Få hund sluta dra bakåt i koppel

MikaTela

Trådstartare
Min lilla dvärgpinscher kan jag ibland riva mig i håret över.
Har tränat henne väldigt mycket på att gå lös och komma på inkallning och det sitter mer eller mindre överallt.
Dock så är hon inte lika mycket tränad i koppel.

Koppel är inga problem i början utan problemen kommer när hon blir "uttråkad" på att springa i ett snöre som hindrar henne att röra sig fritt.
Då börjar hon dra sig bakåt, hon har aldrig tagit sig ur kopplet på detta vis och jag har aldrig släppt henne lös när hon gör så.

Nån som har idéer på hur jag ska få henne att tänka mer framåt i dessa lägen?

I början av promenader kan hon vara mer tvärtom, dvs dra framåt.

Sv: Få hund sluta dra bakåt i koppel

Haha, vi har nog rekord i retsamma dvärgpinnar här på buke i dag :D

Mina hundar har tre olika lägen på promenader:
Gå fint, gå fult, gå lös.

(Billy har bara två, han får inte vara lös.)

För er tror jag att det handlar om värdering, att gå lös är roligare och "mer värdefullt" än att gå med dig och att kopplet hindrar från att var lös = dötrist. Om du kan omvärdera det till att gå i koppel = kalaskul! så tror jag att du har löst mycket av det här. Var intressant, bekräftande, spännande och rolig, belöna rätt beteende i kopplet och prova släppa lös henne som belöning när tillfälle ges.

Prova att gå baklänges för att få bättre följ och kontakt, googla på "fotgående baklänges" eller "fotgående baklängesmarsch" så får du se hur det ser ut. Det går att applicera på vanligt promenadgående också, så klart. Mina hundar tycker att det är jätteroligt :)
Och att gå i koppel kan till exempel betyda att hunden får möjlighet att springa/rusa lite med matte, det brukar också vara roligt och uppskattat.

Jag har också lärt in "Gå före!" som kommando. Perfekt när hunden är men i stallet, när vi cyklar eller på smala stigar :)

Min hund tar hästsmackningar som framåtdrivande! Väldigt praktiskt för det kommer naturligt för mig när jag vill att han ska öka takten :D

Jag försöker vara så rolig som möjligt, alla tycker nog jag låter urlöjligt när jag pratar med hundarna när jag är ute och går. ;)
Hon stannar gärna intill mig gärna som lös.
Att springa med hundarna kan jag tyvärr inte då jag är stelopererad i ena foten.

När hon går fint och möjlighet ges brukar hon för det mesta få gå lös.
Ska söka på det du skrev och se om det kan ge mig någon tankenöt.

En uttråkad hund skall du göra intresserad. Exakt när hon går framåt i kopplet skall du berömma - Förlåt, ÖVERÖSA beröm. Det skall vara rent utsagt asroligt att gå fint i koppel "För då tycker mamma jag är duktig". :) Det funkar super på min hund. Märker jag inte att han lyssnar försöker jag att bita ihop oavsett om jag blir lite smått irriterad och arg men när han väl lyssnar så försöker jag att låta hur glad som helst för att alltid vara steget före hunden. ;)

Hur gammal är den?

Valpar lär man gå i koppel med alla möjliga tillrop och leksaker. En tränad vuxen hund, den bara går jag med.
Är den nånstans mittemellan så gör jag så här: två små ryck i kopplet annonserar att "nu gick vi", då kan hunden välja att reagera och gå, eller helt enkelt åka med.

Hon är ca 1,5 år.
Hon är som sagt van att gå i koppel också. Men är det bara jag och Nisse som sällskap verkar hon bli uttråkad på det "hopplösa snöret", handlar inte om att hon vill ifrån mig och längre iväg, hon vill bara inte sitta fast i snöret längre.

Försöker alltid hitta på roliga saker under koppelpromenaderna samt att hon får springa lös när hon har skött sig i kopplet och miljön tillåter.

Är den nånstans mittemellan så gör jag så här: två små ryck i kopplet annonserar att "nu gick vi", då kan hunden välja att reagera och gå, eller helt enkelt åka med.

:bow:
Vega kunde vara rätt bakåtsträvande i början, ibland kan hon fortfarande vara det om det inte riktigt passar damen. Så hon får helt sonika, likt ett ABS system, åka med.
Det funkar för till slut så börjar hon röra på sina mackapärer till ben. ;)

eller helt enkelt åka med.
Typ så?
joc-T-0198_2.jpg

Om den väger femtio kilo då?

Lite så känner jag med!

Iom hon drar sig bakåt för hon tycker det är tråkigt i koppel så vill jag inte släpa runt henne (även om det är fullt möjligt med 5 kg), då kommer hon ju inte tycka det är roligare att gå i koppel.
Då tror jag snarare jag riskerar en hund som backar bara hon ser kopplet för att slippa.

Eller så får hon bara infinna sig i att livet inte alltid är så roligt och därmed får ta att hon får gå kopplad och ha tråkigt.

Passar det inte för dig så får du väl locka, tjoa och stimma med henne så hon går självmant framåt. Enkelt.

Eller så får hon bara infinna sig i att livet inte alltid är så roligt och därmed får ta att hon får gå kopplad och ha tråkigt.

Gör du likadant med alla levande väsen?
"Saker är inte alltid roligt så här har du lite obehag som du får stå ut med om du inte gör som jag anser du ska göra!"

Är inte emot att få tips men däremot vill jag inte utsätta min hund för onödigt obehag.
Dra den fram i kopplet hade jag kunnat räkna ut själv, men nu vill jag ha bättre tips än detta just för att jag INTE vill dra henne fram i kopplet.

Obehag? Din hund väljer ju själv att inte gå, hon KAN gå men vill inte för att det är "tråkigt" och hon får ju vinst i sitt beteende i och med att du uppenbarligen inte drar med henne.
Det är inte direkt så att hon lägger sig på rygg och blir helt skinnflådd?

Ska man ta sig från punkt A till B/A till A så får man vackert infinna sig i att använda apostlahästarna.

Men ja, min valp få infinna sig vid att livet inte enbart går ut på att ha kalas 24/7 och att hon inte alltid får sin vilja igenom.

Sen behöver inte ett obehag vara någonting dåligt, jag sprutar t ex vatten på min valp när hon blir helt rabiat och bokstavligt monterar sig fast i en, men det är också stackars lilla hund som får uppleva ett obehag för att allsmäktiga jag säger åt henne att bete sig när hon inte vill?

Okey, då får hon uppleva ett obehag om det kommer någonting bra ut av det hela. Min valp har iaf börjat gå ute på promenaderna, med en glad och framåt attityd. ;)
Återkom när din också gör det.

Senast ändrad:

Jag tror mer på förebyggande - när hon väl börjat backa hade jag nog också visat att det är ett minst sagt oönskat beteende. Men varför backar hon, vad är det som utlöser? Uttråkad? Känner sig begränsad? Trött?

Jag tror att utlösande faktorn är att det är tråkigt och inte händer något.
När man går med andra hundar eller på ställen där det händer mycket så drar hon aldrig bakåt i kopplet.

Det jag är ute efter är att ha ett ess i skjortärmen så vi aldrig behöver komma till den punkten att hon börjar dra sig bakåt.

Enligt mig ska mina påhitt alltid vara roliga enligt henne, och hittills har jag lyckats med det mesta att få det roligt. Det är bara nu med koppelpromenader som jag blir lite låst och därför letar jag råd hos er andra.

Typ så?
joc-T-0198_2.jpg

Om den väger femtio kilo då?

Man får väl hoppas att om man har en hund som väger 50kg i vuxenvikt så börjar man träna innan den uppnått vuxen ålder. Sen tycker jag det är viktigt att man har så pass bra prylar att man kan få hejd på sin hund.

@Blandrastik: Jag tycker man ska börja i god tid med mindre hundar också. Även om man kan dra med sig hunden, så är det bättre att få den att följa med själv.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 990
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 511
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 763
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar