur du tränar eller inte tränar men än att det låter (mellan raderna kanske?) som att du kanske är lite tråkig och ställer krav på taxen som inte har någon riktigt bra motivering till att faktiskt träna och lägga sig snabbt?

Jag hade klurat ut vad hundens bästa lek är. Det kan vara kamplek med en trasa, det kan vara att man puttar och naggar hunden lite i skinnet, kanske en trasa i ett snöre och lite jaktlekar, hunden får hoppa upp på dig osv. När du hittat rätt lek så börjar du kanske med ett enkelt kommando som hunden faktiskt kan utföra bra. Exempelvis "Sitt". När hunden sätter sig, så fort rumpan slår i golvet så lek med hunden på dens bästa vis. En snabb intensiv lek inte 5 minuter så att det blir tröttsamt.

Sedan plocka kvickt undan saken eller vad du nu har. Och säg "Ligg!". Oftast har jag märkt att det beror på HUR ägaren säger kommandot också. Säger man det lite hårt och tungt blir det allt för ofta också ett sådant läggande. Tungt, segt och tråkigt. Men dra till med ett snabb "Ligg!", ett glatt sådant och kanske hjälp henne med handen. Så fort hon lägger sig ner, oavsett om det går snabbt eller inte, direkt fram med leksak igen.

Detta är såklart inte en metod jag rekommenderar för hundar som lätt stressar eller blir lite kokobäng. Men för att få aktivitet i träningen på en lite omotiverad hund brukar det fungera! När man sedan fått aktivitet och glädje i träning då kan man tänka på stadga i läggande osv.

Lycka till! :laugh:

Ska testa det :)

Nu har jag ju inte alls sett er. Men många ekipage man pratat med och sedan träffat verkar inte riktigt kunna leka med sin hund. En aktiv lek, där hunden verkligen dras upp i varv (detta passar såklart inte alla hundar och raser!!) kan göra att träningen blir mer "alert" som du uttycker det.

Vet inte alls hur du tränar eller inte tränar men än att det låter (mellan raderna kanske?) som att du kanske är lite tråkig och ställer krav på taxen som inte har någon riktigt bra motivering till att faktiskt träna och lägga sig snabbt?

Jag hade klurat ut vad hundens bästa lek är. Det kan vara kamplek med en trasa, det kan vara att man puttar och naggar hunden lite i skinnet, kanske en trasa i ett snöre och lite jaktlekar, hunden får hoppa upp på dig osv. När du hittat rätt lek så börjar du kanske med ett enkelt kommando som hunden faktiskt kan utföra bra. Exempelvis "Sitt". När hunden sätter sig, så fort rumpan slår i golvet så lek med hunden på dens bästa vis. En snabb intensiv lek inte 5 minuter så att det blir tröttsamt.

Sedan plocka kvickt undan saken eller vad du nu har. Och säg "Ligg!". Oftast har jag märkt att det beror på HUR ägaren säger kommandot också. Säger man det lite hårt och tungt blir det allt för ofta också ett sådant läggande. Tungt, segt och tråkigt. Men dra till med ett snabb "Ligg!", ett glatt sådant och kanske hjälp henne med handen. Så fort hon lägger sig ner, oavsett om det går snabbt eller inte, direkt fram med leksak igen.

Detta är såklart inte en metod jag rekommenderar för hundar som lätt stressar eller blir lite kokobäng. Men för att få aktivitet i träningen på en lite omotiverad hund brukar det fungera! När man sedan fått aktivitet och glädje i träning då kan man tänka på stadga i läggande osv.

Lycka till! :laugh:

Ja, jag antar att jag är lite tråkig.. Och det låter sant det du säger, hon har nog inte tillräckligt med motivation.
Men det där med om vi inte leker, det kan jag säga direkt att det gör vi :D! Hon är ju trots allt unghund och har mycket bus och energi i sig, så vi busar ofta (är dock noga med att lugna ner henne efteråt). Men det är som att när det blir lite krav, då stänger hon av. Hon kan vara alert och uppe i varv och pigg på vad hon ska göra, jag säger ett kommando (sitt, ligg, vad som helst), hon gör inte direkt vad jag säger, jag upprepar kommandot och då stänger hon av helt och kollar åt ett annat håll. Om jag puffar till henne eller nåt så ser hon på mig som om jag ska slå ihjäl henne och lyssnar fortfarande inte, utan ser bara rädd ut (observera att jag ALDRIG slagit henne!! Jag har tappat tålamodet nån gång och blivit irriterad, men aldrig slagit eller rappat till henne). Då vet inte jag heller vad jag ska göra, för då går det inte att få upp humöret på henne igen (lite taxhumör är det väl också, "Nu tänker jag vara sur på dig i flera dagar för det här")...
Och så vet jag att jag har lätt för att bli trött också. Eftersom jag inte mår så bra emellanåt så har jag ibland inte så mycket ork, och jag antar att jag lätt blir lite seg. Och när M (hunden då) "stänger av" och inte lyssnar, då sjunker mitt självförtroende och jag tvekar på mig själv, så då är det ju klart att M också tvekar. Vill bara få tips och råd på hur jag kan göra, eftersom jag vill få kontakt med henne och att hon tycker att det är roligt att vara med mig. Det skulle stärka mig själv också.

Alltså, jag antar att jag vet lite själv vad jag gör för fel, men jag vill ändå ha hjälp.. Vill ta kontakt med någon duktig tränare/hundmänniska som kan hjälpa mig, men har inte fått tag på nån bra än... Vill ju gärna testa agility och kanske freestyle med M, men jag vill ju först och främst få henne att tycka att det är roligt att vara i min närhet. Juförsig kanske svårt när jag inte vill det själv, men iallafall...

Tack för tipsen :)

Kanske är det så att du leker för mycket då? Du kanske bara ska leka i några sekunder. Sedan lägg in ett glatt och käckt; "Liiigg!!"?

Det låter ändå som att din hund är en aktiv hund, som gillar att leka osv. Det är betydligt lättare att motivera en sådan varaiant istället för de som varken vill leka eller ha godis.

Fast det tror jag inte heller...
Ja, hon är pigg och glad, det är bara det att hon som sagt tröttnar fort och/eller blir sur och tycker att jag är dum i huvet (typ :p).

*halv kl*

Men jag testade att träna lite med henne idag på baksidan av huset. Jag var på bra humör, och jag märkte att hon oxå var det, så jag tyckte det var ett bra tillfälle.
Testade att leka med en vante (som hon älskar) före, men hon är en sån hund som det ändå inte är så lätt att peppa till just lek med leksak, hon springer efter den och studsar lite, men tröttnar lika snabbt. Men om hon däremot börjar leka med leksaken själv först, och att man då tar den och tränar med hjälp av den, då funkar det jättebra. Men nu idag så funkade det inte, så jag tog russin (hon älskar russin :p, och vi har just nu slut på levergodis..) istället. Hade också klickern med mig ut.
Och det gick faktiskt bra :laugh:! Först var hon lite seg som vanligt, men jag upptäckte att om jag "jobbade uppåt" själv (gick med jättemycket svikt i steget, sprang "studsande" osv.) så blev hon mycket mer uppmärksam och pigg. Hon såg lite halvt förskräckt ut när jag började, men sen så fattade hon vinken och sprang vid min sida med blicken på mig. Hon satt sig direkt när jag sa åt henne, sprang dit jag gick och det var bara nån gång ibland som hon vinglade lite åt ett annat håll och kollade på annat, men efter nån sekund så var hon tillbaka hos mig igen. Mycket beröm höll henne vaken också :D
Att ligga funkade dock inte så bra, men jag tror de var delvis för att det var lite blött i gräset..! Fjollhund..
Höll på bara i ca 5-10 min, tog en paus på kanske 10 minuter och tränade några minuter till, för att varken hon eller jag skulle tröttna.

Ni "bättre" hundmänniskor skulle säkert ha tyckt att det gick dåligt, men jag tyckte som sagt att det gick rätt bra :)! Hon lyssnade! Det tyckte jag var bra!

Är fortfarande glad för tips och råd dock :laugh:

Filma? :idea:

Dessutom är russin inte bra för hundar. Vindruvor och russin är giftigt för hund.

Jag tror inte att snabba lägganden t ex har med ledarskap att göra; Det är en cirkuskonst och hunden måste läras att lägga sig snabbt! :)

Jag skulle också försökt att hitta det hunden tycker allra bäst om, skitsamma om det är kamplek, ett märgben, matte som hoppar jämfota eller att jaga köttbullar. Lägg in kommandon mitt i leken/godisjagandet/whatever och belöna snabbt/neråt så fort hunden dimper i backen.

Tappar hon fokus mitt i alltihop kan det funka att binda upp henne en liten stund, ha lite skoj på egen hand och sedan bjuda in jycken till aktivitet tillsammans med dig igen. (Har du två hundar kan det vara väldigt effektivt att träna den andre en stund. ;))

Mammas nuffe är stundtals rätt trött, det som får honom att steppa och kasta sig ner vid ligg är korta, korta pass med godisbelöning varvat med pipboll. Pipbollslek är jackpot om jag "jagar" honom samtidigt, han älskar det. (Blir till att springa långsamt så klart, det roliga för honom är att han tror att han skulle vinna speedway-VM i ett kick! :D)
Tappar han bort sig väldigt fort binder jag upp honom en stund och hämtar belgaraset så tränar vi lite, sedan får han gå in igen. Behöver jag göra så mer än en gång under ett pass har jag hållt på för länge alt vart för trist.

Filma? :idea:

Dessutom är russin inte bra för hundar. Vindruvor och russin är giftigt för hund.

Nja, då avslöjar jag ju vem jag "egentligen" är på buke, skriver från anonym... Men vi får se :)

What :eek:?! Shit, de visste inte jag... Jäklar... Men hon har lyckligtvis inte blivit dålig... Blir till å sluta med det då, och skaffa lite nytt levergodis :p :crazy:

*halv kl*

Kan förresten säga till alla nu att efter 4 pass av träning, där jag fokuserat på att få hennes uppmärksamhet och att hon ska vara mer alert, att hon nu är snabbare på att lägga sig ner, även fastän jag knappt tränat nåt "ligg" när vi tränat ute, eftersom det är så "äckligt" i gräset :p.. Men det känns bra att hon är snabbare även fastän vi inte tränat mer på just det :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för råden :laugh:!
Det där med att prova att träna en annan hund för att den andre ska kvickna till tror jag skulle funka bra, eftersom taxen i fråga blir väääääldigt avis om man gör något med hennes mamma som hon inte får vara med på :p! Då vill hon genast dit och göra det minst lika bra själv, mamma ska väl inte få mer beröm än henne?! :p :angel:

Har oxå märkt med min hund att man inte kan hålla på för länge, då tappar hon fokusen, men om man däremot tar en liten paus så laddar hon upp igen :D

Och idag gick de ännu bättre faktiskt :)

*avslöjar att det är jag som är TS, tycker inte att det spelar sån stor roll att avslöja nu*

Ja, det är kul :)

*halv kl*

Det har gått skitbra att träna nu senaste månaden, Bella *hunden* har verkligen varit jätteglad och pigg, och jag har börjat lärt mig mer och mer om hur jag ska göra för att få henne att vara vaken och koncentrerad, även fastän jag kanske bara kan hålla på i nån minut. Men nu har det börjat gått lite segt igen, men eftersom jag vet att jag själv just nu har lite svårt att hålla energin uppe så klandrar jag inte henne för att tappa intresset.
Senare är jag lite sugen på att prova freestyle och agility, och kanske finslipa lydnaden lite mer, men att då hitta en duktig instruktör som kan hjälpa :). Nu tränar vi bara på skoj ;)
Nu om jag ger kommandot "gå fint" och har tränat lite tricks före, så är hon nu jätteduktig att trava brevid och hålla riktig koll på mig med blicken. Det har hon INTE gjort förut! Det behöver bara vara några meter, men jag är noga med att berömma det och att uppskatta att hon faktiskt lyssnar! Som sagt, vi gör ju bara på skoj än, och hon blir bara duktigare och duktigare, och hon är ju inte ens 2 år än, så vi har ju tid på oss :D

Tänkte bara komma med en liten uppdatering :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
646
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka