Grålly
Trådstartare
Jag har en nu drygt 1 år gammal labrador, hanhund. Det mesta går bra för oss, framförallt på träningar, men i vardagssituationer är det KAOS. Då tänker jag främst på när han ska hälsa på "nytt" folk, dvs inte mig och husse. Idag var vi på utställningsträning och jag fick verkligen se min största farhåga.. Jag vill jättegärna ställa ut honom men är så rädd att han ska vara helt galen på domaren när hon/han ska klämma och känna. Mycket riktigt var han helt tokig på tränaren idag, när hon kom fram hoppar han (inte ens "bara" hoppar upp och står utan studsar upp och ner och upp och ner), nafsar i hennes händer, hoppar till och med upp mot ansiktet och försöker slicka och hålla på.
Jag tycker det är så skämmigt och vet inte vad jag ska göra! Jag har lagt ned mycket tid och arbete med honom men det ser ut som att jag har verkligt noll koll och ingen fason på honom what so ever. Det är ju jättejobbigt för de som ska (måste - domaren på en utställning t.ex.) hälsa på honom också. Jag har träffat instruktör och provat mycket, hon tyckte jag skulle börja ignorera honom så fort han hoppade för att det liksom inte skulle vara kul men det skiter han ju i. Jag har försökt bli arg på honom, försökt ignorera, men ingenting funkar. Det har gått så långt att jag helst inte låter honom hälsa på folk överhuvudtaget om det går att undvika, men nu känns det som att jag inte ens kan ställa ut honom vilket jag ju så gärna vill
Någon som har tips eller råd?
Jag tycker det är så skämmigt och vet inte vad jag ska göra! Jag har lagt ned mycket tid och arbete med honom men det ser ut som att jag har verkligt noll koll och ingen fason på honom what so ever. Det är ju jättejobbigt för de som ska (måste - domaren på en utställning t.ex.) hälsa på honom också. Jag har träffat instruktör och provat mycket, hon tyckte jag skulle börja ignorera honom så fort han hoppade för att det liksom inte skulle vara kul men det skiter han ju i. Jag har försökt bli arg på honom, försökt ignorera, men ingenting funkar. Det har gått så långt att jag helst inte låter honom hälsa på folk överhuvudtaget om det går att undvika, men nu känns det som att jag inte ens kan ställa ut honom vilket jag ju så gärna vill
Någon som har tips eller råd?