Få hund att sluta hoppa

lakrits

Trådstartare
Ni ser rubriken.
Vår hund (6 månader) hoppar gärna upp på oss när vi kommer hem och när han träffar andra människor.
Det är inte roligt eftersom han är stor..eller kommer bli stor och mindre roligt när det är lerigt och blött ute:p

Vi är inte överdrivet glada när vi hälsar på honom om vi varit borta för det kan ju trigga en del, utan säger hej och klappar lite grann.
När han hoppar säger vi givevis nej men han fortsätter ändå.

Så...lite tips gärna hur vi ska få honom att sluta.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Ignorera, och sedan beröm med bara rösten när han slutar? Ta ett steg bakåt om han hoppar så han tappar balansen :).
Om han ska hälsa på någon annan, sätt ena foten på kopplet med rätt anpassad längd så han inte kan hoppa uppåt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hund att sluta hoppa

Just, ignorera, ha armarna i kors o vänd ryggen till samtidigt som du säger Nej.
När hunden inte hoppar berömmer du den lugnt utan att peppa upp den igen

Lycka till :D
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Jag har haft lite det problemet med min lilla Lowa.

Har jobbat massor med det, och jag trodde länge att det aldrig skulle funka då hon är sådär extremt spanielsprallig, men, nu är hon i princip hoppfri:)

Det som funkat för mig är att INTE hälsa öht när man kommer hem, eller in genom dörren.
Då bygger hunden upp massor av förväntningar vid dörren och när man kommer hem, och det blir lätt att den hoppar i ren upphetsning.
Jag har (och försökt få resten av familjen att göra detsamma:p) totalignorerat när jag kommit in genom dörren, inte en blick, inte ett ord, utan hon finns inte. Skulle hon hoppa stampar jag i golvet eller petar ut knät som om jag skulle gjort så även om hon inte var där.

Sen går jag in och gör det jag skulle gjort om hon inte var där, packar upp varor, läser tidningen och fortsätter ignorera.

Sen, när hon tillslut gett upp och börjat pyssla med ngt annat, DÅ kallar jag henne till mig och hälsar lugnt.
Har funkat KANONBRA!

Hon sitter fortfarande vid dörren när man kommer hem, MEN hon hoppar inte öht.
På folk hon inte känner kan hon testa att hoppa en gång, men när de gör likadant så slutar hon direkt.


Då hon hoppat utan att man kommit hem har jag stampat i marken ( ja, man ska ju helst inte träffa hunden;) , s¨man får ju ha lite koll!) och rytit nej, samtidigt som jag INTE tittat på henne, dvs hon får varken positiv eller negativ uppmärksamhet.
I början tittade jag henne i ögonen och sa nej, men då kunde hon börja kaxa emot och skälla tillbaka, så på henne funkar det bäst att inte ge henne uppmärksamhet alls.

Hoppas du kan ha ngn användning av tipsen:D
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Ni ser rubriken.
Vår hund (6 månader) hoppar gärna upp på oss när vi kommer hem och när han träffar andra människor.
Det är inte roligt eftersom han är stor..eller kommer bli stor och mindre roligt när det är lerigt och blött ute:p

Vi är inte överdrivet glada när vi hälsar på honom om vi varit borta för det kan ju trigga en del, utan säger hej och klappar lite grann.
När han hoppar säger vi givevis nej men han fortsätter ändå.

Så...lite tips gärna hur vi ska få honom att sluta.

Det är normalt att en hund vill hälsa genom att slicka tex i ansiktet det är en nedvärvning från vargens beteende. Att undvika hopp är att sätta ej ned på huk o hälsa på hunden ha ena handen i halsbandet o håll ner hunden utan våld så den inte kommer upp o beröm när den stannar där ner.Att ignonera hunden när man kommer in är väl helt fel anser jag. Varför döma hunden om den nu varit hemma ensam o varit duktig??
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Det är normalt att en hund vill hälsa genom att slicka tex i ansiktet det är en nedvärvning från vargens beteende. Att undvika hopp är att sätta ej ned på huk o hälsa på hunden ha ena handen i halsbandet o håll ner hunden utan våld så den inte kommer upp o beröm när den stannar där ner.Att ignonera hunden när man kommer in är väl helt fel anser jag. Varför döma hunden om den nu varit hemma ensam o varit duktig??
Men det är väl inte att döma?

Jag är ledaren i våran flock. Och jag har svårt att tänka mig att ledaren i en vargflock fjantar omkring och gulligullar med alla i flocken när han/hon varit borta?

Min hund slutade iaf att hoppa efter att vi började med att ignorera honom. Vi vände ryggen till, tittade inte på honom osv.

Efter en stund så klappade vi om honom ,sa att han var duktig osv.

Nu kan vi hälsa på honom "som vanligt" men vi gör det lågmält.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

om du tittar på en vargflock så kan vi säga att du är alfa ledaren hur beteer sej de som ligger under i rang jo de slickar i mungipan därav hundens beteende. Den hälsar genom att slicka i ansiktet vilket är normalt insatt i generna. O för att det är den intressanta delen av dej att prata med inte vill den väl hälsa på dina fötter eller ben:) ..
O eftersom huvudet sitter här uppe "normalt iallfall" så måste hunden hoppa för att nå den positionen om man då sätter sej på huk så kan man både korrigera o hälsa på ett trevligt sätt så hunden blir nöjd o du slipper bli hoppad på.

Om man korrigerar felaktiga beteenden genom att fya knä ellr vad du nu vill så är det du som begår fel för då har du varit för långsma. Ligg steget före istället o möt hunden på dennas nivå. Ner på huk ta tag i halsbandet eller runt halsen o hälsa lugnt o trevligt istället.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Det är normalt att en hund vill hälsa genom att slicka tex i ansiktet det är en nedvärvning från vargens beteende. Att undvika hopp är att sätta ej ned på huk o hälsa på hunden ha ena handen i halsbandet o håll ner hunden utan våld så den inte kommer upp o beröm när den stannar där ner.Att ignonera hunden när man kommer in är väl helt fel anser jag. Varför döma hunden om den nu varit hemma ensam o varit duktig??
jag anser inte att det är att döma. man gör ju ingenting, varken beröm eller tillsägelse. när man däremot ryter åt hunden för att den hoppa blir ju en annan sak.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Vänd dig om och säg bestämt nej.
När han inte hoppar beröm.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

jo men det är ju ändå ett straff när du skiter i hunden totalt den blir glad o beteer sig på ett sätt som för den faktiskt är normalt. du som ägare borde ju då kunna möta hunden med att böja dej ner eller???
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

jo men det är ju ändå ett straff när du skiter i hunden totalt den blir glad o beteer sig på ett sätt som för den faktiskt är normalt. du som ägare borde ju då kunna möta hunden med att böja dej ner eller???

Det är INTE normalt att hoppa upp o hälsa alls.
Jag har en kompis som har 2 st 9 månadersvalpar a större storlek...dom hoppar på folk när dom blir glada....dom hoppar på min lilla DSG när vi kommer , dom hoppar INTE och ALDRIG på min äldre schäfer...Han har sagt ifrån att han tolererar inte sånt....

När jag träffar dessa hundar så vänder jag mig bara om , ignorerar och klappar när dom lugnat ner sig.

Dom vet så väl skillnad på vem dom "får" hoppa på o vem dom inte får.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

...däremot fjäskar dom väldigt o undergivet för schäfern, men han bryr sig inte....Man vill väl tro att hundarna iallfall gör rätt mot varandra?? I fostringssyfte.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Gjorde våran hund också och vi använder väl lite "elakare" taktiker mot honom enligt vissa :p
Bara att ta upp knät så hunden får det i magen och tycker det är obehagligt.
Vi brukade även bita honom i nosen för att få honom att sluta bita på oss!! Var jätte bra men var tydligen grymt enligt valpkurs läraren!
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Ignorera. Hälsa inte alls när ni kommer hem, inte ens ett nej när h*n hoppar. Bara gå förbi och syssla med annat. Sen när NI bestämmer så kan h*n få hälsa. Då är det inte lika roligt och hunden brukar oftast bli som förolämpad. Man kan också ta med en vattenspruta och spruta i ansiktet på honom. Fast ignorera är det bästa. Sen om du lägger till en vattenspruta eller knäa honom i magen, låter grymt men funkar bra. Inte hårt alltså utan bara så det är otrevligt för vovven.
Det bästa är att visa att DU bestämmer när DU vill hälsa. Inte hunden.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

Min golden var också hoppig när han var yngre, men eftersom jag tycker han ska få ge mig en puss när jag kommer hem så har jag lärt honom att man hoppar snällt. Inget hopp upp i ansiktet och en massa slick, utan han reser sig på bakbenen och liksom kramas och så får man en lätt puss på kinden eller så kramas han bara. Dessutom är han så artig så han brukar "fråga" först om han får hoppa, han buttar på benet och säger man "nej" så hoppar han inte. Han brukar heller inte hoppa på andra än dem han känner.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

På min hyperspralliga golden har vi testat allt de som redan nämnts i den här tråden utan resultat. Hon har kört sitt rejs på allt och alla och totaltignorerat "fyande", sparkar, bitande, nerhållande, och vände man ryggen till så studsande hon bara runt en och fortsatte.
Det vi har gjort då var att när hon hoppat ta tag i framtassarna, hålla henne kvar på bakbenen tills det inte längre är roligt. Dvs till svansen slutar gå, hon slutar slicka/gnaga på fingrarna för att komma loss och hon slutat "filma" (gny som av smärta) och gett upp. Då har vi släppt ner henne igen och när hon hälsat fint efter det så har hon fått lugnt beröm.
Efter att man hållit henne 2-3 ggr så har budskapet gått fram.
Kruxet är att hon inte fattar att detta gäller ALLA människor och hon hoppar därför på de flesta. Det blir dock bättre och bättre och med assistans från hjälpsamma medmänniskor så finns det hopp om framtiden.
 
Sv: Få hund att sluta hoppa

för oss har det funkat väldigt bra med ett städat hälsande när jag kommer hem. sätter jag mig på huk blir jag omkullvräkt och det är inte roligt. hoppande vill jag inte heller ha, det förstör kläderna. en liten klapp räcker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 203
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp