Få hund att sluta hoppa + nafsa i folk

Grålly

Trådstartare
Jag har en nu drygt 1 år gammal labrador, hanhund. Det mesta går bra för oss, framförallt på träningar, men i vardagssituationer är det KAOS. Då tänker jag främst på när han ska hälsa på "nytt" folk, dvs inte mig och husse. Idag var vi på utställningsträning och jag fick verkligen se min största farhåga.. Jag vill jättegärna ställa ut honom men är så rädd att han ska vara helt galen på domaren när hon/han ska klämma och känna. Mycket riktigt var han helt tokig på tränaren idag, när hon kom fram hoppar han (inte ens "bara" hoppar upp och står utan studsar upp och ner och upp och ner), nafsar i hennes händer, hoppar till och med upp mot ansiktet och försöker slicka och hålla på.

Jag tycker det är så skämmigt och vet inte vad jag ska göra! Jag har lagt ned mycket tid och arbete med honom men det ser ut som att jag har verkligt noll koll och ingen fason på honom what so ever. Det är ju jättejobbigt för de som ska (måste - domaren på en utställning t.ex.) hälsa på honom också. Jag har träffat instruktör och provat mycket, hon tyckte jag skulle börja ignorera honom så fort han hoppade för att det liksom inte skulle vara kul men det skiter han ju i. Jag har försökt bli arg på honom, försökt ignorera, men ingenting funkar. Det har gått så långt att jag helst inte låter honom hälsa på folk överhuvudtaget om det går att undvika, men nu känns det som att jag inte ens kan ställa ut honom vilket jag ju så gärna vill :cry:

Någon som har tips eller råd?

Sv: Få hund att sluta hoppa + nafsa i folk

Har inget direkt råd vad du ska göra, men du ska absolut inte skämas över problemet! du vill ju göra och har försökt att göra någonting åt de, nått som är värt att tänka på är att Överdriven glädje/fjäsk är ofta tecken på osäkerhet, i stället för att undvika kontakt med människan hälsar dom överdrivet, hoppar och ska upp i ansiktet till exempel. Hoppas du får bra råd av någon annan;)

Jag hade fokuserat på det jag vill att hunden ska göra - alltså stå still. Man får vara lite snabb med belöningar och öka kraven stegvis. Lär hunden att stå, använd sedan en person som går förbi, nära hunden, utan att ens titta åt den - belöna. Öka kriterierna sakta men säkert, när den förbigående människan fungerar bra, låt den stanna till en kort stund fortfarande utan att ens titta åt hunden - belöna. Osv, osv.. OM hunden försöker ta kontakt med människan på ett intensivt sätt (med hoppande), så ska personen ignorera hunden och gå därifrån. När hunden står still, så kommer människan fram igen.

Jag hade provat den här varianten iallafall, för att se om det funkar :)

Du har fått bra råd av Kivina tycker jag. Lägg till klicker. Klicka när han gör rätt och ge en godbit. Och så växla mellan stående och sittande. Du ska ha honom stående på en utställning och sittande om du har tänkt tävla i lydnadsklass 1. Men lär honom stå och sitt så att han kan sitta och stå still en liten stund innan du börjar med träningen att någon ska gå förbi. När du har kommit så långt att den andra personen kommer ända fram så ska den hälsa på dig och ignorera hunden till att börja med.

Startpompe: Tack, jag vet ju själv att jag försöker men vill ju att det ska synas också... :( Det kan vara osäkerhet, han är lite osäker. Men han studsar av glädje och så, så jag vet inte?

Kivina: Alltså han kan ju stå (uställningsstå), så en liten bit på vägen har vi väl kommit. Han kan stå med folk och hundar en liten bit på avstånd, men när de kommer nära blir han som han blir. Så det är det vi måste träna på, absolut. Grejen är att det mesta funkar, så länge människor/hundar inte tar kontakt med honom. Vi har gått kurser och alltihopet och han kan sitta lös bland andra hundar, kallas in bland och förbi andra hundar och människor osv., men just när man ger honom uppmärksamhet blir han så ivrig, nästan okontaktbar.

dpmatte: Han kan stå och sitt, jättebra. Han är inklickad också så jag kör med det. Tack för tipsen! Ska jag sträva efter att han ska sitta kvar medans folk hälsar på honom? Dvs. att jag säger sitt om någon kommer fram, och då ska han sitta även om han blir hälsad på?

Har du jobbat något med omvänt lockande för att få fram bättre stadgebeteenden?

Min schäfergrabb blir sådär hysteriskt glad fast mot folk han känner och folk som kommer hem hit. Vilket kan vara riktigt irriterande. Här har det inte funkat att ignorera, inte att bli arg heller. Det som har funkat är att han inte får hälsa försen han är lugn och belöna lugnet.

Här hemma har det funkat att platsa i ligg innan jag öppnar dörren. Och OM han reser sig så har jag faktiskt sprutat vatten snabbt som attan och sen kommenderat ligg igen och direkt ett "braaa" + belöning oftast i form av godis. Och det tog faktiskt inte många gånger innan han förstod att när han är lugn så får han både hälsa + belöning. Innan så ålade han runt som en tok och försökte dessutom leka med lilla hunden som blev förbannad och stora skäller då för att leka igång ytterliggare :angel: kalabalik helt enkelt. Han är dessutom en hund som har otroligt nära till skall, vilket också är rätt jobbigt. Men när budskapet väl gått fram så har det blivit stora framsteg så det kommer säkert gå bra för er med! :)

Men mitt tips är helt enkelt att om hunden börjar hälsa överdrivet så dra bort hunden och kommendera något lätt, som sitt/ligg? Och när hunden lugnat sig så testa igen, och om det inte funkar så upprepa. Ha även med bästaste belöningen, och lycka till! :)

Super att han är inklickad! Jag hade, som Miao säger, jobbat med stadgan. Sen hade jag börjat vara ÄNNU tydligare med vad jag vill utav hunden när folk tar kontakt. Så du måste fånga honom INNAN han hunnit bli okontaktbar när folk ger honom uppmärksamhet. Ex. en människa kommer fram och han börjar se lite förväntansfull ut - klick och belöning. Då kanske han inte hinner dra igång sig själv alltför mycket. Varje gång han blir så där ivrig och studsig så går människan ifrån honom och kommer tillbaka när han sitter/står lugnt.

Hänger inte med, förklara gärna! :)

linnsan: Ja, det är jobbigt. Har testat sätta/lägga honom och då gör han det men liksom laddar upp och till slut vibrerar han nästan för att han längtar och längtar, sedan när man väl släpper iväg honom är det i en jävla fart och så börjas det... Antar att jag kanske inte ska släppa iväg honom när jag ser att han är helt fullproppad av förväntan!?

Kivina: Hur jobbar jag med stadgan? Har säkert gjort det men aldrig använt det ordet... :o Att klicka och ge belöning innan han blir förväntansfull kan jag göra, men hur går jag vidare?

Ex först människa på 2 meters avstånd, han tittar (?) men är lugn, jag klickar och belönar.

Människa på 1 meters avstånd, han tittar, är lugn, jag klickar och belönar.

Människa alldeles vid honom, han tittar är lugn, jag klickar och belönar.

Människa räcker fram handen och visar intresse för honom, han blir tokig, vad gör jag då? Går tillbaka ett steg? Det är just det där steget när någon intresserar sig för honom som han inte klarar av att vara lugn i. Ibland kan han vara helt lugn fram tills dess, och då finns det ju liksom inget steg att "gå tillbaka" till eftersom det alltid funkar. Förstår du?

Jag hade inte låtit honom hälsa om förväntan byggs på. Jättesvårt verkligen... Vad händer om du ger honom en leksak han får ha medans han hälsar? Våran hälsar lite lugnare om han fått bollen i munnen, då är det precis som att han koncentrerar sig lite på att visa upp bollen för dom han hälsar på också. Men det är ett jobbigt problem med just överdrivna hälsanden. Jag orkade knappt få hem folk och var det någon som kom på en snabbvisit så fick hundarna vänta på toan. Men sen tog jag tag i det då jag blev så begränsad, och jag hade tur att hitta rätt metod. När du väl gör det så tror jag du kommer se framsteg relativt snabbt :)

Lycka till, och jag vet hur jobbigt det är :) du är inte ensam! Och skäms absolut inte, jag tror alla har något problem någon gång i sina hundars liv! :)

Självklart kan de vara ren glädje, men kan vara bra att ha i åtanke först så man inte börjar korrigera hunden en massa, som förstärker osäkerheten:-)

Jag jobbar just nu med en labbe-valp som håller på att äta upp barnens kläder i sin iver. Jag kör också med omvänt lockande.

Till ts. Du tar, i det här fallet, världens bästa leksak, det är nån sorts låssasmås. Jag visar måsen för hunden och lär den att: "För att få måsen måste du stå still och vara lugn."
Den har lärt sig på nolltid, hopp och stuts, visar måsen. "Meeen, vad ska vovven göra för att få måsen?"
Så fort hunden väljer att stå på alla fyra och vara lugn är det klick och mås.

Jag vill påstå att labbar är bland de mest betalningskrävade raserna. Lite som om hunden säger: "De är inga problem, men vad får jag för det?"

Så, betala din labbe=få förändring på nolltid.

Min Ziva var en sådan pälstornado som liten (i vissa fall fortfarande) men med en farmor på blott ett måttband över havet kunde jag verkligen inte riskera att hunden i ren glädje råkade göra farmor illa.

Jag tror jag helt sonika höll i halsband och koppel i början så att hunden helt enkelt inte kunde hoppa upp i ansikte och belönade när hon stod på alla fyra hyffsat lugnt. Just i en "vid dörren" situation kunde även stänga ut henne i ett annat rum tills hon var lugn nog att få komma fram och hälsa. Nu var det ju ca 3,5 år sedan vi tränade på detta men jag tror det räckte för henne. Lite "hands on" vänligt men bestämt visa vad som var rätt. Ner, är ett kommando som blivit bra för oss oavsett vad hon hoppar upp på :)

Just vid utställning så ser det ju snyggast ut om hunden klarar att möta domaren själv men tills den gör det så kan man även där sätta sig på knä/huk och hålla i halsbandet. Med Ziva som gärna sätter sig ner oavsett håller jag en lätt hand under magen på henne också.

Att vänta på tillåtelse övar vi på ibland fortfarande men att ha alla tassarna i marken sitter sålänge den som hälsar inte busar upp henne :p

Han ska inte sitta? Spelar ingen roll eller?

Jag har ju gjort så att jag tagit en godis (han är inte alls mycket för leksaker), och försökt liksom "locka" honom till att hoppa men det lärde han ju sig efter en gång att han ska sitta lugnt och fint så där vet han precis hur han ska göra. Samma sak när jag släpper ut honom ur valphagen (jag lyfter på valphagen). Då tar jag tag i hagen, då börjar han hoppa och studsa, då släpper jag. När han sätter sig tar jag tag i den igen, hinner börja lyfta en bit och så börjar han hoppa och studsa, då släpper jag direkt. Efter ett par gånger sitter han och väntar tills jag lyft hela buren och säger varsågod. Är det så ni menar?

Ja, med tillägg på betalning, då jag anser att labbar alltid hänger på om de får betalt.
För att svara på första frågan så handlar det om kriterium. Du ska alltid börja med ditt kriterie för godis. DVS: Vad ska hunden göra för att få betalt?
Vill du att han ska sitta, jag då ska han sitta. Men jag hade nöjt mig med mindre till att börja med.
Vi är duktiga på att se målet med vår träning: Hunden ska vara lugn när han hälsar på andra.

Men hur tar jag mig dit, vad blir mina och hundens delmål?

Jag skulle börja med turbo-godis och något lätt för att lära hunden systemet med omvänt lockande. För att få godbiten, minst kyckling alltså, som matte har in handen så måste jag.... (=ditt kriterium för dagen)

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
825
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 931
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka